HPV

Trinity85

Forelsket i forumet
Junibollene 2023
Flere som har HPV viruset og må ha oppfølging i svangerskapet? Har ikke celleforandring, men har gått en stund med viruset. Derfor jeg får det. Bare lurer litt på hvordan oppfølging de mener.
 
Hadde celleforandringer for et år siden, de var her fortsatt ved siste celleprøve i aug. Vevsprøver før nytt ivf innsett, fikk svar som viser lett gradig celleforandringer som må følges opp hos gynekolog etter ca et halvt år. Da er jeg forhåpentligvis gravid ennå og kan ikke ta nye prøver, de sa det gikk greit å vente til etter fødsel.
 
Flere som har HPV viruset og må ha oppfølging i svangerskapet? Har ikke celleforandring, men har gått en stund med viruset. Derfor jeg får det. Bare lurer litt på hvordan oppfølging de mener.
Jeg er ikke lege, så ikke sikkert dette stemmer: Jeg har hørt at celledelingen øker under graviditeten, og at celleforandringer derfor raskere enn normalt kan utvikle seg. Jeg vil tro det er derfor de ønsker å følge opp hyppigere når de vet du er i en risiko for å utvikle forandringer, og antar oppfølgingen består av celleprøve?
 
Jeg gjennomførte en konisering i februar, og fikk på 6-månederskontrollen etter konisering konstatert at jeg hadde HPV-viruset. Hadde da akkurat funnet ut at jeg var gravid, men hun tok celleprøve likevel (med en mykere børste beregnet for gravide). Fikk beskjed om å komme tilbake etter nye 6 måneder for ny celleprøve, da selv om jeg var gravid. Er det denne typen oppfølging du sikter til, eller har du fått tilbud om noe annet?
 
Ser nå at du spør om hva oppfølgingen kan være, hehe :facepalm:
 
Jeg hadde celleforandringer mens jeg gikk gravid med nr 2. Hadde kontroller hver 2.(?) måned ca. Var ikke mere vondt enn vanlig celleprøve. Ble konsert da lille var 4 mnd. Det var veldig ubehagelig og jeg blødde masse.. Men det gikk greit ;) er nå friskmeldt :Heartpink
 
Har vært å tatt celleprøve igjen nå når jeg er gravid som viser ingen forandringer. Altså ikke noe gale. Legen sier at om man tester positivt på viruset 2 ganger så skal man uansett på videre oppfølging. Jeg skal til fødeavdeling siden jeg er gravid. De som ikke er gravide skal videre til gynekolog. Så man skal videre uansett om man er gravid eller ei, ser det ut til.
 
Har ikke «nesten» alle kvinner HPV viruset? (i alle fall vi som er «for gamle» for å bli vaksinert mot det..) Dette er mitt 3 svangerskap med HPV, men har ikke hatt noen ekstra oppfølging pga det. Foretok en konisering i 2018. Hadde CIN3 utvikling. Legen min kjenner til dette, men har ikke sagt noe på kontrollene.
 
Har ikke «nesten» alle kvinner HPV viruset? (i alle fall vi som er «for gamle» for å bli vaksinert mot det..) Dette er mitt 3 svangerskap med HPV, men har ikke hatt noen ekstra oppfølging pga det. Foretok en konisering i 2018. Hadde CIN3 utvikling. Legen min kjenner til dette, men har ikke sagt noe på kontrollene.
Jo, er vel sånn ca 70% av oss. Legen min sa det skulle være oppfølging, gravid eller ei. Nå har jeg jo time neste uke på fødeavdeling, så da får jeg hvertfall vite mer.
 
Jo, er vel sånn ca 70% av oss. Legen min sa det skulle være oppfølging, gravid eller ei. Nå har jeg jo time neste uke på fødeavdeling, så da får jeg hvertfall vite mer.
Gjerne oppdater om du får noe god informasjon. Synes også dette var noe vanskelig å bli klok på :rolleyes:
 
Har ikke «nesten» alle kvinner HPV viruset? (i alle fall vi som er «for gamle» for å bli vaksinert mot det..) Dette er mitt 3 svangerskap med HPV, men har ikke hatt noen ekstra oppfølging pga det. Foretok en konisering i 2018. Hadde CIN3 utvikling. Legen min kjenner til dette, men har ikke sagt noe på kontrollene.
Jeg har hverken hpv eller vaksine.. :smiley-angelic002
 
Oppdaterer denne tråden siden jeg nå har fått påvist CIN3(høygradig celleforandring), og skal koniseres. Hadde planer om å bli gravid igjen snart, men det må da vente en god stund enda. Slik jeg forstår det så har det vært lavgradig forandring hele veien pga viruset, og som deretter har blitt høygradig. Er nok derfor jeg har fått tett oppfølging med biopsier og celleprøver i graviditet og nå etter.
 
Oppdaterer denne tråden siden jeg nå har fått påvist CIN3(høygradig celleforandring), og skal koniseres. Hadde planer om å bli gravid igjen snart, men det må da vente en god stund enda. Slik jeg forstår det så har det vært lavgradig forandring hele veien pga viruset, og som deretter har blitt høygradig. Er nok derfor jeg har fått tett oppfølging med biopsier og celleprøver i graviditet og nå etter.
Lykke til :Heartred Fikk selv påvist CIN3 i november, og ble konisert 5 desember. Ble gravid i slutten av januar, så var ikke så lenge etterpå. rakk å ta en HPV vaksine før jeg fikk positiv test og måtte «avbryte» HPV vaksineringen som er totalt 3 vaksiner. Alt har gått bra med meg. Er nå 20 uker med termin i oktober og skal ta celleprøve for oppfølging i juni. Ingen som har nevnt til meg at jeg burde vente lenge med å bli gravid. Kirurgen nevnte noe om at operasjonen er mer «skånsom» nå enn den var før i tiden. Før anbefalte de vel å vente ganske lenge, men han sa iaf til meg at så lenge jeg har sluttet å blø sånn at ting har grodd litt trengte jeg ikke vente.
 
Lykke til :Heartred Fikk selv påvist CIN3 i november, og ble konisert 5 desember. Ble gravid i slutten av januar, så var ikke så lenge etterpå. rakk å ta en HPV vaksine før jeg fikk positiv test og måtte «avbryte» HPV vaksineringen som er totalt 3 vaksiner. Alt har gått bra med meg. Er nå 20 uker med termin i oktober og skal ta celleprøve for oppfølging i juni. Ingen som har nevnt til meg at jeg burde vente lenge med å bli gravid. Kirurgen nevnte noe om at operasjonen er mer «skånsom» nå enn den var før i tiden. Før anbefalte de vel å vente ganske lenge, men han sa iaf til meg at så lenge jeg har sluttet å blø sånn at ting har grodd litt trengte jeg ikke vente.
Takk! Og takk for svar:Heartred Så bra at du fikk gjort det kjapt og at du fikk bli gravid så raskt etterpå! Har lest litt om det, og slik jeg forstår det er det en mer skånsom operasjon nå til dags, som du skrev. Gratulerer med baby i magen! Du gir meg litt trøst og håp med meldingen din:love7
 
Back
Topp