Hukommelsestap

Lille meg 90

Glad i forumet
Hei. Lurer på om flere har det samme som meg. Når jeg va ca 4-5 mnd på vei, så begynte jeg å miste hukommelsen mer og mer. Jeg regnet med at det bare va svangerskapet som gjorde det. No e det gått 1 år og 2 mnd siden fødselen å hukommelsen er så og si borte. Flere som har det sånn?

Last edited:
Det er dessverre helt vanlig. Jeg har brukt flere år på å "komme meg" etter svangerskap og fødsler. Det var verst under svangerskapet, og det første året etter fødsel, men det satt i mye lengre enn det altså. Nå er jeg gravid igjen, og føler at hjernen min er bare grøt inni hodet. Sto i femten minutter foran kaffetrakteren her en dag, og greide ikke for mitt bare liv å skjønne hvordan den fungerte.

Snakk med fastlegen din om det. Det er vanlig å være vimsete og glemsk. Men om du opplever at du mister hukommelsen er det lurt å ta det med legen for sikkerhets skyld

Det der er håpløst. Jeg husket absolutt alt før. Etter nr 2 ble det helt umulig. Jeg husker nesten hvor alle tingene til barna kommer, husker at vi skal til legen men aldri dato eller kl slett lengre. Måtte kjøpe med sånn bok med datoer ( husker ikke hva det heter) og skriver opp alt vi skal der. Greier meg ikke uten den lengre. Heldigvis litt bedre nå enn første året etter nr 2 men er fortsatt ett skikkelig surrehue. Stod opp kl 01 i nått for å marinere indrefile til grilling i dag. Heldigvis b menneske så ting pleier å dukke opp igjen om natta.

Godt jeg ikke er alene hehe. Har tenkt på å snakke med fastlegen om dette. Men e redd fastlegen vil tru at jeg ikke er en god nokk mor pga dette. Vil ikke miste lillegull. Har snakket med min mor om at jeg vil snakke med fastlege om dette. Men da begynner ho å skremme meg med at hvis jeg sier dette til fastlegen, så kan ho ta ungen i fra meg. Så jeg er kort sagt redd for å miste ungen hvis jeg tar det opp med legen

Kommer litt an på hva du mener med at huekomelsen er borte. Er alt borte? Du vet ikke hva du heter og hvor du bor? Eller du er bare litt over normalt glemsk? Er stor forskjell.

Husker mitt navn osv. Men klare ikke huske hva folk sier til meg, klare ikke huske hva jeg sku kjøpe på butikken. Hvis jeg forteller noe, så kan jeg plutselig glømme hva jeg forteller. Midt i fortellinga. Kan også glømme det jeg er på tur til å fortelle. Osv

Skjønner ikke hvorfor du skulle miste ungen pga dette, og syns det høres veldig unødvendig ut av din mor å skremme deg på den måten.

Skriv ned ting for å hjelpe. Jeg merker mye av dettr selv og, og mye av det startet etter at mamma døde også. Er også høygravid for 3. gang, og føler ikke det hjelper [emoji14]

Dra til legen og få sjekket vitaminer osv. Det kan også ha mye å si om du har mangler e.l.

Dette høres ut som alle mødre jeg kjenner, inkludert meg selv. :P
Jeg har alt jeg trenger av vitaminer og mineraler, er sunn og frisk, og har alltid hatt en veldig god hukommelse, men etter jeg fikk barn, og særlig etter nummer 2, har hjernen tatt små ferier støtt og stadig. :D
Det er et under at jeg klarer å jobbe, og holde styr på unger, skole, aktiviteter osv. så susete som jeg er.
Jeg føler meg rett og slett skikkelig dum innimellom, men jeg minner meg selv på at det tross alt funker. :P

Husker mitt navn osv. Men klare ikke huske hva folk sier til meg, klare ikke huske hva jeg sku kjøpe på butikken. Hvis jeg forteller noe, så kan jeg plutselig glømme hva jeg forteller. Midt i fortellinga. Kan også glømme det jeg er på tur til å fortelle. Osv

Sånn har jeg alltid vært jeg :P

Hjernen min har blitt helt ubrukelig etter at jeg fikk barn. Håper det blir bedre snart, minste er to :p

Har litt `ammehjerne`, glemmer småting men hukommelsen er ikke borte akkuratt :D

Det høres ut som helt normal "ammetåke", den rammer tidlig i svangerskapet! Og varer i ca 25 år ifølge helsesøstera mi:hilarious: Mener å ha lest at det skjer fordi kroppen omtrent utelukkende fokuserer på det kommende barnet, og at hjernen derfor sorterer ut all annen irrelevant (les: ikke babyrelatert) informasjon. Jeg satte f.eks kjeks i kaffeteakteren der man skal ha kaffe, jeg dro på jobb på fridagen min, setter fortsatt tallerker i kjøleskap og pålegg i oppvaskmaskinen osv.

Ok da tar jeg å snakker med legen om dette. For det er så plagsomt og ikke minst flaut. Ja det e unødvendig av ho å si. Ho begynte å skremme meg mye ang ungen etter at jeg ble gravid med første. Må få takke dere alle. Va godt å høre at jeg ikke er alene ang dette. Å at dere kan roe meg ned med at ungen ikke blir tatt i fra meg hvis jeg nevner dette til legen.

Er forskjell på ammetåke og om det er noe galt... Mulig du mangler noe vitaminer eller annet tilskudd i kroppen. Om du mener det er verre enn vanlig ammetåke ville jeg tatt kontakt med legen :)

E så tungvint å gå sånn. Å flaut. Kan man gjøre noe med det, så gjør jeg gladerlig det. Har prøvd å ringe legen. Men ho har ingen ledige timer før om 2 uke☹️

Back
Topp