Hull i ørene, barn?

Fins det noen aldersgrense på å ta hull i ørene?
Jenta mi på 4 år har sååå lyst på, og maser daglig om det.
Det er ok for begge foreldrene.
Men er redd for at frisørene sier nei om vi kommer? At hun er for lita?
Men vet hun hva det innebærer, da? Å stikke en nål gjennom øret?

Takk for alle svar alle sammen! :)
Vi har vært og snakket med frisører idag, og det er litt delt med at om hunsier ja selv og foreldrene sier ok er det greit.
Men ingen hadde dessverre tid idag.

Men vet hun hva det innebærer, da? Å stikke en nål gjennom øret?

Jada :)
Og vi fikk se utstyret hos friøsrene idag.
De kunne ta ett og ett, eller begge samtidig.

Takk for alle svar alle sammen! :)
Vi har vært og snakket med frisører idag, og det er litt delt med at om hunsier ja selv og foreldrene sier ok er det greit.
Men ingen hadde dessverre tid idag.

Jada :)
Og vi fikk se utstyret hos friøsrene idag.
De kunne ta ett og ett, eller begge samtidig.
Ok :) nei, du må jo vurdere som forelder da. Vi har hatt en grense på 6 år, fordi de da er store nok til å på en måte ta et valg selv og forstå hva det innebærer. Og 6-åringen her sier nei. Jeg har en på 4 år og hun hadde nok "forstått det", men ikke 100% før hun erfarte det.

Jeg tok hvertfall hos frisør da jeg var 7 år. Det gikk helt fint og de hullene er fine fortsatt :)
Jeg tenker grense på 6 år for mine barn, men det er greit at andre har noe annet. Men synes 4 er absolutte nedre grense sånn personlig, og babyer med hull i ørene er bare :o :o :o
Men det kan hvertfall gå fint å ta hull hos en frisør.

Gikk forbi en frisør i dag og der stod det grense på 6 år på hull i ørene. Synes personlig at før barnet har et vist nivå av konsekvens tenking og forståelse bør man vente.

Tenker at det er opp til foreldrene, og at det sikkert går bra såfremt man drar til et bra sted med god hygiene.

Når så det er sagt, så tenker jeg selv at døtrene mine får vente til de er 10 år med å ta hull i ørene da jeg vil at de skal være gamle nok til å skjønne hva det innebærer og kan rense hullene ordentlig selv uten å trenge hjelp fra de voksne.

Jeg er forferdelig glad mine foreldre har sagt nei, jeg vil IKKE ha hull i ørene og er glad det aldri ble gjort. En 4åring - som sådan et barn - er ikke kapabel til å forstå hva slik endringer på kroppen betyr. I voksen alder er jeg takknemlig for at jeg fikk ta det valget selv, og dermed ikke ha hull i ørene :)

At barnet vil er ikke så rart, men da bør jo foreldrene som jo faktisk vet best, si at det ikke er aktuelt.. Det kan bli allergier, barnet kan angre når det blir større, det kan komme en infeksjon rett etterpå, altså.. Et barn på fire år (har et selv) ville gjort alt mulig rart det ser andre gjør eller ikke gjør, de kommer med mange ideer hver eneste dag. Derfor har de foreldre som bør guide dem til de beste valgene... Og ja, jeg ser at begge foreldrene er enige i at det er greit. Men det er ikke greit, og de bør tenke seg om en gang til! 4 år, seriøst... Ja, det er mange små og også babyer (spesielt i andre land) som har hull i ørene, men altså.. nei..
Jeg skjønner at du er uenig, men jeg selv fikk hull i ørene når jeg var ni mnd gammel. Jeg har hatt en fantastisk oppvekst og aldri lidd under det å få hull i ørene så tidlig. Jeg sier ikke at jeg kommer til å gjøre det med datteren min så tidlig, men jeg tenker dette er opp til foreldrene

I barnehagen der jeg jobber er det ingen som har hull i ørene, kanskje et par jenter som er skolestartere. Ikke noe problem med hull i ørene tenker jeg, men personlig ville jeg ventet til de var 5-6 år. Men jeg har ikke jenter så er litt blank der

Tror ikke det er noe problem å finne noen som gjør det iallfall...

