Hpv vaksine når gravid

Frøknaa :)

Gift med forumet
Oktoberlykke 2019
Novemberbarna 19
Augustlykke 2022 ❤️
Jeg måtte ha en konisering i november pga alvorlige celleforandringer, og jeg er nå gravid (5+4). Er det noe spesielt jeg burde tenke på/være forsiktig med, øker det risikoen for at noe går galt? Hadde en MA i fjor så er redd det skal skje igjen.

Etter koniseringen ble jeg anbefalt å ta hpv vaksinen, og sprøyte nr 2 ble tatt før jeg viste at jeg var gravid, 4-5 dager eller eggløsning. Kan det ha påvirket fosteret?
 
Nedenfor har jeg limt inn teksten som står på Folkehelseinstitutetts hjemmeside. Problemet med utprøving av nye medisiner og vaksiner er jo at det i praksis er umulig å ta med gravide i studiegruppen. Dermed har vi mangelfull kunnskap om eventuelle skadelige virkninger - og tyr til et føre var prinsipp - vis forsiktighet med medisiner og vaksiner når du er gravid.
Da du etter anbefaling tok vaksinen visste du jo ikke at du var gravid. Du ser i teksten under at det ikke er noen varsler om fosterskader og at det ikke anbefales abort. Du er i samme situasjon som mange andre i tidlig svangerskap: Jeg møter mange kvinner som har fått en medisin eller en vaksine før de ennå skjønte at de var gravide - og som derfor bekymrer seg.
Min vurdering er at dette kommer til å gå bra og at du kan legge vekk bekymringen.


Kvinner som er konisert har som gruppe litt større risiko for å føde for tidlig sammenliknet med kvinner som ikke er konisert.
Hvis du får kynnere lenge før termin kan du jo be om en ultralydundersøkelse for å vurdere livmorhalsen lengde.


Graviditet og HPV-vaksine

Gravide skal ikke ta HPV-vaksinen. I vaksinestudiene som er gjort hos kvinner var det en forutsetning for å delta at de ikke var gravide og at de brukte prevensjon. Likevel var det en del kvinner som ble gravide mens studiene pågikk. Ved oppfølging av de kvinnene som fikk vaksine under graviditet, er det ikke sett fosterskader. Dataene er imidlertid ikke tilstrekkelig for å vurdere dette fullt ut, og vaksinen bør derfor ikke gis til gravide. Det er ikke grunn til å anbefale abort selv om man er blitt vaksinert i graviditeten.
 
Back
Topp