Hoste

tuffeluff

Elsker forumet
Marsipanene 2019
Hei,

Har en gutt på 20 mnd. som har hostet i 6 uker nå. Begynte uka etter oppstart barnehage, typisk forkjølelse - snørr, hoste og feber. Men den hosten vil ikke gi seg altså..

Hoster MYE om natta, han våkner og er panisk i senga. Hoster en del i altivitet, en hører da at slimet løsner.

Han er ikke i sitt gode humør heller. Bleik, sutrete og blålig under øynene. Har vært hos lege og tatt flere prøver, foreløpig ikke hørt noe om disse.
Fikk en resept på noe astmamedisiner vi kunne prøve. Kan ikke si at de har hjulpet noe særlig enda, er på dag 4 nå. Skal tilbake på kontroll om 1 uke, men er vondt å se han slik..

Noen kloke hoder her med tips og råd?
Kan det være astma med kun hoste? Bruker medisinene såpass med tid på å funke?
 
Kan absolutt være astma, hvilke medisiner /doser har dere?
 
Den kjenner jeg ikke til. Men gi det noen dager, bra du har time hos legen neste uke.
 
Hei,

Har en gutt på 20 mnd. som har hostet i 6 uker nå. Begynte uka etter oppstart barnehage, typisk forkjølelse - snørr, hoste og feber. Men den hosten vil ikke gi seg altså..

Hoster MYE om natta, han våkner og er panisk i senga. Hoster en del i altivitet, en hører da at slimet løsner.

Han er ikke i sitt gode humør heller. Bleik, sutrete og blålig under øynene. Har vært hos lege og tatt flere prøver, foreløpig ikke hørt noe om disse.
Fikk en resept på noe astmamedisiner vi kunne prøve. Kan ikke si at de har hjulpet noe særlig enda, er på dag 4 nå. Skal tilbake på kontroll om 1 uke, men er vondt å se han slik..

Noen kloke hoder her med tips og råd?
Kan det være astma med kun hoste? Bruker medisinene såpass med tid på å funke?
Kan være årets store virus. Har selv hostet i 7uker. Yngste jenta mi hoster litt, men ikke så mye nå lengre
 
Kan være årets store virus. Har selv hostet i 7uker. Yngste jenta mi hoster litt, men ikke så mye nå lengre

Jeg og minstemor på 4,5 har et sånt hostevirus. Hun har hostet siden slutten av august, jeg een uke mindre. Men hun har ikke slim som surkler og vi var hos legen for et par uker siden, han var enig med meg. Det høres på ikke noe vis ut som astma. (det har broren hennes) det er tørrhoste i all hovedsak og ikke nattehoste og ingen surkling.
 
Min har hostet LENGE ved smitte av virus han ikke har hatt før. Derimot har han sjelden feber, så lege sa bre til meg at noen barn hoster lett, andre barn får fort feber osv. Han fikk ikke astmamedisin da. Du finner flere tråder i arkivet her av meg fortvilet over hostegutt :p Det var ille da han fikk første store forkjølelse, sannsynligvis Rs, ved 9 mnd. Hostet til han spydde på både dag og natt. Deretter diverse forkjølelser med hosteplager som gikk over etter 2 uker. Og ved ca 22 mnd fikk han HpmV som er et sesongvirus som er ganske likt som Rs, og da var det igjen masse hoste til det kom slimoppkast. Hostet vel i en 6-8 uker. Eneste som har hjulpet litt her, er å ha han hjemme fra bhg ganske lenge i starten av syldomsoeridoen. Men det har du jo helt sikkert gjort allerede.

Håper hosten blir bedre eller at medisinene starter å fungere snart ❤️
 
Hei,

Har en gutt på 20 mnd. som har hostet i 6 uker nå. Begynte uka etter oppstart barnehage, typisk forkjølelse - snørr, hoste og feber. Men den hosten vil ikke gi seg altså..

Hoster MYE om natta, han våkner og er panisk i senga. Hoster en del i altivitet, en hører da at slimet løsner.

Han er ikke i sitt gode humør heller. Bleik, sutrete og blålig under øynene. Har vært hos lege og tatt flere prøver, foreløpig ikke hørt noe om disse.
Fikk en resept på noe astmamedisiner vi kunne prøve. Kan ikke si at de har hjulpet noe særlig enda, er på dag 4 nå. Skal tilbake på kontroll om 1 uke, men er vondt å se han slik..

Noen kloke hoder her med tips og råd?
Kan det være astma med kun hoste? Bruker medisinene såpass med tid på å funke?

har barn med astma. Bruker ventolin, men det er samme inhalerings metode. Dere har sånn baby AeroChamber maske som dere fester inhalatoren i? Her virker medisinen i løpet av 30 min. Hosten går ikke helt bort, men hoster ikke så de brekker seg.
Mine har infeksjons utløst astma og har kun symptomer ved forkjølelse. Da er det hoste, tung pust og surkling som er symptomene.
 
Har fått Airomir Autohaler, 0.1 mg/dose - men er jammen ikke enkelt å få det i han heller!
Nå googlet jeg og autohaler er anbefalt fra 4 år, yngre bør ha inhalasjonsaerosol og pustekammer. Håper dere har en versjon med maske, ellers går det vel ikke.

Min begynte med ventoline (hurtigvirkende) og flutide (forebyggende /langtidseffekt), men det er mange ulike medisiner, må for tiden har han Seretide, og ventoline ved behov.
 
Vil anbefale deg å kontakte lege og få byttet fra autohaler til aerosol med kammer. Jeg er 36 og bruker fortsatt det :hilarious: mye enklere å få medisin i riktig
 
Vil anbefale deg å kontakte lege og få byttet fra autohaler til aerosol med kammer. Jeg er 36 og bruker fortsatt det :hilarious: mye enklere å få medisin i riktig

enig, en baby skal ikke ha autohaler alså. Det burde legen visst, apoteket reagert på, og de bør få bytte. Legetime sanrt nå uansett, er det ikke det ? Det var denne uken? Hvordan går det med hosten?

(snuppa mi på snart 5 hoster enda. Begynte i slutten av august, koronatest 31.8 negativ, legetime for to uker siden sier "uvane, hoster/kremter for hver lille irritasjon, og irritasjon som kan henge ijgne en måneds tid, kom tilbake om hun fortsatt ikke har sluttet om to uker". Hun hoster mindre, men har ikke sluttet. Helt, Jeg avventer en uke til. Hun har ikke astma, hun er ikke syk, vi bre hoster, både hun og jeg )
 
Back
Topp