Hull i ørene på en 1 åring? Erfaring?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Lille hjerte

Elsker forumet
VIP
Sommerfuglene
Påskeliljene 2022 ❤️
Noen som har tatt hull i ørene på en 1 åring?
Hvordan gikk det?
Får øredobbene være i fred?

Har ingen erfaring med det.
For å være ærlig synes jeg ikke noe om hull i ørene på en 1 åring. For det første påføres barnet smerte som de ikke forstår noe av. For det andre har ikke barnet glede av å ha hull i ørene. Det kan bli infeksjoner og andre plager som følger med.

Synes det er mye mere stas for barn å få hull i ørene når de begynner på skolen hvis de ønsker det. Da synes de selv det er stas, og de vet hva som skjer.

Å få hull i ørene må være noe som barnet ønsker seg. Ikke at foreldrene ønsker det og synes det er søtt. Det er barnets kropp

En ettåring trenger ikke pyntes på eller modifiseres.
Unødvendig smerte bør ingen ønske å påføre barna sine, og egen forfengelighet er ingen unnskyldning.
Så lenge man tar valg for noen andre, må man ta gode valg.

I noen land så er det normal å ta hull i ørene på jenter da de er veldig liten.

Jeg vurderte å gjøre det da hun var baby, men har drygt tiden får lenge, så derfor spør jeg om erfaringer når de er 1 år å gjør det.
Det handlet ikke om det å "pynte" opp en unge får min del.

Jeg vurderte å gjøre det da hun var baby, men har drygt tiden får lenge, så derfor spør jeg om erfaringer når de er 1 år å gjør det.
Hva handler det om da, om det ikke er pynting? [emoji15] Kan nesten ikke se for meg at det er lov en gang? Å lage sår og forandre på kroppen til en baby, som det ikke går an å gjøre om på, og som barnet ikke kan samtykke til [emoji26] Upraktisk og potensielt smertefullt, med betennelse og klær som henger seg fast og sånn. Mange ting som er vanlig i andre land, uten at det gjør det ok likevel. Ta og tenk deg om en gang til er mitt råd...

Hva handler det om da? Hvorfor vil du gjøre det?
Kommer du fra et annet land der det er normalt/ tradisjon å gjøre det på babyer/ småbarn?

Hva handler det om da, om det ikke er pynting? [emoji15] Kan nesten ikke se for meg at det er lov en gang? Å lage sår og forandre på kroppen til en baby, som det ikke går an å gjøre om på, og som barnet ikke kan samtykke til [emoji26] Upraktisk og potensielt smertefullt, med betennelse og klær som henger seg fast og sånn. Mange ting som er vanlig i andre land, uten at det gjør det ok likevel. Ta og tenk deg om en gang til er mitt råd...

Jeg synes det ser fint ut :)
Det er lovlig å gjøre det :)

Lillegutt her er 11 måneder og ingenting(!) får være i fred. Han har opptil flere ganger revet ut mine øredobber. Om jeg hadde vært deg hadde jeg ventet til skolealder. Du kan få kjøpt fine clips-on øredobber som ser ekte ut slik at lillejenta di ser pyntet ut på bilder og i selskap :)

Hva handler det om da? Hvorfor vil du gjøre det?
Kommer du fra et annet land der det er normalt/ tradisjon å gjøre det på babyer/ småbarn?

Jeg er fra Norge.
Pappaen er Kurder, der er det normalt å gjøre det når de er små :)

Jeg synes det ser fint ut, derfor vil jeg gjøre det.
+ jeg synes det er bedre å gjøre det når de er små så de ikke husker hva som skjedde.

Lillegutt her er 11 måneder og ingenting(!) får være i fred. Han har opptil flere ganger revet ut mine øredobber. Om jeg hadde vært deg hadde jeg ventet til skolealder. Du kan få kjøpt fine clips-on øredobber som ser ekte ut slik at lillejenta di ser pyntet ut på bilder og i selskap :)

hmm, skal sjekke ut dere clips-on :)
Tusen takk for tips :D

Jeg er fra Norge.
Pappaen er Kurder, der er det normalt å gjøre det når de er små :)

Jeg synes det ser fint ut, derfor vil jeg gjøre det.
+ jeg synes det er bedre å gjøre det når de er små så de ikke husker hva som skjedde.

