Jeg fikk først da jeg var 2-3 år (av bestemor, mamma var ikke spesielt happy

), da måtte jeg få en is mellom hvert av ørene. Husker fortsatt den isen, var sånn rød formet som fingrene på en hånd.
Fikk vel noe infeksjon eller etellerannet, for de hullene grodde hvertfall igjen etterhvert. Tok nye da jeg var ca 12, de måtte jeg passe på selv, da var jeg mye mer klar for det.
Jeg tenker ca 12-årsalderen er greit, da er barnet stort nok til å ikke fingre med det, kan rense selv, og passe seg litt mer. Kan forstå at man bare skal bruke "rene" metaller for å unngå allergi. Både i barnehage- og barneskolealder er det mer snøballkrig, sandkasselek og generelt flere anledninger til å få crap i såret.
Frøkna mi blir 4 til høsten og har ikke på noe tidspunkt ytret ønske om hull i ørene. Jeg bruker heller ikke noe i ørene mer enn noen få ganger i året, så blir ikke så mye hun "utsettes for" konseptet. Foreløpig tåler hun avslag greit på andre ting når hun får høre at det er bare for voksne, så går greit. En tanke kan jo være at når hun kommer i puberteten og må håndtere hygiene rundt mensen osv, så bør hun være moden nok til å håndtere øredobber også