HS å taushetsplikt

Lille hjerte

Elsker forumet
VIP
Sommerfuglene
Påskeliljene 2022 ❤️
Hvor nøye skal man være når det kommer til taushetsplikt?

Godtar dere viss HS snakker om ting til moren din om ditt barn viss de møtes f.eks på et kjøpesenter?

Det er brudd på taushetsplikt!

Jeg hadde ikke godtatt at helsepersonel snakket med noen andre "vanlige" om min eller guttens helse uten lov.

Mye av helsepersonell anerkjenner ikke at dem kjenner deg før du gir signal til at det er greit. Så å gå å snakke med din mor om ditt barn uten lov er ganske så uaktsomt.

Det er et klinkende klart brudd på taushetsplikt. Din helsesøster skal kun diskutere fortrolig informasjon (det vil si ALL informasjon som dere snakker om) med deg. Dersom andre skal få informasjon må du eksplisitt gi ditt samtykke til dette, og det skal skje i ordnede former - det vil si at det skal skje f.eks på helsestasjonen. I praksis er dette gjerne at f.eks din mor er med deg på en kontroll, og du har gitt tillatelse til at helsesøster har lov å informere henne.

Hvordan skal jeg gå fram til henne med at det er ikke greit?
Jeg hater sånne ting

Jeg hater sånne ting

Det kommer litt an på hvor hardt du vil ramme henne. Om hun faktisk har gjort det du skrev i første innlegg, kan det være nok til å frata henne autorisasjonen - iallfall gi henne en kraftig advarsel fra helsetilsynet. Da må du melde fra, for eksempel via fylkeslegen eller kommuneoverlegen, at du opplever brudd på taushetsplikten.

Dersom du strengt tatt bare ønsker at hun skal gi seg med sånt, er det beste å være direkte. Om du sier fra, vil hun umiddelbart innse at hun har gjort noe som faktisk er straffbart og et direkte brudd på tilliten pasienter skal kunne ha til helsevesenet. Det vil jeg tro hun tar VELDIG til seg. Gi henne klar beskjed ved første anledning om at du har opplevd at hun har snakket med din mor om opplysninger du har gitt henne i fortrolighet, at dette oppleves som tillitsbrudd og et brudd på taushetsplikten, og at dette SKAL opphøre umiddelbart.

Det er ditt valg, som sagt, hvilket alternativ du velger. Begge deler er berettiget, og du gjør ikke noe feil ved å melde dette inn som en sak. Dersom du syns det er litt "overkill", gjør du heller ikke noe galt i å ta det opp direkte med henne. Dette kan dog ramme andre også, som ikke får med seg at det blir gjort, så sørg for at du tar det opp på den ene eller andre måten iallfall - dette skal ikke skje med noen.

Jeg hater sånne ting
Kan vel bare si at jeg hørte du har snakket med min mor og vil minne deg på taushetsplikten! Den er utrolig streng!

Brudd på taushetsplikt er grunn nok til å miste autorisasjon. Så det er ikke noe som kommer ann på. Det skal ikke forekomme.
Nei det er jeg enig i. Men for min egen del da, så jobbet det en helsesekretær på helsestasjonen vi brukte som var ei veldig god venninne av min mor. Om hun hadde fortalt moren min at hun hadde møtt oss på helsestasjonen så hadde det vært helt ok for meg. Men annet enn det, nei.

Jeg hater sånne ting

Hvis du vil spille dum, så kan du ved neste anledning spørre «jeg trodde hs hadde taushetsplikt jeg?» «hørte du hadde snakket om NN med min mor»

Kommer vel litt an på hva som blir sagt.
Hadde helsesøster møtt mamma og sagt «jeg møtte barnebarnet ditt på helsestasjonen på torsdag. Så nydelige krøller hun har, ligner veldig på moren sin» feks så hadde jeg ikke reagert på det.
Hadde hun derimot sagt «datteren din var innom helsestasjonen på torsdag med barnet sitt. Jentungen henger jo endel etter utviklingsnormen og det utslettet i rompa så ikke bra ut» så hadde jeg klikka. :)

Hadde helsesøster møtt mamma og sagt «jeg møtte barnebarnet ditt på helsestasjonen på torsdag. Så nydelige krøller hun har, ligner veldig på moren sin» feks så hadde jeg ikke reagert på det.
Hadde hun derimot sagt «datteren din var innom helsestasjonen på torsdag med barnet sitt. Jentungen henger jo endel etter utviklingsnormen og det utslettet i rompa så ikke bra ut» så hadde jeg klikka. :)
Enig i dette :) hadde samme fastlege som min mor en periode og hun visste at vi begge visste at den andre var pasient der. Så hun spurte gjerne om det gikk bra med oss om vi ikke hadde vært der på lenge, men ikke noe detaljert om det vi hadde snakket om. Syns det er innafor.

Det spørs helt hva som blir sagt og gjort. Eldste nektet å snakje på 2 års kontrollen men jeg visste hu kunne. Hs bør noen få hus unna og det skulle være nabolagsfest 2 dager etter kontrollen. Så ha så bare at hu fikk nok høre datteren min prate der, det gjorde vi selvfølgelig og sendte meg bare ett smil når min datter sang og skravla som en foss. Men ingen andre på den festen eller som bor her veit om det. Ingen veit at vi har vært hos hu en gang ( utenom svigers da som også er naboen vår). Er det gitt noen sensitive opplysninger så burde man melde til kommunelegen eller fylkeslegen. Er det for små ting så likte jeg ideen litt lengre opp om å spille dum( å spille dum fungerer hver eneste gang og sånn min datter fikk time til øyelege og briller på under 2 uker, hehe).

Enig, det ene er greit, det andre helt uakseptabelt.

Man skal være nøye. Alltid.

Som helsepersonell hilser jeg aldri på pasienter/brukere utenom jobb før de eventuelt hilser på meg først. Mulig jeg virker overlegen, men jeg kan ikke vite om de jeg møter syns det er greit at andre vet at jeg vet hvem de er og hva som feiler dem/hvilke behov de har. Det får de styre selv.
Hilser de først, hilser jeg tilbake.
Men jeg unngår å prate arbeidsrelatert med dem, og jeg sier hvertfall ikke noe til noen om andre pasienter/brukere med mindre det er lovpålagt at jeg gjør det. Og jeg klarer ikke å komme på en eneste grunn som er godkjent for å bryte taushetsplikten i et tilfeldig møte med familien til pasient/bruker.

Jeg hadde ikke akseptert om helsepersonell hadde fortalt slektninger av oss at de har møtt meg eller barna i en konsultasjon uansett grunn til at de nevnte det. Som regel forteller vi ikke hele slekta om at vi er hos legen eller helsesøster med mindre det er noe viktig eller barnet snakker om det selv. De har ingenting med det.

Kommer helt an på
Om hun sier hun har møtt oss der så er det helt greit
Men ikke noe annet

Back
Topp