Hostedempende og bil

Nei, man får ikke promille av vanlig bruk av Cosylan :)

Fra Felleskatalogen: "Dette legemidlet inneholder 4.4% v/v etanol, dvs. 0,176 cl etanol per døgn ved maksimal dose, tilsvarende 3,5 cl øl (5%) eller 1,4 cl vin (13%)."

I praksis er det jo nesten ingenting, og det vil ikke slå ut på en blodprøve.

Det er ikke alkoholen som er problemet med cosylan. Det inneholder etylmorfin som omdannes til morfin. Det blir straffet ved en evt politikontroll etter de nye reglene.
 
Det er ikke alkoholen som er problemet med cosylan. Det inneholder etylmorfin som omdannes til morfin. Det blir straffet ved en evt politikontroll etter de nye reglene.
Det er nok riktig, men på den siden som blir referert i tråden til står det:
"Det er kun de 28 stoffene det foreligger faste grenser som er gjengitt i tabellen. Andre stoffer som det ikke foreligger faste grenser for (f.eks. kodein (forekommer f.eks. i Paralgin forte®) og etylmorfin ((forekommer f.eks. i Cosylan®)) skal bedømmes med en individuell sakkyndig vurdering."

For meg virker det fremdeles som bruk av Cosylan ikke er svart-hvitt, i alle fall utifra hva man leser her.

I felleskatalogen står det:
"Cosylan kan nedsette reaksjonsevnen, og dette må du ta hensyn til i tilfeller hvor det kreves skjerpet oppmerksomhet, for eksempel ved bilkjøring og bruk av verktøy eller maskiner.
Du må bare kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid når det er trygt for deg. Legemidler kan påvirke din evne til å kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid. Les informasjonen i pakningsvedlegget nøye. Er du i tvil må du snakke med lege eller apotek."

Dette er jo bare enda mer av det samme, at man må ta hensyn og være forsiktig, men ingenting om at det er ulovlig. Rett meg gjerne hvis jeg har feil. Men hvis politiet forventer at man skal forstå at det er ulovlig å kjøre når man har tatt litt Cosylan (og føler seg opplagt ellers), da bør retningslinjene på pakningsvedlegget og informasjonen fra legen være en helt annen :)

Nå reagerer jeg for eksempel mye mer hvis jeg tar Paralgin Forte, og ville derfor ikkje kjørt bil når jeg har tatt det. Men der ser man jo også stor forskjell i felleskatalogen:
"Du må bare kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid når det er trygt for deg. Legemidler kan påvirke din evne til å kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid. Les informasjonen i pakningsvedlegget nøye. Er du i tvil må du snakke med lege eller apotek.
Bilkjøring eller risikofylt arbeid anbefales ikke dersom du har tatt Paralgin forte eller Paralgin major, da du kan få nedsatt reaksjonsevne."

 
Igjen...

Råd om medisiner og sykdom som man får på ett forum skal man ikke ta for "god fisk".
Rådfør deg alltid med lege eller kvalifisert helsepersonell.


Og jeg ville aldri turt å kjørt bil selv om jeg inntok ett slikt legemiddel!
 
Har nå alltid fått beskjed om at så lenge det er rød trekant, så lar man bilen stå. Det er ikke mye som skal til før reaksjonsevne er svekket, selv om man føler seg fin.
 
UP har testutstyr til å utføre spyttprøver i bilene. Disse testene gir utslag på opiater, og da blir du tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand. Dvs tar du cosylan, paralgin forte eller andre morfinpreparater
 
Jaja, kjørte til tannlegen i dag UTEN hostedempende.. hosten er ikke like ille indag, og det gikk veldig bra hos tannlegen uten hosting..
 
Back
Topp