Hull i ørene!

Ja, er alltid unntak fra reglen men Plastikk skal ikke være allergi fremkallene som feks gull, Sølv og nikkel er..

Trodde nesten nikel ikke er i bruk i Norge lengre pga det er så mange som reagerer... Føler det står nikkelfritt alle veier...

På salongen eg jobbe, har me ein " regel" at ungane ska kunna sei at dei ønske da sjøl. Har hatt eindel so komme inn med baby på rundt 1 år!! Å då e da liksom foreldrene ( eller mammo) so vil ha da, og ikkje ungane. Øyra kan og forandra seg, so 5-6 år vil eg sei passe fint:)

Når hun ikke herjer overalt lenger, tenker jeg. I mellomtiden kan du kanskje kjøpe magnetøredobber?

Ser ut som jeg er den slemmeste og dummeste her, men jeg fikk når jeg var 10 mnd og min datter fikk når hun ble 1 år. Det tok Max 30sek fra de var tatt til hun glemte det og har ikke rørt dem i det hele tatt siden det, så ingen infeksjon eller noe å se:) min niese fikk når hun var 4 og pelte bevisst på dem hele tiden og måtte til slutt ta dem ut pga betennelser. Så og si alle jenter tar hull i ørene på et tidspunkt, så hvorfor ikke? Nå har hun dem, og kan heller ta dem ut senere om hun ikke vil ha de:) smak og behag

Ser ut som jeg er den slemmeste og dummeste her, men jeg fikk når jeg var 10 mnd og min datter fikk når hun ble 1 år. Det tok Max 30sek fra de var tatt til hun glemte det og har ikke rørt dem i det hele tatt siden det, så ingen infeksjon eller noe å se:) min niese fikk når hun var 4 og pelte bevisst på dem hele tiden og måtte til slutt ta dem ut pga betennelser. Så og si alle jenter tar hull i ørene på et tidspunkt, så hvorfor ikke? Nå har hun dem, og kan heller ta dem ut senere om hun ikke vil ha de:) smak og behag

Poenget til de fleste er nok d at vi skal passe på kroppen til barna til de kan ta passe på den selv. Derfor er d fint å vente til de selv kan ta valget.

For min del syns jeg det er litt tidlig. Så Tone sitt barn forrige jul med bling bling i hvert øre. Må ærlig si jeg ikke syns det hører hjemme på så små barn.

Jenta på syv år tørr ikke ta fordi hun er hysterisk når det gjelder sprøyter ol, men hadde hun spurt i dag, så hadde jeg vurdert det ;-)

Jeg tok selv når jeg var 25 :p Hadde mye allergi som liten, så mamma vil ikke at jeg skulle ta. Men jeg hadde så voldsomt lyst på når jeg ble voksen, så da tok jeg :D

Sidan det ofte fører med seg både utvikling av nikkelallergi, infeksjonar og i verste fall opprevet øyreflipp, så syns eg ikkje dette er noko foreldrene skal påføre barna sine før dei i det minste kan forstå litt av konsekvensane sjølv. Ti år kanskje?
Eg utvikla kraftig nikkelallergi sjølv da eg tok, så det har eg fått angre på mykje!

Tar stadig hull i ørene på jobben å vi har satt en aldersgrense på 5-6 år. Vi vil at barnet skal vite og skjønne hva det innebærer og at de skjønner rutiner ved rensing.. :)
Vil anbefale at når dere velger å ta hull at dere går til noen som er autorisert/har kurs fra feks Blomdahl pga de veit hva de gjør og skal ha gode rutiner.. Veit at med feks Blomdahl så kan man få skutt inn plastik øredobber som gjør at det skal veldig mye til for å få infeksjon pga man kan ikke reagere på plastik :)
Det er ikkje øyredobben i seg sjølv som gir infeksjon det er bakteriar, gjerne påført av skitne barnehender;) Fordelen med å sette plastikk er at færre da utvikler allergi, sjølv om det også fins mennesker som er allergisk mot plastikk:)

Miner jenter fikk det da de var 8 og 10 mnd :) hun ene har enda hull og hun andre valgte å ta de it da hun var 2år:)

Jeg valgte å ta det tidlig for da plukker de ikke så mye på ørene osv :) de har ikke hatt en eneste infeksjon :)

Jeg fikk når jeg var 1 år. Helt problemfritt og er kjempe glad for at jeg ikke husker noe av det :)

Noen som vet om det er vanlig med "bivirkninger" på barna etter de har fått hull i ørene?
Gjør det vondt i ettertid? Tenker da på de første dagene etter stikkene.