Den retorikken er farlig å unnskylde seg med.
At hun ikke (bevisst) husker det, er ingen unnskyldning for å modifisere kroppen hennes mot hennes vilje.
Det er ikke sikkert hun vil ha hull i ørene når hun blir eldre, og sjansen for infeksjoner og feilplasserte hull er stor.
Her må du være fornuftig og ta gode valg for datteren din.

Nei, det synes jeg er en uting på små barn. En ting er at en ettåring kanskje ikke klarer å rive ut dobbene, men når hun blir gamlere og leker med andre barn er det så utrolig fort gjort at dobbene rives ut i lek eller ved annet uhell. Det skjedde med en slektning av meg, og hun har stygge arr på ørene. Hun er voksen nå, men det er fortsatt synlig.

Sjansene for utriving, infeksjon og det at det virker ganske brutalt å ta selve hullet når de er så små er nok til at det er helt uaktuelt for oss. Vi kommer til å vente til hun er nærmere 10 år før noe sånt er greit.

Nei vettumæhva! Selv om ungen ikke husker smerten om 10 år, så er da smerten like mye der når dere stikker. Og det er da absolutt ikke nødvendig å pynte på babyen sin.

Man utsetter som mange sier, barnet for infeksjon, hekte seg fast i klær, og så er det i tillegg sånn at jeg synes barn har godt av å velge selv, ønske noe så mye at dem tørr og å følee stoltheten når dem blir mellom 6 og 13 år.

Tror og må lete litt etter et studio som er villig til å gjøre det. (Frisørpistol er definitivt ikke bra med tanke på infeksjoner).

Jeg synes det ser fint ut :)
Det er lovlig å gjøre det :)
Det er ikke for å pynte, men fordi du synes det ser pent ut? Hva er forskjellen på å gjøre det for å pynte og på å gjøre der fordi det er pent da?

Det et lovlig, men du må lete etter noen som vil gjøre det, og lete lenge om du vil ha noen som kan det.

Det er en grunn til at det er aldersgrense for piercinger... Og jo, det er mulig å få "skutt" hull i ørene på barn hos frisøren, men risikoen for infeksjoner, skeive/skrå hull og andre problemer er stor. Jeg syns man bør unngå å modifisere barnekropper, med mindre det er medisinsk nødvendig.

Samtlige frisører jeg vet om tar ikke på så små barn her.

Små barn har ingen grunn til å fø hull i ørene. Du risikerer at de blir dratt ut, infeksjoner, smerte osv. Og slike avgjørelser skal barnet selv ta om de ønsker dette eller ei. Jeg maste meg til hull i ørene da jeg var 4-5 og mine foreldre gav etter. Endte opp med bakdelen inn i øret etter barnehagen, infeksjoner og mer tull. Kan ikke ha hull i ørene nå som voksen.

Husker selv da jeg som 6åring maste meg til hull i ørene..angret veldig da det var veldig sårt og vondt(tilogmed uten betennelse)og skulle snurre på øredobbene de første dagene for at de ikke skulle gro fast....kan virkelig ikke forstå at noen frivillig vil påføre barnet smerte for utseendes skyld..det er helt forferdelig!ikke kan du forklare en 1åring at nå kommer det til å gjøre vondt,men «det går bra»...så de smertene som er totalt unødvendig syns jeg du burde spare barnet ditt for...finnes sikkert «øredobber»til å klistre på øret en gang i mellom hvis det er så viktig...

Små barn har ingen grunn til å fø hull i ørene. Du risikerer at de blir dratt ut, infeksjoner, smerte osv. Og slike avgjørelser skal barnet selv ta om de ønsker dette eller ei. Jeg maste meg til hull i ørene da jeg var 4-5 og mine foreldre gav etter. Endte opp med bakdelen inn i øret etter barnehagen, infeksjoner og mer tull. Kan ikke ha hull i ørene nå som voksen.
Jeg og sliter i voksen alder etter å ha tatt det i ung alder. Så feil skutt at den grodde fast og måtte rives ut. Siden det har ene siden nesten vært umulig å sette inn ørepynt. Så hovner de opp.

Jeg og sliter i voksen alder etter å ha tatt det i ung alder. Så feil skutt at den grodde fast og måtte rives ut. Siden det har ene siden nesten vært umulig å sette inn ørepynt. Så hovner de opp.

Her utviklet det seg til infeksjoner og til slutt allergi.. Så mine barn skal være langt over barnehagealder før det blir tema.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp