Hund og baby

Maja94

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
✨️Julestjernene2023✨️
Vi har en border collie på snart 2 år. Han er ekstremt aktiv, selv etter lange turer og mye agility trening. Han har hele tiden vært aktiv men har klart å roe seg ned på kveldene og sove noen timer.

Etter babyen kom (hun er 3mnd), så klarer han ikke slappe av. Stresser hele tiden, helt til hun er ute av huset. Er jeg ute på trilletur med baby så er han rolig hjemme med samboer og omvendt.

Han er helt ekstremt oppmerksomhetssyk. Hvis jeg sitter med baby så maser han på samboer. Det tar ikke slutt. Får vi besøk så stuper han over besøket. Vi får jo gjerne besøk forde de vil hilse på baby, men det er nesten umulig, bikkja trykker ansiktet sitt mellom besøket og babyen for å få kos. Dette er ikke for å beskytte baby, det merker vi med en gang. Det er ene og alene for å få oppmerksomheten selv. Han blir også sur om vi først klapper han en stund og så slutter. Han hopper etter beina våres og prøver å dra i buksa. Han er altså blitt skikkelig valpete igjen.

Han er i utgangspunktet ekstremt lydig, men i det siste tester han oss ut. Må be han legge seg ned 5 ganger for han gjør det, og da vandrer han rundt igjen 1 minutt etterpå i håp om at vi driter i det.

Nå begynner det å bli slitsomt! Det er faktisk mer å gjøre med bikkja enn med babyen! Det blir jo bare et eneste stor irritasjonsmoment, og det er veldig synd syns jeg. Hva gjør vi galt? Han får være med på stell, han får lov å hilse så mye han vil på babyen med unntak om at han sleiker hun i ansiktet, det liker jeg ikke. Jeg vet ikke hva mer vi kan gjøre.

Noen råd?

Hjernetrim. Bc'er blir destruktive om de ikke får nok mental stimuli. Dessuten er han ung enda. Om dere ikke har så god tid så kan dere prøve å finne noen som kan ta han med ut for dere. Prøve spor, lydighetstrening, søk osv. Dette er hunder som må brukes for å ha det bra.

Hjernetrim. Bc'er blir destruktive om de ikke får nok mental stimuli. Dessuten er han ung enda. Om dere ikke har så god tid så kan dere prøve å finne noen som kan ta han med ut for dere. Prøve spor, lydighetstrening, søk osv. Dette er hunder som må brukes for å ha det bra.

Signerer denne. Virker som om han ikke får brukt seg nok og kjeder seg rett og slett. En BC krever enormt mye, og man kan gå og gå og gå tur med de men hjernetrimmen gjør susen. Dette vet du sikkert allerede men, anbefaler prøve gi han mer å jobbe med:)

Her får han hjernetrim og mosjon hver eneste dag. Vi har hatt BC hele livet så visste hva jeg gikk til da vi skaffet oss BC. Han har ikke vært på denne måten tidligere så tviler sterkt på at han kun kjeder seg :-) han får like mye mosjon nå som han har fått tidligere, da samboeren min er hjemme for tiden og har tid til å ta seg av han. Om vi skulle gitt han mer hjernetrim nå så hadde han ikke gjort annet.

Disse problemene har kommet i det babyen kom inn i huset. Derfor jeg stusser og ikke vet hva jeg skal gjøre :(

Overstimulering da? Bc kan være veldig stresset, roligtrening er viktig. Prøv en atferdsterapeut, positiv med erfaring med stress. Dessuten kan du prøve dap. Halsbånd, spray eller stikkontakt. Det viktigste er å finne ut hva som kan gjøres for din hund. Stress er ikke lett å jobbe med, har dessverre erfaring med det :-(

Hvor mye ro får hunden i løpet av dagen? Det er viktig at de sover, legger de seg ikke selv så må de bli lagt.
Vår hund må vi legge så lenge ungene er oppe, da klarer ikke hunden å finne ro.
Etter vi begynte med dette så har stresset blitt mye bedre.
Og så er det veldig viktig å ikke gi oppmerksomhet til hunden når det er klart at h*n søker dette. Overse, se en annen vei, ikke snakk til hunden uansett om dere ber dem flytte seg eller ikke. Til slutt vil hunden gi seg å slappe litt mer av!
Lykke til, det er stor overgang for å få en baby i hus for en hund :)

Hvor mye ro får hunden i løpet av dagen? Det er viktig at de sover, legger de seg ikke selv så må de bli lagt.
Vår hund må vi legge så lenge ungene er oppe, da klarer ikke hunden å finne ro.
Etter vi begynte med dette så har stresset blitt mye bedre.
Og så er det veldig viktig å ikke gi oppmerksomhet til hunden når det er klart at h*n søker dette. Overse, se en annen vei, ikke snakk til hunden uansett om dere ber dem flytte seg eller ikke. Til slutt vil hunden gi seg å slappe litt mer av!
Lykke til, det er stor overgang for å få en baby i hus for en hund :)

Ja, vi prøver å "tvinge" han til å sove. Umulig :( setter vi han i et annet rom enn der vi er så uler han og blir i hvertfall stressa, og han sovner i hvertfall ikke der baby er. Er så grusomt synd, for det var ikke sånn her i det hele tatt før baby kom i hus!

