Huff! Hva gjør jeg? Trekk i lønn pga sykt barn

~haremamma~

Elsker forumet
Har jo 10 dager dær jeg kan være hjemme med sykt barn. Siden jeg er så mye alene pga samboer jobber på havet så har jeg da brukt 4 dager over og vil da bli trekt i lønn for di 4 dagene.
Har dårlig lønn nok fra før av så det passer ikke å miste 4 dager til med lønn[&:]

Er det noe man kan gjøre?
Eller er det bare å godta?

Tja, mulig du kan søke om å ta over fars sykt barn dager om han er mye borte. Hvis ikke det går så må du få sykemelding når ungen er syk tror jeg, eller være borte uten lønn.

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Tja, mulig du kan søke om å ta over fars sykt barn dager om han er mye borte. Hvis ikke det går så må du få sykemelding når ungen er syk tror jeg, eller være borte uten lønn.

Får prøve det. Hun er jo selvsagt syk kun når sambo er på havet..

Får ikke sykmelding for sykt barn, dessverre.

ORIGINAL: ~HannahSofiesMamma~

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Får prøve det. Hun er jo selvsagt syk kun når sambo er på havet..

Ja, det er jo typisk! Håper du finner ut av det da [:)]

ORIGINAL: *Ainamedspire

Får ikke sykmelding for sykt barn, dessverre.

Æsj. Får håpe hun er frisk resten av året...
Eller så får jeg håpe jeg kan få sambo Ine dager.

Det er nok ingenting å gjøre med dessverre.. Skal MYE til for å få overført sykt barn dagene fra far til mor, at far er på havet tror jeg ikke er god nok grunn. Det er kun om mor er aleneforsørger eller far er så syk at han ikke kan ta seg av barnet at mor kan få dagene overført..

Dette er desverre noe du må godta med mindre du ikke kan dokumentere sykdom slik at NAv gir deg omsorgspenger for disse dagene.

Du skriver at far ikke har mulighet til å ta sykt barn dager. Da ville jeg tatt kontakt med Nav i dag og søkt om å få flyttet hans dager over på deg. Så slipper du det her neste år.

Men åssen kan du ha brukt 4 dager over, når det kun er 6 januar?? Starter jo på 0 igjen 1 januar.

Tror det eneste du kan gjøre er å søke far sine sykt barn dager over på deg. Det hjelper deg desverre ikke nå, men da slipper du dette problemet en annen gang.

De 4 dagene du er blitt trekt må du nok bare godta desverre.

ORIGINAL: Biramar

Men åssen kan du ha brukt 4 dager over, når det kun er 6 januar?? Starter jo på 0 igjen 1 januar.

Er nok lønn for desember mnd det er snakk om. Man får jo lønna etterskuddsbetalt.[:)]

Ehh seriøst??? Det har de faktisk ikke lov til!
Her er et utdrag fra arbeidsmiljøloven:

§ 12-9. Barns og barnepassers sykdom
(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:
a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,
b) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller
c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.
(2) Retten til permisjon etter paragrafen her gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Arbeidstaker har rett til permisjon inntil 10 dager hvert kalenderår eller inntil 15 dager dersom arbeidstaker har omsorg for mer enn to barn. Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden.
(3) Dersom barnet har kronisk sykdom, langvarig sykdom eller har nedsatt funksjonsevne og det derfor er en markert økning av risikoen for at arbeidstaker får fravær fra arbeidet, har arbeidstaker rett til fri etter første ledd i inntil 20 dager hvert kalenderår. Retten til permisjon gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. Arbeidstaker har i tillegg rett til permisjon for å delta i opplæring ved godkjent helseinstitusjon eller offentlig kompetansesenter for å kunne ta seg av og behandle barnet.
(4) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon dersom:
a) barnet blir innlagt i helseinstitusjon og arbeidstaker oppholder seg ved helseinstitusjonen,
b) barnet er utskrevet fra helseinstitusjon og arbeidstaker må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie, eller
c) barnet har livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade.
Ved permisjon etter bokstavene a og b gjelder aldersgrensene i andre og tredje ledd. Rett til permisjon etter bokstav c gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år, men uten hensyn til alder hvis barnet er psykisk utviklingshemmet.
(5) Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barn har rett til dobbelt så mange permisjonsdager som etter andre og tredje ledd. Det samme gjelder hvis det er to om omsorgen, men en av dem er langvarig avskåret fra tilsynet med barnet på grunn av nedsatt funksjonsevne, innleggelse i helseinstitusjon som langtidspasient eller tilsvarende forhold. Retten til permisjon kan overføres med inntil halvparten av dagene hvert kalenderår til mor eller far med samværsrett eller til den som arbeidstaker bor sammen med og som ikke har omsorg for egne barn.
Endret ved lov 20 juni 2008 nr. 42 (ikr. 1 jan 2009 iflg. res. 20 juni 2008 nr. 631).

