Noen som har tatt hull i ørene på en 1 åring?
Hvordan gikk det?
Får øredobbene være i fred?
Hvordan gikk det?
Får øredobbene være i fred?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hva handler det om da, om det ikke er pynting? [emoji15] Kan nesten ikke se for meg at det er lov en gang? Å lage sår og forandre på kroppen til en baby, som det ikke går an å gjøre om på, og som barnet ikke kan samtykke til [emoji26] Upraktisk og potensielt smertefullt, med betennelse og klær som henger seg fast og sånn. Mange ting som er vanlig i andre land, uten at det gjør det ok likevel. Ta og tenk deg om en gang til er mitt råd...I noen land så er det normal å ta hull i ørene på jenter da de er veldig liten.
Jeg vurderte å gjøre det da hun var baby, men har drygt tiden får lenge, så derfor spør jeg om erfaringer når de er 1 år å gjør det.
Det handlet ikke om det å "pynte" opp en unge får min del.
Hva handler det om da? Hvorfor vil du gjøre det?I noen land så er det normal å ta hull i ørene på jenter da de er veldig liten.
Jeg vurderte å gjøre det da hun var baby, men har drygt tiden får lenge, så derfor spør jeg om erfaringer når de er 1 år å gjør det.
Det handlet ikke om det å "pynte" opp en unge får min del.
Hva handler det om da, om det ikke er pynting? [emoji15] Kan nesten ikke se for meg at det er lov en gang? Å lage sår og forandre på kroppen til en baby, som det ikke går an å gjøre om på, og som barnet ikke kan samtykke til [emoji26] Upraktisk og potensielt smertefullt, med betennelse og klær som henger seg fast og sånn. Mange ting som er vanlig i andre land, uten at det gjør det ok likevel. Ta og tenk deg om en gang til er mitt råd...
Hva handler det om da? Hvorfor vil du gjøre det?
Kommer du fra et annet land der det er normalt/ tradisjon å gjøre det på babyer/ småbarn?
Lillegutt her er 11 måneder og ingenting(!) får være i fred. Han har opptil flere ganger revet ut mine øredobber. Om jeg hadde vært deg hadde jeg ventet til skolealder. Du kan få kjøpt fine clips-on øredobber som ser ekte ut slik at lillejenta di ser pyntet ut på bilder og i selskap![]()
Jeg er fra Norge.
Pappaen er Kurder, der er det normalt å gjøre det når de er små
Jeg synes det ser fint ut, derfor vil jeg gjøre det.
+ jeg synes det er bedre å gjøre det når de er små så de ikke husker hva som skjedde.
Det er ikke for å pynte, men fordi du synes det ser pent ut? Hva er forskjellen på å gjøre det for å pynte og på å gjøre der fordi det er pent da?Jeg synes det ser fint ut
Det er lovlig å gjøre det![]()
Jeg og sliter i voksen alder etter å ha tatt det i ung alder. Så feil skutt at den grodde fast og måtte rives ut. Siden det har ene siden nesten vært umulig å sette inn ørepynt. Så hovner de opp.Små barn har ingen grunn til å fø hull i ørene. Du risikerer at de blir dratt ut, infeksjoner, smerte osv. Og slike avgjørelser skal barnet selv ta om de ønsker dette eller ei. Jeg maste meg til hull i ørene da jeg var 4-5 og mine foreldre gav etter. Endte opp med bakdelen inn i øret etter barnehagen, infeksjoner og mer tull. Kan ikke ha hull i ørene nå som voksen.
Jeg og sliter i voksen alder etter å ha tatt det i ung alder. Så feil skutt at den grodde fast og måtte rives ut. Siden det har ene siden nesten vært umulig å sette inn ørepynt. Så hovner de opp.