Hostedempende og bil

M

My heart

Guest
Når du er influensk og har hosteanfall til du brekker deg..
jeg har fått hostedempende med rød trekant.
Korsylan tror jeg det heter.
Kan jeg kjøre bil da? Hva skjer om jeg kjører bil?

Har en avtale i morgen som gjør at jeg må kjøre, og det er veldig trasig å få hosteanfall hos tannlegen
 
Fra pakningsvedlegget:

"Kjøring og bruk av maskiner
Cosylan kan nedsette reaksjonsevnen, og dette må du ta hensyn til i tilfeller hvor det kreves skjerpet oppmerksomhet, for eksempel ved bilkjøring og bruk av verktøy eller maskiner.
Du må bare kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid når det er trygt for deg. Legemidler kan påvirke din evne til å kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid. Les informasjonen i pakningsvedlegget nøye. Er du i tvil må du snakke med lege eller apotek."

Det er altså det at du kan få lenger reaksjonsevne, litt sløvet oppmerksomhet. Hvilket ikke er helt heldig i kombinasjon med bilkjøring og da gjerne på snø og is også.
 
Etter de nye reglene er det vel ikke lov å kjøre på 8 timer etter inntak av cosylan
 
Jeg fikk beskjed om at jeg kunne kjøre etter å ha tatt cosylan.
Jeg spurte legen som skrev ut resepten.
 
Når du er influensk og har hosteanfall til du brekker deg..
jeg har fått hostedempende med rød trekant.
Korsylan tror jeg det heter.
Kan jeg kjøre bil da? Hva skjer om jeg kjører bil?

Har en avtale i morgen som gjør at jeg må kjøre, og det er veldig trasig å få hosteanfall hos tannlegen
Er det rød trekant, så bør du ikke kjøre. Du burde se om det står noe i pakningsvedlegget om hvor lang tid det tar at det går ut av kroppen, sånn med tanke på at du helt sikkert vil sove greit i natt, og om hvor lenge du bør vente med å kjøre etter tannlegebesøket. Er det mulig med kollektiv da? Eller kan noen kjøre deg?
 
Man kan fint kjøre hvis man er i form til det :) Folk reagerer jo ulikt på medisiner, der noen blir veldig sløve og trøtte av medisiner som andre ikke reagerer så mye på. Jeg kjører hvis jeg må når jeg har tatt Cosylan, men prøver å holde meg hjemme når jeg er syk. En annen ting er jo om det er så lurt å gå til tannlegen når man trenger hostedempende? Ville heller utsatt tannlegetimen, men det er gjerne for sent nå...
 
Har aldri reagert på cosylan før.. men har heller ikke kjørt bil da. Eneste som skjer er at jeg stopper å hoste.

Tenker mer på om jeg blir stoppet i promillekontroll og jeg kan bli straffet for det
 
Kan man bli straffet for å kjøre med litt cosylan innabords?
Jeg brukte det en vinter for ett par år siden. Jeg bemerket trekanten og spurte legen: «kan jeg kjøre til jobb etter å ha tatt første dose på morgenen da?»
Fikk da til svar at det var ingen problem, men jeg måtte jo kjenne etter at jeg ikke ble svimmel eller noe av den?
Det ante meg ikke at det skulle være ett problem etter å ha fått klarsignal fra lege og ha lest vedlegget?
Hjelp, haha huff. Håper ikke jeg er kriminell eller noe np da, haha.
 
Har aldri reagert på cosylan før.. men har heller ikke kjørt bil da. Eneste som skjer er at jeg stopper å hoste.

Tenker mer på om jeg blir stoppet i promillekontroll og jeg kan bli straffet for det
Nei, man får ikke promille av vanlig bruk av Cosylan :)

Fra Felleskatalogen: "Dette legemidlet inneholder 4.4% v/v etanol, dvs. 0,176 cl etanol per døgn ved maksimal dose, tilsvarende 3,5 cl øl (5%) eller 1,4 cl vin (13%)."

I praksis er det jo nesten ingenting, og det vil ikke slå ut på en blodprøve.
 