ORIGINAL: Siljeen

b) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller
c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.
(2) Retten til permisjon etter paragrafen her gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Arbeidstaker har rett til permisjon inntil 10 dager hvert kalenderår eller inntil 15 dager dersom arbeidstaker har omsorg for mer enn to barn. Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden.
(3) Dersom barnet har kronisk sykdom, langvarig sykdom eller har nedsatt funksjonsevne og det derfor er en markert økning av risikoen for at arbeidstaker får fravær fra arbeidet, har arbeidstaker rett til fri etter første ledd i inntil 20 dager hvert kalenderår. Retten til permisjon gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. Arbeidstaker har i tillegg rett til permisjon for å delta i opplæring ved godkjent helseinstitusjon eller offentlig kompetansesenter for å kunne ta seg av og behandle barnet.
a) barnet blir innlagt i helseinstitusjon og arbeidstaker oppholder seg ved helseinstitusjonen,
b) barnet er utskrevet fra helseinstitusjon og arbeidstaker må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie, eller
Ved permisjon etter bokstavene a og b gjelder aldersgrensene i andre og tredje ledd. Rett til permisjon etter bokstav c gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år, men uten hensyn til alder hvis barnet er psykisk utviklingshemmet.
(5) Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barn har rett til dobbelt så mange permisjonsdager som etter andre og tredje ledd. Det samme gjelder hvis det er to om omsorgen, men en av dem er langvarig avskåret fra tilsynet med barnet på grunn av nedsatt funksjonsevne, innleggelse i helseinstitusjon som langtidspasient eller tilsvarende forhold. Retten til permisjon kan overføres med inntil halvparten av dagene hvert kalenderår til mor eller far med samværsrett eller til den som arbeidstaker bor sammen med og som ikke har omsorg for egne barn.
Endret ved lov 20 juni 2008 nr. 42 (ikr. 1 jan 2009 iflg. res. 20 juni 2008 nr. 631).

Hvor står det at det ikke er lov?

ORIGINAL: Siljeen

Problemet hennes er at hun har vært bort mer enn de 10 dagene man har krav på! Videre sykdom gir rett på ulønnet permisjon.

Man har rett på permisjon ja, men ikke nødvendigvis lønnet.

Ser det er mange som foreslår at hun skal overta pappaens sykt barn dager.. Er det noen av dere som faktisk har prøvd dette? For det har jeg og det er IKKE enkelt.. Pappaen til gutten min kunne ikke passe han ved sykdom da han selv var sykemeldt og i rekonvalens etter en stor hodeoperasjon så jeg kontaktet nav for å få overta dagene. Fikk kontant nei - det var kun aleneforsørgere som kunne få alle dagene. Gjorde litt mer research selv og fant at man kunne "regnes som aleneforsørger" dersom pappaen pga sykdom ikke kunne passe barnet.. Fikk det igjennom tilslutt.. Fant ingen plass at forhold som at pappaen pga en jobb han selv har valgt og dermed ikke kan ta ut sykt barn dager skal kunne gi mor denne rettigheten....

ORIGINAL: Biramar

Desemberlønnen

Gutten vår har tatt mandlane i dag, så vi har ringt litt rundt i den sammenheng.
Pga jobb har jeg ikke mulighet til å ta ut dager nå så sambo må ta alt. Han bruker 8 dager nå, og sitter da igjen med bare to dager igjen å ta ut, og vi er midt i januar. Vi har et barn til så det blir nok mer sykdom i løpet av året.

Vi spurte om vi evt kan søke om flere dager eller om han kan få noen av mine, men det gikk ikke.
Så da tar han noen dager permisjon, uten lønn.

Arbeidsgiver kan trekke deg i lønn. Kjipt, men sånn et det.

Jeg fikk overført noen av egenmeldingsdagene til mannen min uten problemer... Han jobber borte og har ikke mulighet til å komme hjem når barna er syke. Synes du skal sjekke det opp hos Nav.

Nå har vi fått konstantert kronisk sykdom hos ett av barna så vi har begge fått ekstra egenmeldingsdager. Det gikk også veldig lett.

Back
Topp