Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Noen erfaring? Har tatt to av tre vaksiner og skal ha den siste i mars. Om jeg blir gravid nå, må jeg begynne hele vaksineringen på nytt etter endt graviditet?
Noen erfaring? Har tatt to av tre vaksiner og skal ha den siste i mars. Om jeg blir gravid nå, må jeg begynne hele vaksineringen på nytt etter endt graviditet?
Kan man ta HPV-vaksine hvis man planlegger å bli gravid nå, eller i løpet av den tiden det tar å fullføre vaksinasjonsserien (6 måneder)?
Gravide skal ikke ta vaksinen. Hvis man planlegger å bli gravid i løpet av de 6 månedene det tar å fullføre hele vaksinasjonsserien, kan man starte vaksinasjon før man blir gravid, og fullføre med gjenværende dose/doser etter fødselen. Det er ikke noe maksimumsintervall mellom vaksinedosene.
Siden dette er et vaksinasjonsprogram med begrenset varighet er det lurt å komme i gang med vaksinasjon, for å rekke å fullføre vaksinasjon mens tilbudet gjelder.
Det er ingen anbefaling om å vente med å bli gravid etter at en vaksinedose er tatt. For levende vaksiner er dette aktuelt, men ikke for HPV-vaksine som er en inaktiv vaksine.