Eldsta jenta mi fikk når hun var 5 og skulle begynne på skolen. Nå har hun som er 2,5 år også lyst på. Er selv usikker, vi har forberedt henne på at det er litt vondt... Så får vi se om hvor lenge vi venter.

Hull i ørene er en ting, noe jeg personlig er motstander av på små barn. Men nå er dette ditt barn og ikke mitt, så du får bestemme hva som passer for dere.

Men for all del, ikke bruk bleiefri på natten som kriterium for å få hull i ørene. Barnet kan da vel ikke bestemme seg for å slutte å tisse på seg om natten???!!! :mad: :eek:
Noen barn sover så tungt at de ikke kjenner at de tisser på seg. Ufrivillig urinering på natten skal da vel ikke straffes ved å tilbakeholde noe barnet ønsker seg...med mindre målet såklart er å stadig skuffe barnet som ikke klarer å kontrollere dette og dermed få noe det ønsker sterkt.

Jenta vår slutta med bleier på natta lenge før 2.5 år, hun har likevel uhell på natta innimellom. Hadde vi belønnet bleieslutt på natta med noe måtte vel belønninnen blitt inndratt for hvert uhell :confused: :P

Jeg syns det er latterlig å stikke hull i små barn for å pynte de. Min datter er fin som hun er ♡
Hehe ting blir nå skrevet litt voldsomt her også da, skjønner at dette er et sårt tema for mange som har mindre å bekymre seg for. Min datter er ikke akkuratt mindre fin uten øredobber, og det er ikke sånn at jeg får glede av å "stikke hull" i mitt lille barn som du så fint kaller det eller det at jeg ikke tar vare på kroppen til datteren min som en over her skrev. Hun fikk det tidlig akkuratt som meg (kan ikke si det har gitt meg noen problemer) maset kommer til å komme en dag uansett, nå slipper hun infeksjoner grunnet pelling osv. Alle gjør ting forskjellig. Og godt er det.

Jeg syns det er latterlig å stikke hull i små barn for å pynte de. Min datter er fin som hun er ♡

Enig med deg, barn er finest uten blingbling. Jeg tenker mest på at de kan sette seg fast og få øreflippen revet opp. Jeg syns barnet skal være minst 6 år og forstå at det gjør vondt og renserutiner.
Stakkars baby som unødvendig blir utsatt for smerte bare fordi mamma syns øredobber er søtt.

Jeg har ikke så mye å si om den saken egentlig, annet enn at du må gjøre det som føles greit for deg.

Men jeg fikk i hvert fall hull i ørene første gang når jeg var 2. Husker det ikke selv, men i følge mamma var det et helvete og jeg nektet å la hun rense så de grodde igjen. Jeg fikk nye hull når jeg var 5, og det husker jeg selv. Da ville jeg det virkelig. Har hatt hullene siden, og sikkert tatt 10 nye (som har grodd igjen etterhvert osv). Har fortsatt de første øredobbene mine også, og de er såå søte. :D Litt avsporing, men poenget var egentlig bare at selv om hun ønsker seg hull i øret når hun er 2 er det for det første mest sannsynlig ikke noe hun husker når hun blir eldre (altså, hun kommer ikke til å bære nag for at du evt nekter henne), og for det andre mest sannsynlig mye vondere både under stikkingen og etterpå enn hun forventer. Men det er selvfølgelig opp til deg. :)

Enig i at de må skjønne hva det innebærer, samt kunne ta ansvar for rens og la være å klå med møkkete fingre

Back
Topp