Huff

Nabofruen

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Novemberlykke 2018
Huff, vet ikke helt hvor jeg skal begynne jeg!

For to uker siden (16/1) var jeg på sjekk på sykehuset for å sjekke str på barnet, da veide det 3600. Nå to uker etterpå merker jeg at barnet ER stort...
Hadde sist legetime 21/1, og han ville ikke sette meg opp før 6/2, altså fire dager etter termin.
Har ligget våken, til og med felt noen tårer i natt. Førstemann veide 4 kg ved fødsel, og kom 11 dager før termin.
Nå er jeg tre dager unna termin, og føler jeg ikke får hjelp før fredag om en uke.
Har heller ingen jordmor å gå til, for de kan ikke tilby meg det før tre uker etter termin. Ikke vært hos jordmor siden begynnelsen av november!

Ringt sykehuset i dag, fortalt situasjonen min. (prøvd, blir litt avbrutt noen ganger............)
Snakket med en jordmor, hun sa legen måtte henvise meg til overtidskontroll og det måtte han gjøre med en gang. Ok. Ringte legekontoret. De ble nesten sinte på meg fordi termin ikke var før om tre dager. (uke 40 i dag). Men sa de skulle sende henvisning i dag.
Ringte sykehuset nå to timer etterpå, ingen ting har kommet, og det kunne ta tid. Og de kunne IKKE hjelpe meg uten henvisning.

Så har ringt to private gynekologer, bare for å få tatt ul og se om de kan måle str på ungen, er babyen 4.4 eller 5,kg liksom.

Føler jeg ikke får hjelp når det er ting jeg lurer på.

-ingen jordmor å gå til.
- fastlege gjør ikke mye annet enn å ta blodtrykk og sjekke ødme.... Spurte om han kunne sjekke modning da jeg var der for halv annen uke siden, men han skjønte ikke hva det var.... Så neida, da ble jeg satt opp på ny time to og en halv uke etterpå, fire dager ETTER termin.
- ringt sykehuset. De "kan" ikke hjelpe meg.

prøvd det "private" to ganger nå, men heller ikke "hjelp " å få.....

Blir ganske lei meg, har vært mye på gråten de siste dagene, og i dag blir jeg bare avvist avvist og avvist, og nå strømmer tårene på, fordi jeg ikke kommer til å få noe "hjelp" før starten av uka.......

Mulig dette bare er hormoner, men føler rett og slett ikke jeg blir fulgt opp. Og er redd jeg ikke får født normalt hvis ungen er kjempestor. :sad010

Hva får jeg gjort nå, får bare bruke helgen på å bekymre meg mere... har ikke sovet i natt, bare tenkt på dette.

NÅR skal man på overtidskontroll?
Hva gjøres når de vet babyen er stor??? :-(

Uff, trasig når man ikke føler man får den oppfølgningen man har behov for.
Ja, men hva kan du gjøre da? Du kan vell ikke stort annet enn å vente på fødselen evt. kontroll. Henvisninga kommer kanskje ikke før i ettermiddag eller dagen etter, så er det jo helg, så prøv å ring igjen på mandag etter at sykehuset har åpnet post/Mail/henvisninger/hatt morgenmøte- kanskje rundt kl 10. Det er mange som føder barn på 4500 gram helt fint og mer også, men skulle det oppstå komplikasjoner så er du jo på et sykehus hvor du og baby vil bli tatt godt hånd om. Vanligvis er ikke en overtidskontroll før 7 dager etter termin, men det kalles trivselskontroll fordi baby kan komme opp til 14 dager etter termindato og likevel kalles det "til termin".
Jeg syns ikke du skal ha panikk, men du kan jo dobbelsjekke at Henvisninga kommer frem til uka hvis det ikke har skjedd noe ennå :) Nå er det bare for oss å vente på baby :)

Hei! Jeg skjønner du er fortvilt, men jeg synes du skal slappe av. Barnet ditt kommer nok når det skal. Du er jo enda ikke på termin. Jeg er gravid med nr 3 og min nr 2 var 4600 gram. Fødselen gikk som en lek i forhold til min nr 1 som var nesten 1 kg mindre. Selv om min nr 2 var så stor har jeg ikke fått noe ekstra oppfølging og vekstestimering denne gangen. Jeg tenker at naturen går sin gang, så håper jeg at han kommer i hver fall ikke lenge over termin. Prøv å slappe av :) Stol på kroppen din! :)