Overser hunden, ender da med at han prøver å ødelegge noe, som feks all glavaen vi hadde i gangen, og får da til slutt oppmerksomheten i form av negativ oppmerksomhet - men helt greit for han. Han fikk jo oppmerksomhet, det var jo målet.

Overstimulering da? Bc kan være veldig stresset, roligtrening er viktig. Prøv en atferdsterapeut, positiv med erfaring med stress. Dessuten kan du prøve dap. Halsbånd, spray eller stikkontakt. Det viktigste er å finne ut hva som kan gjøres for din hund. Stress er ikke lett å jobbe med, har dessverre erfaring med det :-(

Ja, kan godt hende han blir overstimulert! Vet bare ikke hvordan vi skal forandre på det. Prøver å få han til å legge seg flere ganger daglig. Han ligger 1-2 min så er det opp å gå igjen. Gir ikke det her seg etter vi har prøvd alt, så må jeg nok omplassere han :/ veldig synd, men det her er ikke godt for han eller oss.

Ja, kan godt hende han blir overstimulert! Vet bare ikke hvordan vi skal forandre på det. Prøver å få han til å legge seg flere ganger daglig. Han ligger 1-2 min så er det opp å gå igjen. Gir ikke det her seg etter vi har prøvd alt, så må jeg nok omplassere han :/ veldig synd, men det her er ikke godt for han eller oss.
Nei du trenger nok hjelp her. Prøv dap i første omgang, det er feromoner så det er helt humant og naturlig. Google roligtrening, og søk hjelp fra atferdsterapeut som trener positivt. I mellomtiden kan du massere hunden. Det er beroligende.

Har dere bur til han? Min mor har to BC og er helt avhengig av de har bur, de slapper jo rett og slett ikke av med mindre du "tvinger" dem.. Kan hjelpe til med å roe, isteden for å ta han i et eget rom og
Gjøre han mer stressa der? Håper det går seg til etterhvert, uvandt for voffen med nytt familie medlem :)

Har han sin egen plass, et bur eller en seng?

Ja, vi prøver å "tvinge" han til å sove. Umulig :( setter vi han i et annet rom enn der vi er så uler han og blir i hvertfall stressa, og han sovner i hvertfall ikke der baby er. Er så grusomt synd, for det var ikke sånn her i det hele tatt før baby kom i hus!

Overser hunden, ender da med at han prøver å ødelegge noe, som feks all glavaen vi hadde i gangen, og får da til slutt oppmerksomheten i form av negativ oppmerksomhet - men helt greit for han. Han fikk jo oppmerksomhet, det var jo målet.

Ikke sett han bort fra dere, men sett opp en grind i et rom han ser dere og la han ule til han sovner. (De gir seg til slutt) Denne hunden virker veldig stresset og dere må jobbe med ro.
Vår roet seg heller ikke på en stund bak grinden i førsten holdt han på i flere timer, men nå legger han seg ned med engang. Det tar tid, men så utrolig godt å få en roligere hund uten stress bra for han og oss.
Maser han og gjør noe for å få oppmerksomhet ikke se på han, ta han bare med bak grinden.
Dere må trene ro om ikke vil hunden bli syk av stress. En hund må sove mye. Vi har laget en fastplass til vår hund, den er hans men det er bak grinden. Søk gjerne hjelp hos noen som jobber med adferd av hund, bedre å gjøre det så fort som mulig.

Vi har en fantastisk bc-blanding som dessverre lett blir stresset, f.eks nå da jeg er gravid og da vesla var liten og lå mye på brystet, jeg blir nok veldig svak i sånne situasjoner, og det plukker hun opp. Det viser seg i bjeffing og masete oppførsel. Her gikk det seg til etterhvert første gangen og jeg satser på at det gjør det denne gangen og. Mannen tar litt ekstra ansvar for å få ut den fysiske energien, og jeg tar noen runder med mentaltrening hver dag (bare ti min hver gang, så ingen big deal, altså). Ellers så setter jeg henne på soverommet med lukket dør, så hun får roe seg ned. Da sover hun mye og er rolig når jeg henter henne. Utover våren blir det nok mer utetid på henne og, og da kaster jeg gjerne noen godbiter utover tunet så hun kan snuse de opp. Sånt hjelper masse!

