Hull i ørene.

LilleBurugla

☆ En del av Juni-13 ☆
jentene i juni13
Tilgangsansvarlig
VIP
Jaa. Jentungen har lenge gnægd om hull i ørene. Nå blir ho 5 år om en mnd og maser verre enn verst om å få hull til bursdagen sin.
Her hjemme blir vi ikke helt enige. Jeg vil helst vente 1 år iallefall, far er usikker, og sier at ho er stor osv osv.

Når fikk/får ditt barn(ikke baby) hull i ørene?

Min får ikke før 12 år. Allerigrisikoen er grunn til det, jeg har slit ti mange år med mine hull.

Last edited:
Den er litt vanskelig, syns jeg. Selv fikk jeg og søsteren min hull i ørene da jeg var i hvert fall ti år godt mulig jeg var 12 eller 13. Jeg syns det faktisk ikke er fint med hull i ørene/øredobber på "små" barn (ca 8 år og nedover), men det er meg, da, og det skal ikke ha noen betydning for andre. ;) Jeg tenker sikkert sånn fordi jeg syns barn skal bli så fort store...
Men om de virkelig ønsker det og maser leeenge, så er det nok vanskelig å si nei.

Har ikke så store barn selv, men jeg mener jeg var 6 år eller noe når jeg selv fikk. Gikk helt fint, måtte ta et og et øre. Tok nytt hull ovenfor når jeg var rundt 16 år og det hadde jeg mye mer problemer med og har nå grodd igjen.
Hvis du tror hun takler både å ta hullene og å ikke klasse for mye oppi der etterpå så hadde nok jeg gått med på det:)

Den er litt vanskelig, syns jeg. Selv fikk jeg og søsteren min hull i ørene da jeg var i hvert fall ti år godt mulig jeg var 12 eller 13. Jeg syns det faktisk ikke er fint med hull i ørene/øredobber på "små" barn (ca 8 år og nedover), men det er meg, da, og det skal ikke ha noen betydning for andre. ;) Jeg tenker sikkert sånn fordi jeg syns barn skal bli så fort store...
Men om de virkelig ønsker det og maser leeenge, så er det nok vanskelig å si nei.

Dette er også en ting, for jeg syns heller ikke det er så flott. Men nå er det ikke jeg som vil ha dem heller, ho syns jo tydeligvis det er nydelig :p

Jenta mi fikk da hun gikk i 1 klasse. Hun syntes det var ekkelt å ha i øredobbene så hun tok de ut etter 6 uker. Nå har de grodd igjen og hun nekter å ta hull på nytt. Like så greit.

Her har eldstejenta på 1 år og 10 mnd mast fra hun kunne peke. Nå gråter hun hver gang jeg tar i øredobber og sier hun også vil ha. Hun sitter med klesklype på øreflippen mens vi spiser middag. Jeg synes det er vondt, ikke hun. Ordentlig tøffing! Vi lurer på å gi i toårsgave.

Her har eldstejenta på 1 år og 10 mnd mast fra hun kunne peke. Nå gråter hun hver gang jeg tar i øredobber og sier hun også vil ha. Hun sitter med klesklype på øreflippen mens vi spiser middag. Jeg synes det er vondt, ikke hun. Ordentlig tøffing! Vi lurer på å gi i toårsgave.

Haha, fantastisk. Hva med sånne klips? Det fikk jeg da jeg begynte å spørre om å få hull og slo meg til ro med det mange år ;)

Vi kjøpte klipsøredobber til storesøster lenge, men når hun runda 6 år så fikk hun (endelig) lov. Jeg var også 1. klassing mener jeg, når jeg fikk hull.

D er i grunn ikke alderen, men at hun forstår ansvaret og konsekvensene med å ha hull i ørene. I tillegg må hun evne å passe på d selv, ikke gjøre d verre.

Jeg har ikke jenter, så jeg tipper at det ikke blir en så stor problemstilling her.
Vi fikk ikke lov av mamma å få før vi ble 10 år, og det synes jeg egentlig var greit. Da var vi store nok til å forstå hva det betyr, og rense selv.

Jeg synes det er tidlig når hun er 5 år.
Barn er jo veldig aktive og kan fort rive de ut om de er uforsiktige.
Jeg jobber som frisør og vi tar ikke hull på barn under 6 år.
Det blir ofte mye grining og mange ganger har de bare ett hull lenge :p

Mi fikk da hun var 4 år og 10 mnd :) har gått veldig bra.

Eldste var 3 år, hadde da mast i 1 år. Hun gråt allerede bår de vaska øret, jeg ville vi skulle la være, men hun skulle absolutt. Slutta å gråte med en gang hun så øredobbene. Yngste er bare 1 år nå, og hun skal få være ekdre når hun tar. I tillegg kommer jeg ikke til å ta det en plass der de bruker pistol.

Jaa. Jentungen har lenge gnægd om hull i ørene. Nå blir ho 5 år om en mnd og maser verre enn verst om å få hull til bursdagen sin.
Her hjemme blir vi ikke helt enige. Jeg vil helst vente 1 år iallefall, far er usikker, og sier at ho er stor osv osv.

Når fikk/får ditt barn(ikke baby) hull i ørene?
Tror begge mine fikk når de var fire-fem.. :) de bestemte det selv. Lurt å ta begge ørene samtidig og ikke ett først og ett etterpå, for da blir de så redde :)

Mi er 8 og har ikke ennå, ikke vil hun ta og ikke vil jeg at hun skal ha ennå heller.

Fikk da hun var 2 år og 3 mnd.
Gikk fint. Tok hos en spesialist, som tok piercinger. Ingen problem ved rensing, og fikk Blomdal (?) øredobber. Ingen infeksjon.

Når de vil ha det, og er i stand til å ta vare på det, synes jeg det er greit. (Rensing og vri på øredobbene).
Å sette hull i ørene på babyer/småbarn synes jeg ikke noe om.

Vi har snakket om at skolestart kanskje er en fin alder, og spurt henne om hun har lyst. Hun vil ikke, er vel redd, så da blir det kanskje senere en gang. :)

Jenta mi fikk da hun var 3 år og spurte etter det. Slike bagateller lar jeg ungene bestemme selv. Hun er 4 år nå, og fremdeles veldig stolt over øredobbene sine. :)

Hva med å kjøpe magnetiske øredobber? Vil det stilne henne en stund, tror du?

Back
Topp