Hudpleie gravid

Håp2020

Andre møte med forumet
Hei! Jeg bruker produkter med salisylsyre i hudpleierutinen min (to ganger om dagen), fordi det skal være bra for uren hud. Etter litt googling fant jeg ut at gravide skal unngå hudpleieprodukter, og spesielt salisylsyre?! Hvordan skulle jeg ha visst det uten å google selv?! Fader altså. Jeg har også kjøpt meg produkter fra the Ordinary (blant annet produkter med AHA og BHA), men disse kan jeg tydeligvis ikke bruke når jeg er gravid, har jeg nettopp funnet ut. Ah jeg blir så oppgitt...

Hva gjør dere gravide som har hormonell akne for å holde huden OK?!

Det skal sies at jeg har time til hudlege om noen uker, men jeg må jo fortsatt ha en brukbar hudpleierutine i mellomtiden..
 
Hvor fant du denne infoen? Jeg bruker også disse produktene og ser ikke særlig lyst på å skulle slutte med det :bag:
 
Finner mest om a vitamin og retinoider men virker som salisylsyre på huden går fint. Relis sier at de testene som er tatt, er når man inntar salisylsyre, og da er det ikke like trygt. Jeg tenker at siden salisylsyre er en ganske mild syre, så burde det gå greit. Men har handlet fra skincity, de er veldig flinke(kunnskapsrike). Du kan jo spørre dem hva de tenker, men her skriver de at det meste er trygt

https://skincity.no/no/hudguide/tips-og-rad/hudpleie-ved-amming-og-graviditet-dette-bor-du-tenke-pa
 
Ja, jeg leste også innpå den nettsiden. Jeg har nettopp handlet paula's choice exfoliate 2% BHA (salisylsyre) fra skincity selv, fikk produktet i dag faktisk, haha! Ser de skriver at det er trygt. Men så er jo de mest opptatt av å selge produkter så jeg vet ikke helt..?

Ser denne nettsiden: https://relis.no/sporsmal_og_svar/5-3127?source=relisdb baserer sine svar på flere kilder, og der skriver de:

"Rådene i forhold til bruk av salisylsyre på hud under graviditet varierer noe mellom ulike kilder. Mens noen kilder for sikkerhets skyld anbefaler tilbakeholdenhet med slik bruk (2,3), angir andre kilder at slik bruk ikke vil representere noen risiko for fosteret (4) (forutsatt brukt på begrenset hudområde i begrenset tidsperiode) (5).

KONKLUSJON
Mest sannsynlig vil bruk av dette preparatet på et begrenset hudområde i en begrenset tidsperiode ikke være problematisk i forhold til graviditet. Vi kan imidlertid ikke gi noe helt sikkert svar på dette, og viktigheten av å bruke dette preparatet akkurat under graviditet bør vurderes."

Jeg tolker dette som at det ikke er lurt å bruke salisylsyre hver dag, men over en begrenset periode hvis det er helt nødvendig:-/
 
Jeg må bruke litt salisylsyre for å holde akne under kontroll.. Spurte på apoteket, og hun ba meg veie opp om det er bedre å bruke litt produkt enn å gå å ha negative tanker og føle seg dårlig pga akne. For min del er akne en forferdelig plage som jeg endelig har fått litt kontroll på! Brukte salisylsyre i forrige svangerskap, og gjør det nå. Tenker at mengden pr tube bare er på 1-2 %, og igjen så bruker jeg bare en ert i mengd om kvelden. Bruker mild fuktighetskrem om morgenen, og mild rens. Det er altså bare kremen om kvelden som inneholder en liten mengde syre. Tror dette blir filtrert mange ganger før det kommer frem til fosteret :) Man føler seg litt dritt som gravid, jeg syns i alle fall at vi fortjener å ha fin hud :Heartred tenk alt det andre som er bra som du gjør for barnet!
 
Sniker litt fra Desember. Jeg bruker selv The Ordinary og etter mye Kildesøk på nett, så kom jeg frem til at grunnen til at det ikke er anbefalt for gravide er pga sollys på huden som igjen fører til feil pigmentering ol. Skaper rett og slett stygge arr i ansiktet om det går dårlig. Andre som har fått med seg dette?
 
Back
Topp