I gruppen Til mitt barn er det to som har hull i ørene nå. Første fikk det da hun fylte tre tror jeg.
Jeg er den kjipe mammaen, som sier at hun må vente til hun skal starte på skolen. Da er hun 6,5 år og i mine øyne er det mer enn tidlig nok hun blir fire i februar så ventetiden er lang tydeligvis...

Tror ikke det er noe problem å finne noen som gjør det iallfall...

I gruppen Til mitt barn er det to som har hull i ørene nå. Første fikk det da hun fylte tre tror jeg.
Jeg er den kjipe mammaen, som sier at hun må vente til hun skal starte på skolen. Da er hun 6,5 år og i mine øyne er det mer enn tidlig nok hun blir fire i februar så ventetiden er lang tydeligvis...

Hehe, jeg er den kjipe mora som sier hun må vente til hun blir 13 :P

Har satt øredobber, anbefaller ikke det før de er minst skolealder. De vil ha men har ikke noe formening om hva slags smerte og oppfølging etterpå. Pistol er jo sterile kapsler, men de smeller og det er skummelt. Det blir værre resultat og mer smerter enn ved å ta med nål.

Pluss de piller på de med urene fingre. Ei venninne av meg endte opp hos legen for kirurgisk fjerning etter skyteøredobb som grodde fast... Broren min en heftig infeksjon...

Ender ofte opp med hull i ett øre

Jeg fikk da jeg var noen uker gammel, men det var andre tider liksom. Snart 31 år siden. Mine har vært fine hele tiden. Allikevel så fikk flere venner av meg flere hull etterhvert mens jeg ikke fikk flere hull før jeg var nærmere 20 fordi jeg ikke ville ha smerten.
Søsteren min som er fem år eldre har hatt masse problemer med sine,

Husker en i barnehagen jeg gikk i fikk revet ut øredobben av en gutt der... En spøk som gikk for langt:confused:

Vi får jo en liten jente snart, og jeg tenker skolealder er en grei grense:) Er mye styr med å rense og passe på at det ikke blir infisert.

Jeg tok hull da jeg var 6 år, men måtte ta på nytt da jeg var 9 år fordi de grodde igjen:p

Jeg synes det er greit når de er store nok til å spørre om det selv. Men enda bedre jo større de er da. Å gjøre det på babyer synes jeg er helt sykt!

Jeg maste når jeg var liten, mamma sa jeg startet ved fire års alder, men ja fikk ikke før jeg var syv, og de brukte pistol, og tok ett og ett hull, andre hullet måtte fem voksene holde meg nede for å gjøre det ferdig:hilarious::bag:. Som jeg i dag syntes er helt utrolig at noen gjør... jeg angrer ikke på hullene, men ville ikke gjort det på mitt barn på den måten:hilarious:
og jeg ville ikke gjort det hos en frisør heller, jeg ville gått til et piercing studio som kan punkter i ørene.

Jeg er 28 år og har ikke hull i ørene. Hadde mine foreldre latt meg gjøre det som 4 åring hadde jeg vært fryktelig forbanna på di nå.
Det er en grunn til at det er aldersgrense ved piercinger. Hvorfor skal barnet få hull i ørene? Fordi barnet har lyst? Veldig tynt grunnlag for mitt vedkomne. Vil dere la barnet få ei tattovering i samme slengen? Det er ikke store forskjellen slik jeg ser det, er en permanent endring i kroppen dems. Og er ikke «bare» å ta ut så hullet kan gro, ørene har mange sensitive soner som kan få skader ved hull i ørene. Jeg ville ventet til barnet var 16, da kan de velge om de vill ha hull i ørene.

Back
Topp