Kan man bli straffet for å kjøre med litt cosylan innabords?
Jeg brukte det en vinter for ett par år siden. Jeg bemerket trekanten og spurte legen: «kan jeg kjøre til jobb etter å ha tatt første dose på morgenen da?»
Fikk da til svar at det var ingen problem, men jeg måtte jo kjenne etter at jeg ikke ble svimmel eller noe av den?
Det ante meg ikke at det skulle være ett problem etter å ha fått klarsignal fra lege og ha lest vedlegget?
Hjelp, haha huff. Håper ikke jeg er kriminell eller noe np da, haha.

Det har alltid vært lov, det eneste er at di er ansvarlig for å kjenne din egen reaksjon på legemiddelet. Så hvis du reagerer å blir veldig sløv, uoppmerksom og trøtt, så er det ikke lov, men hvis du ikke reagerer er det ingen problem :)

Ser at noen over her nevner nye regler, disse er jeg ikke kjent med, så det over gjaldt i alle fall tidligere :)
 
Det har alltid vært lov, det eneste er at di er ansvarlig for å kjenne din egen reaksjon på legemiddelet. Så hvis du reagerer å blir veldig sløv, uoppmerksom og trøtt, så er det ikke lov, men hvis du ikke reagerer er det ingen problem :)

Ser at noen over her nevner nye regler, disse er jeg ikke kjent med, så det over gjaldt i alle fall tidligere :)
Ok, nå reagerte ikke jeg på cosylan altså. Viste ikke at det var noe «sløvende» i den heller. Men jeg tenker at folk kan vel miste dømmekraft over egen reaksjonsevne da? På lik linje som alkohol? Der er jo defor det er forbudt å kjøre med promille. Dette var nytt for meg altså. Tenker det burde vert forbudt eller lovlig alt ettersom hvordan man kan reagere jeg da. Ikke opp til hver enkelt å vurdere.. men nå var jo ikke det diskusjonen her :)
 
Cosylan inneholder etylmorfin som blir omdannet til morfin i kroppen. Det er 8 timers kjøreforbud etter nye regler. Politiet har fått bærbare narkotester som kan avsløre bruk og det har derfor kommet regler på det.
 
Ok, nå reagerte ikke jeg på cosylan altså. Viste ikke at det var noe «sløvende» i den heller. Men jeg tenker at folk kan vel miste dømmekraft over egen reaksjonsevne da? På lik linje som alkohol? Der er jo defor det er forbudt å kjøre med promille. Dette var nytt for meg altså. Tenker det burde vert forbudt eller lovlig alt ettersom hvordan man kan reagere jeg da. Ikke opp til hver enkelt å vurdere.. men nå var jo ikke det diskusjonen her :)

Vil tro man klarer å dømme det greit. Jeg gjør i alle fall det. Jeg reagerer på noen medisiner med rød trekant men ikke alle :)
 
Cosylan inneholder etylmorfin som blir omdannet til morfin i kroppen. Det er 8 timers kjøreforbud etter nye regler. Politiet har fått bærbare narkotester som kan avsløre bruk og det har derfor kommet regler på det.

Har du kilde på det? Spennende :)
 
Jeg finner ikke det du sier her, heller det motsatte. Står at grensene ikke gjelder medisiner forskrevet av lege og tannlege..
Cosylan står hvertfall som et middel som er trafikkfarlig inne på den linken, ser jeg:)
 
Jeg tror på det du skriver, men må bare spørre :p det står at hvis man er usikker ang å kjøre etter å ha tatt noe med varseltrekant, så bør man ta det opp med lege. Men legen kan vel egentlig ikke bedømme hvordan man reagerer? Jeg tenker at mange føler at de kan kjøre med alkohol i blodet, det betyr jo ikke at det er forsvarlig :nailbiting: jeg hadde ikke våget å kjøre etter å ha tatt noe med varseltrekant :p
 
  • Liker
Reactions: B82
Cosylan innneholder etylmorfin, som omdannes til morfin i kroppen. Det har ingenting med alkohol å gjøre.
 
Back
Topp