Har noen hund her? Hvordan tenker dere mtp baby? Har hørt noen gi bort hunden grunnet det, er det strengt talt nødvendig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Sniker fra desember. Vi har to hunder. Har ingen planer om å gi de bort. Dette handler jo om flere faktorer. For det første så kan det være at hunden er krevende, og at foreldrene ikke har tid eller kapasitet til å ta seg av både hund og barn. En hund som f.eks. trenger tre timer tur hver dag vil bli i overkant mye for småbarnsforeldre. For det andre kan det være utfordringer til gemytt. Noen hunder er aggressive mot barn, eller blir veldig sjalu. Disse kan bli farlige for barn, og omplasseres derfor eller avlives i mange tilfeller.Har noen hund her? Hvordan tenker dere mtp baby? Har hørt noen gi bort hunden grunnet det, er det strengt talt nødvendig?

Nå tror jeg ikke noen her satt med tanker om at hund og barn ikke går bra sammen og at hunden automatisk må ut. Var vel mer spørsmål om hvorfor noen gir vekk hunden når de får barn, hva årsakene kan være.Med fare for å være litt krass, men nå sitter jeg her helt grønn i trynet og kjeder meg på sofaen så...
Jeg skjønner ikke hvordan man engang stiller spørsmålet om dette?
Altså, anskaffer man seg en hund, anskaffer man seg et ansvar. Da bør man tenke over om man er klar for dette ansvaret, og om man har tenkt over livet litt framover. Det er klart man kan havne i situasjoner man ikke har tenkt over (jobbmessig etc) - men skaffer man seg en hund så har man som oftest en backupplan for de gangene man ligger med influensa i 1 uke (f.eks svigers, naboer, søster eller bror osv) - og for de gangene det kuker seg til med jobb for eksempel.
Ingen hund er automatisk aggressiv mot barn, og folk som lager masse oppstyr fordi "ååå gud vi har hund og nå skal vi ha barn, hvordan skal DET GÅ?!?!?!" tror jeg lager problemene helt på egenhånd. Jeg kan bare se for meg de nervene, det stresset og den unødvendige dømmingen av hund i det barnet kommer. Hunder er nysgjerrige vesener, så lenge man lar hunden være en normal del av livet og ikke lar hund og barn være alene før man vet at barnet ikke tar plutselige røsketak i det nærmeste som måtte være (mammas hår, hundens ører etc) så går det stort sett bra.
Forstår ikke problemstillingen. Hund og barn er bevisste, egenanskaffede, selvpåførte ansvars"byrder" i livet, som man burde tenke over før man igangsetter. Det er ingen rakettvitenskap, men om man er så sneversynt at man tror at hund og barn ikke går overens, så skaffer man seg ikke en hund om man tenker på å få barn de neste 10-15årene.
![]()