Håper du finner en god løsning og at du får noe hjelp! Slitsom situasjon, men som sagt har det gått seg til her, og vesla og hunden er bestevenner. :)

Vi har 4 BC. Når de er inne, reagerer de med nysgjerrighet på babylydene. Jeg var på gjeterhundkurs i sommer, å hun som hadde kurset sa at en BC trenger mye ro, så de kan godt venne seg til å stå i hundegård/bur 6-7 timer i strekk om dagen, altså en arbeidsdag. Da stresser de ned, får ro, og fungerer bedre på alle måter. Blir litt som omvendt psykologi :)

Vi har 4 BC. Når de er inne, reagerer de med nysgjerrighet på babylydene. Jeg var på gjeterhundkurs i sommer, å hun som hadde kurset sa at en BC trenger mye ro, så de kan godt venne seg til å stå i hundegård/bur 6-7 timer i strekk om dagen, altså en arbeidsdag. Da stresser de ned, får ro, og fungerer bedre på alle måter. Blir litt som omvendt psykologi :)

Vi har nemlig tenkt til å bygge hundegård, men jeg har vært redd det blir for lite stimulerende etter noen timer. Takk for tips! :)

Last edited:
Det visste jeg faktisk ikke! Vi har nemlig tenkt til å bygge hundegård, men jeg har vært redd det blir for lite stimulerende etter noen timer. Takk for tips! :)
Våre står fra kl 07.00 (da har de vært ute ca en halvtime etter natta), å jeg slipper dem ut og går tur med de i 2-3 tiden. Da er de ute gjerne frem til kl 17.00(løper fritt), står i hundegård til ca 19.00 å får tur igjen, så er det kveldsmat og natta mellom 20.00 og 21.30. Da er de inne en stund før de sover i hundegården:) fungerer 100%. Får gjete sauer stortsett bare i helgene, det er den hjernetrimmen de får :)

Siterer denne, med BC er det ofte viktig "tvinge dem" til ro, for de fortsetter og fortsetter om du ikke tvinger dem til å slappe av ofte :)

Siterer denne, med BC er det ofte viktig "tvinge dem" til ro, for de fortsetter og fortsetter om du ikke tvinger dem til å slappe av ofte :)
Ja, de trenger mer ro enn de fleste tror. De som skaffer deg BC overstimulerer de så til de grader. Som sagt, her gjeter de sau kun i helgene, å det er den stimuli for instinktet de får. Driver ikke med noe annet heller. Ser mange som driver med agillity, lydighet, gjeting, sporsøk, osv, på én og samme hund! Disse hundene ser jeg også mye frustrasjon i.

Ja, de trenger mer ro enn de fleste tror. De som skaffer deg BC overstimulerer de så til de grader. Som sagt, her gjeter de sau kun i helgene, å det er den stimuli for instinktet de får. Driver ikke med noe annet heller. Ser mange som driver med agillity, lydighet, gjeting, sporsøk, osv, på én og samme hund! Disse hundene ser jeg også mye frustrasjon i.
Det er vel litt begge deler. Kommer litt an på individ og eier. En fin balanse mellom stimuli og ro. Mitt inntrykk har vært at mange skaffer seg rasen fordi den er lettrent, men så får den ikke riktig trening og plutselig finner den på sprell på egen hånd. Og så kommer man inn i en dårlig sirkel. Og jeg har fått inntrykk av at mange aldri har hørt om roligtrening (tidligere år, ikke bare denne tråden). Det er alt for mange stressa bc'er der ute :-( Bør vel starte roligtrening fra valpetiden. Stress er fysisk vondt!

Det er vel litt begge deler. Kommer litt an på individ og eier. En fin balanse mellom stimuli og ro. Mitt inntrykk har vært at mange skaffer seg rasen fordi den er lettrent, men så får den ikke riktig trening og plutselig finner den på sprell på egen hånd. Og så kommer man inn i en dårlig sirkel. Og jeg har fått inntrykk av at mange aldri har hørt om roligtrening (tidligere år, ikke bare denne tråden). Det er alt for mange stressa bc'er der ute :-( Bør vel starte roligtrening fra valpetiden. Stress er fysisk vondt!
E jo det jeg mener når jeg sier at HER er det sånn som det er, men at det ikke er sikkert andre BC trenger samme ro/stimuli som mine får.

Back
Topp