Hund med prolaps

Saile

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Hei. Litt usikker på hvilken underforum jeg skal bruke på dette. Men min svigerfar har en hund, Border Collie på 9 år. For 2 dager siden virket hun litt slapp, men spiste og drakk. I går formiddag ble hun plutselig "lam" i bakerste del av kroppen. Dro til dyrlegen med hunden som sier at hunden har fått prolaps i ryggen. Hun aker seg litt med fram-føttene men ikke mye. Spiser mindre, men drakk godt i går. Har enda ikke gjort i fra seg, men dyrlegen mente dette gikk bra enda og vi måtte se det litt an. Lurer på om det er noen her med erfaringer rundt dette? I følge dyrlegen er vel prognosene 50/50 på om hunden kommer til å bli bra/klarer å gå igjen. Dyrlegen mener det ikke "lønner" seg med operasjon da sjansene for bedring ikke er så stor på en "så" gammel hund.
 
Jeg kjenner ikke så godt til prolaps, men av hva jeg har erfaringsmessig fått med meg oppigjennom årene er at det er svært individuelt. Prolapsen kan sitte på forskjellige steder, være i forskjellig grad, og hunden kan ha forskjellige helsemessige utgangspunkt. Således er det vanskelig å si "jeg har opplevd 9 hunder som har blitt bra og 4 som har blitt permanent lammet" - fordi hver sak er unik. Det er vel bare veterinær som ev. med røntgen/CT har undersøkt hunden og således vet hvordan og hvor proplapsen er - innblandet med hundens allmenntilstand - som kan si de definitive utsiktene for bedring.

Generelt sett synes jeg det er leit å si at en 9 år gammel hund er "gammel". Hunden min var 9 år gammel når vi opererte henne for ødelagt korsbånd. Det var en relativt stor operasjon, men veterinær sa at hun hadde gode utsikter. Dette til tross for at hun har vært sykelig med dårlige knær (i den andre foten) siden hun var 4 år gammel. Vi gjennomførte operasjonen og hunden er i dag 11,5 år gammel - hun går enda i trapper og er i godt humør. Angrer ikke på operasjonen, selv om det er klart det kunne gått annerledes også!

Dette må dere som kjenner hunden tenke over (har den mye livsgnist, takler den slikt bra? Hvordan er helsa?) sammen med konkrete tilbakemeldinger fra dyrelegen. Gitt at dyrelegen er fornuftig da, og ikke bare en sånn "bondedyrelege" som mener at alle dyr som bare er litt gamle og syke bare bør avlives....
 
Hunden til pappa ble avlivet rett etter jul. Var en mops av ukjent alder. Den ble såpass dårlig til slutt at den ikke klarte å gå ut på do. Var søsteren min som hadde den på slutten og de måtte til slutt avlive fordi hu ikke hadde det bra. Mops er utsatt for rygg og hofteskader men aldri sett en som har blitt sånn, pappa drev oppdrett når jeg var liten. Og sånn info så sliter de ofte med rygg og hofter fordi folk trur mopsen skal være tykk og rund som en bulldog, mopsen skal være slank og fin som vilken som helst hund.
 
Hvor lang rekovalens/opptrening er det etterpå?
 
En 9 år gammel BC er ingen gammel hund. Godt voksen, men ikke gammel. Syns den alderen alene er et dårlig argument for å ikke gjennomføre operasjon dersom det er noe som kunne hjulpet.
 
Takk for innspill :) Jeg heller synes ikke hunden er for gammel. Tok kontakt med en annen dyrlege og etter jeg skrev her. Men nå er hun faktisk opp på føttene og går litt - så stor bedring allerede:) Får håpe det varer:)
 
Back
Topp