Hudpleie

Endelig_babylykke

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Jeg følger ei amerikansk jente på Insta som er gravid og hun la plutselig ut en story om at hun hadde byttet ut hudproduktene sine da hun ble gravid. Hun oppga ingen grunn for det, så jeg ble nysgjerrig. Er det noe man må passe seg for av hudprodukter, eller noe dere anbefaler nå i graviditeten?

Jeg søkte litt på det i helgen og da fant jeg ut at det tydeligvis var en del ingredienser man skulle unngå... Men så står det også at produkter som selges i Norge skal være trygge for alle, også gravide, så blir ikke helt klok :whacky011

De har strengere regler i EU hva som er tillatt av kjemikalier i produkter enn i USA, så jeg vil tro at de hudpleie produktene som ikke rådes til gravide ikke er tillatt i Norge og eventuelt tilpasset norske regler. Fant denne artikkelen: https://eirscandinavia.com/blogg/sk...produktene-du-ikke-behover-a-bekymre-deg-for/
men kjenner ikke til siden så vet ikke hvor pålitelig kilden er.
Eneste jeg fant var at man bør unngå dype peeling produkter fordi det ved produkter som trenger dypt inn i huden er usikkert hvor mye av stoffet som faktisk kommer inn i blodet og som kan være uheldig for gravide. De gjør jo ikke tester på gravide så det er oftest bare føre var prinsippet som gjelder. Salisylsyre er f.eks trygt å bruke i et renseprodukt, men ikke i et produkt som trenger dypt inn i huden.

Det er hovedsaklig to ingredienser du skal være obs på som gravid og ammende, og det er salisylicacid og retinol (a-vitamin). Salisylicacid grunner i risikoen for hyperpigmentering/melasma, og retinol/a-vitamin grunnet bevist negativ effekt på fosteret. Acnekurer som Tretinoin er høydose A-vitamin, og der må man gå ett par måneder på prevansjon etter endt kur slik at det skilles ut av kroppen og ikke gjør skade på ett eventuelt foster.
Så har du brukt syrer som salisylic eller glycolicacid så gjør de ingen skade på foster, det er kun som ett obs med tanke på pigmentering som enkelte kan få under svangerskap, men Retinol bør unngås frem til ammeslutt.
Håper det var greit forklart :)

Back
Topp