Hostesaft og nesespray

lykkelig90

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
hei. Er veldig forkjølet og hoster til jeg spyr. Har lest på pakningsvedlegget til mange hostesfter og ingen er anbefalt for gravide. Vet dere om en hoste saft som er trygg å ta? Og helst en nestspray også.

Jeg har veldig problemer med tett nese dette svangerskapet. Jordmor sa til meg på forrige kontroll at jeg kunne bruke otrivin (selv om den ikke er anbefalt til gravide). Men jeg fikk beskjed om å begrense litt bruken. Hun sa det var stor forskjell mellom ikke anbefalt til og til det å bli frarådet.

Jeg spurte på apoteket og de sa jeg kunne bruke Otrivin for barn da den ikke er like sterk som den for voksne. Står i pakkkningsvedlegget at den ikke skal brukes av gravide, men skal være ok så lenge man ikke overdriver bruken. Ellers blir det vel saltvannspray, men jeg synes ikke det fungerer hvis jeg er skikkelig tett.

Nesespray mott tett nese kan trygt brukes av gravide (så lenge du ikke overskrider doseringen) , hostesaft bør du høre med legen din selv om jeg vet at noen kan brukes. ( er apotektekniker)

Bruk wwww.tryggmammamedisin.no , dette er en side utviklet at relis som er uavhengige, mens pakningsvedlegget er utviklet av produsentene som oftest sier at det ikke kan brukes av gravide pga at de selv ikke vil stå for det om noe skulle skje/at de mangler dokumentasjon!

Jeg er selv forkjølet nå og ringte legen angående hostesaft og nesespray. Ble anbefalt å ikke bruke om ikke det var helt nødvendig. Pga det ikke er gjort noe forskning iforholdtil gravide.
Hostesaft kan man bruke den som ikke er på resept, men bare av og til i små doser fikk jeg beskjed om. Jeg bruker nesespay otrivin max 1 gang om dagen og tok hostesaft 1 gang i går.
Anbefaler deg å ringe lege eller jordmor om du er usikker[emoji4]
Masse god bedring til deg.

Tryggmammamedisin.no! De vet bedre enn meg, deg, dama på apoteket og i de fleste tilfeller legen (som altfor ofte forholder seg til felleskatalogen og pakningsvedlegg).

Det er MASSE man kan bruke i svangerskapet, som det foreligger dokumentasjon på at er helt trygt! Felleskatalogen (og pakningsvedlegg) gir et uriktig bilde, all den tid produsentene av legemidler helgarderer seg mot alt mulig.

Ingen hostesaft vi kan ta, men solbærtoddy er ganske effektiv som slimløsende og hjelper på hoste.

Tryggmammamedisin.no! De vet bedre enn meg, deg, dama på apoteket og i de fleste tilfeller legen (som altfor ofte forholder seg til felleskatalogen og pakningsvedlegg).

Det er MASSE man kan bruke i svangerskapet, som det foreligger dokumentasjon på at er helt trygt! Felleskatalogen (og pakningsvedlegg) gir et uriktig bilde, all den tid produsentene av legemidler helgarderer seg mot alt mulig.

Tryggmammamedisin.no er faktisk også utviklet av farmasøyter som er dama på apoteket i noen tilfeller :) «dama på apoteket» er utdannede apotektekniker, farmasøyter med bachelorgrad/mastergrad som er eksperter på medisiner, de kan dette bedre enn de fleste legene :) leger kan diagnosere, men farmasøtene er legemiddeleksperter

Tryggmammamedisin.no er faktisk også utviklet av farmasøyter som er dama på apoteket i noen tilfeller :) «dama på apoteket» er utdannede apotektekniker, farmasøyter med bachelorgrad/mastergrad som er eksperter på medisiner, de kan dette bedre enn de fleste legene :) leger kan diagnosere, men farmasøtene er legemiddeleksperter

Men de fleste "damene på apoteket", og særlig av de som står i kassapunktene, er "bare" apotekteknikere, og har ikke den samme kunnskapen som farmasøyten (som på vårt apotek stort sett aldri er synlig i butikken). Jeg har fått beskjed om å ikke bruke f.eks Otrivin av "dama på apoteket", mens tryggmammamedisin sier det er helt trygt. Har ingen tiltro til de som jobber på mitt lokale apotek, dessverre.

Back
Topp