Hpv-vaksine og graviditet

Novembermammaen

Prins. nov. 2011 - Lille spire nov. 2014 <3
Novemberlykke 2015
Noen erfaring? Har tatt to av tre vaksiner og skal ha den siste i mars. Om jeg blir gravid nå, må jeg begynne hele vaksineringen på nytt etter endt graviditet?

Noen erfaring? Har tatt to av tre vaksiner og skal ha den siste i mars. Om jeg blir gravid nå, må jeg begynne hele vaksineringen på nytt etter endt graviditet?

Kan man ta HPV-vaksine hvis man planlegger å bli gravid nå, eller i løpet av den tiden det tar å fullføre vaksinasjonsserien (6 måneder)?
Gravide skal ikke ta vaksinen. Hvis man planlegger å bli gravid i løpet av de 6 månedene det tar å fullføre hele vaksinasjonsserien, kan man starte vaksinasjon før man blir gravid, og fullføre med gjenværende dose/doser etter fødselen. Det er ikke noe maksimumsintervall mellom vaksinedosene.

Siden dette er et vaksinasjonsprogram med begrenset varighet er det lurt å komme i gang med vaksinasjon, for å rekke å fullføre vaksinasjon mens tilbudet gjelder.

Det er ingen anbefaling om å vente med å bli gravid etter at en vaksinedose er tatt. For levende vaksiner er dette aktuelt, men ikke for HPV-vaksine som er en inaktiv vaksine.

https://www.fhi.no/sv/vaksine/hpv/h...ner/hpv-vaksinasjon-ved-graviditet-og-amming/

Back
Topp