Hostedempende

september-mamma

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
EN noskapin tablett før jeg legger meg.. Hvor farlig kan det være?? Både jeg og sambo er helt utslitt av denne hosten min, og jeg er veldig fristet til å ta en tablett og få en god natts søvn :-S Er det greit, eller overhode ikke greit? Usikker.. Og ganske desperat :(

EN noskapin tablett før jeg legger meg.. Hvor farlig kan det være?? Både jeg og sambo er helt utslitt av denne hosten min, og jeg er veldig fristet til å ta en tablett og få en god natts søvn :-S Er det greit, eller overhode ikke greit? Usikker.. Og ganske desperat :(
Står dette på felleskatalogen: Kan gi irreversible skadelige (gentoksiske) effekter. Skal ikke brukes ved graviditet.

Tenkte det var greit for deg å vite:)

Da mener de at bare en tablett kan gjøre skade? :-o Det er jo ikke en sjanse man kan ta.. Har ikke prøvd fribol, skal kjøpe de i morgen! Men hosten sitter ganske dypt, så det spørs.. :-S Men tusen takk for tips!

Jeg dro til legen sist, fikk cosylan.. Men det aller meste kan påvirke fosteret dessverre :/

Jeg fant noe interessant ang felleskatalogen. Man må får tolke det som man vil :-)

Noskapin til gravide
Spørsmål
Ved et apotek har man blitt oppmerksom på at Noskapinteksten i Felleskatalogen sier at dette ikke skal brukes av gravide og at det passerer over i morsmelk. Dette er et håndkjøpspreparat og det står ikke noe på flasken om at det ikke skal brukes av gravide. Apoteket refererer til Tuxi (folkodin) hvor det står at lang klinisk erfaring tilsier at den kan brukes under graviditet. Hva er årsaken til at det advares mot Noskapin?
Svar
RELIS har flere ganger tidligere utredet spørsmål om bruk av hostemedisin til gravide. Det er ikke funnet holdepunkter for at noskapin gir økt risiko for misdannelser (1). Det foreligger ikke tilstrekkelig data til å kunne si noe sikkert om dette (2) og det er bekymring for at stoffet kan ha et visst karsinogent og reproduksjonstoksisk potensiale. Gentoksisitet er påvist in vitro, og det er stor variasjon i hvordan forskjellige lands legemiddelmyndigheter har vurdert denne risikoen (3). Situasjonen ser ut til å være at man har vektlagt funnene forskjellig. Enkelte har lagt mest vekt på at det ikke er vist skadelige effekter, som i Sverige hvor man mener at det ikke er risiko av betydning ved terapeutiske doser (4). Andre, som Statens legemiddelverk, har lagt mest vekt på risiko for gentoksisitet og konkludert med at noskapin ikke skal brukes av gravide.

På det tidspunkt spørsmålsstiller kontaktet oss, var det diskrepans mellom Felleskatalogen og pakningsvedlegget i spørsmål om bruk under graviditet. Felleskatalogen reflekterer synet til norske legemiddelmyndigheter og viser til at noskapin kan gi irreversible skadelige (gentoksiske) effekter og ikke skal brukes under graviditet. I pakningsvedlegget (5) sto det bare at risiko ved bruk under graviditet ikke er kjent og ber pasientene rådføre seg med lege. Vi har fått opplyst at det nå pågår en prosess for å få koordinert disse tekstene, slik at pakningsvedlegget får samme tekst som Felleskatalogen.

Referanser:
1. RELIS database 2002; sp.nr. 2227, RELIS Vest.
2. Roland PDH, Spigset O. Hostemedisin til gravide. Nor Farmaceut Tidsskr 2001; 110 (1): 13.
3. Statens legemiddelverk, april 2004, pers. medd.
4. Summary of Product Characteristics (SPC). Nipaxon.http://dok.mpa.se/dok/humspc/Nipaxon_50_mg_tabl.pdf
5.http://www.nycomed.no/Produkter/Tera...else/Noskapin/data/Indlaegssedler/NoskapinMikstur.htm

Hadde sjølv nesten 3 veker med skikkelig hoste. Einaste eg kunne ta var cosylan,som ikkje virka. Men da hjalp å sova sittande i senga.

Cosylan skal man også Være forsiktig og bruke. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier mulig risiko. Det går over I morkaken..-((

Det er et morfin preparat så hadde vurdert om det er andre ting som kan funke I stede..

Back
Topp