Det hørtes ikke greit ut. Jeg skjønner du er frustrert når du ikke får den hjelpen du trenger og ikke minst har krav på!
Jeg har en kjempeflink jordmor som jeg kan komme å snakke med når jeg vil, og i tillegg en flink lege som er der hvis jeg har behov for det. Hadde jeg vært deg ville jeg byttet fastlege. Det er ganske viktig at en kommer overens med fastlegen sin, syntes jeg. Det er viktig å ha noen å snakke med og som du kan stole på.
Jeg har vært på opptil flere ultralyder, de første pga tidlig blødning i svangerskapet og senere på vanlig UL-kontroll. På den vanlige kontrollen hadde jeg en jordmorvikar som tok ultralyd på meg, og hun nevnte av barnet så spesielt stort ut. Så vi gikk da rundt å bekymret oss i flere uker om at barnet kom til å bli stort. Vi fikk i tillegg time til en ny UL som hun kalte tillvekstkontroll. Da jeg endelig var inne på siste kontrollen hadde jeg legen som jeg i utgangspunktet har hatt på UL. Og han sa at barnet så fint ut i vekst, ikke direkte stort, men vanlig i strl. Ble veldig glad for å høre dette. så det kan jo hende de gjør litt forskjell da, når først hun ene sier jeg kommer til å få et kjempestort barn, også får jeg beskjed om at det er helt normalt senere av en annen.

Huff, vet ikke helt hvor jeg skal begynne jeg!

For to uker siden (16/1) var jeg på sjekk på sykehuset for å sjekke str på barnet, da veide det 3600. Nå to uker etterpå merker jeg at barnet ER stort...
Hadde sist legetime 21/1, og han ville ikke sette meg opp før 6/2, altså fire dager etter termin.
Har ligget våken, til og med felt noen tårer i natt. Førstemann veide 4 kg ved fødsel, og kom 11 dager før termin.
Nå er jeg tre dager unna termin, og føler jeg ikke får hjelp før fredag om en uke.
Har heller ingen jordmor å gå til, for de kan ikke tilby meg det før tre uker etter termin. Ikke vært hos jordmor siden begynnelsen av november!

Ringt sykehuset i dag, fortalt situasjonen min. (prøvd, blir litt avbrutt noen ganger............)
Snakket med en jordmor, hun sa legen måtte henvise meg til overtidskontroll og det måtte han gjøre med en gang. Ok. Ringte legekontoret. De ble nesten sinte på meg fordi termin ikke var før om tre dager. (uke 40 i dag). Men sa de skulle sende henvisning i dag.
Ringte sykehuset nå to timer etterpå, ingen ting har kommet, og det kunne ta tid. Og de kunne IKKE hjelpe meg uten henvisning.

Så har ringt to private gynekologer, bare for å få tatt ul og se om de kan måle str på ungen, er babyen 4.4 eller 5,kg liksom.

Føler jeg ikke får hjelp når det er ting jeg lurer på.

-ingen jordmor å gå til.
- fastlege gjør ikke mye annet enn å ta blodtrykk og sjekke ødme.... Spurte om han kunne sjekke modning da jeg var der for halv annen uke siden, men han skjønte ikke hva det var.... Så neida, da ble jeg satt opp på ny time to og en halv uke etterpå, fire dager ETTER termin.
- ringt sykehuset. De "kan" ikke hjelpe meg.

prøvd det "private" to ganger nå, men heller ikke "hjelp " å få.....

Blir ganske lei meg, har vært mye på gråten de siste dagene, og i dag blir jeg bare avvist avvist og avvist, og nå strømmer tårene på, fordi jeg ikke kommer til å få noe "hjelp" før starten av uka.......

Mulig dette bare er hormoner, men føler rett og slett ikke jeg blir fulgt opp. Og er redd jeg ikke får født normalt hvis ungen er kjempestor. :sad010

Hva får jeg gjort nå, får bare bruke helgen på å bekymre meg mere... har ikke sovet i natt, bare tenkt på dette.

NÅR skal man på overtidskontroll?
Hva gjøres når de vet babyen er stor??? :-(
Det har vært snakk om at min er stor og, jeg har termin 17. Men mens termin i dag. Så pga det store spriket skal jeg på ul 9 februar. Uke 39. Er babyen veldig stor da blir jeg mest sansynlig satt i gang. Ønsker deg lykke til ♡

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Back
Topp