Hoste og forkjølelse

Kangaruu

Forelsket i forumet
Junilykke 2022
Snøfnuggene 2025 ❄️
Har nå vært forkjølet en ukes tid. Hoster tidvis ganske kraftig. Våkner flere ganger om natten pga det.

Det går helt fint for meg å ha det slik, men lurer på om det kan være farlig for fosteret nå i 1 trimester? Og når man evt bør oppsøke lege?

Hilsen en som ikke har barn fra før og trenger litt råd :Heartred:Heartpink.

Har ikke noe svar på spørsmålene dine, men slitt med akkurat det samme selv. Skikkelig kraftig forkjølelse i en uke ca. Ikke fått sove skikkelig i 4 netter.. Hatt samme bekymring om det kan være farlig for fosteret! Det svaret de jeg har fortalt det til gir meg, er at fosteret tåler mye mer enn det! Så håper de har rett! :Heartred Og at andre her inne kan svare deg bedre!

Har ingen gode svar til deg annet enn at jeg aldri har hørt om at forkjølelse har ført til abort feks. Og det er jo relativt vanlig å være syk under graviditeten. Jeg hadde selv en ganske kraftig forkjølelse i helgen, og ble ikke bekymret av den grunn. Men hvis du kjenner på bekymring, kan det være lurt å kontakte lege uansett :Heartred

Jeg hadde hoste i 4 uker fra 20. september, og småhoster enda. Jeg var i rævvaform i 3 av ukene, og hostet til jeg spydde. På slutten var jeg så sår at alt var det blod i. Jeg mener jordmor sa til meg at vanlig forkjølelse (tidligere svangerskap) etc, ikke var farlig. Men har ingen kilder å vise til. Med tanke på at fastlege vet jeg er gravid og hostet så lenge uten å påpeke noe, så antar jeg det er ufarlig. Eneste jeg fikk beskjed om var å slutte med cosylan, da han sa jeg ikke burde ta det som gravid (noe jeg droppet med en gang ved positiv test )Håper du får svar!

Tusen takk for svar dere :Heartred. Dere er fine :Heartred. Selv om jeg ikke unner noen å være syke, er det på en måte godt vi er flere som har det samme. Måtte jo ha stått tydeligere et sted om det var veldig farlig, for nå kommer jo masse folk til å bli syke og forkjølet fremover :bored:.

Har vært syk, hostet og spysyke i mine svangerskap , gått fint.
Med eldste fikk jeg spysyken på nyttårsaften i uke 37 :eek::yuck:
Gikk fint selv om jeg følte jeg knerta hele babyen om og om igjen. :rolleyes:

Har vært syk, hostet og spysyke i mine svangerskap , gått fint.
Med eldste fikk jeg spysyken på nyttårsaften i uke 37 :eek::yuck:
Gikk fint selv om jeg følte jeg knerta hele babyen om og om igjen. :rolleyes:
Takk for svar :happy:. Godt å høre at alt gikk bra, selv om det kan føles som man rister den lille godt inni der noen ganger :shy:.

Her ble det en spire av kraftig forkjølelse og masse hostesaft.. Slutta med hostesafta da jeg fant ut at jeg var gravid, for leste at det ikke var så bra. Forkjølelsen henger i litt enda, men lille spire er i livmor enda :happy:

Min spire festa seg under verste forkjølelsen med sinnsykt hoste! Klarer de det så tror jeg de klarer seg i magen å :Heartred
Nysing synes jeg er såååå vondt! Men det er ikke farlig det heller

Her ble det en spire av kraftig forkjølelse og masse hostesaft.. Slutta med hostesafta da jeg fant ut at jeg var gravid, for leste at det ikke var så bra. Forkjølelsen henger i litt enda, men lille spire er i livmor enda :happy:
Hihi, godt å høre :angel8. De er nok robuste disse små :Heartred.

Min spire festa seg under verste forkjølelsen med sinnsykt hoste! Klarer de det så tror jeg de klarer seg i magen å :Heartred
Ja, de som vil frem klarer det nok uansett :Heartred. Tusen takk for svar!! Jeg blir mer stresset av hostingen enn nysingen, haha. Men nyser gjør jeg alltid mye av uansett, så det tror jeg spiren er blitt vant til allerede :hilarious:

Åh, dere er gode! Nå er jeg litt roligere i alle fall :Heartred. Alt man skal bli nervøs av når den lille er så inderlig ønsket :Heartpink. Jeg tror jeg leste et sted at de som er ment å klare seg klarer seg gjennom veldig mye. Synes det er en litt god tanke :happy:

Får du også vondt i ryggen/setet når du hoster?

Får du også vondt i ryggen/setet når du hoster?
Hmm, husker ikke, men tror det gikk mer på magen/musklene og lunger. Kjente det godt over skambeinet, det presset nedover. Derfor jeg var redd egget ikke skulle festes :wtf: men det gikk bra, og jeg kjente sinnsykt godt at den festa seg!!

Godt å høre at vi er flere i samme båt. Har skikkelig manflu nå, og rabler snart for meg :woot:

Uffda! Er det slitsomt eller fordi du er stresset for fosteret? Håper vi snart kommer oss alle sammen ;)

Er ikke så bekymret for graviditeten, da det er relativt normalt å bli syk i ny og ne, også under svangerskap. Er mest fordi jeg er så fryktelig dårlig på å være syk. Jeg synes altfor synd på meg selv :wtf::angel7

Er ikke så bekymret for graviditeten, da det er relativt normalt å bli syk i ny og ne, også under svangerskap. Er mest fordi jeg er så fryktelig dårlig på å være syk. Jeg synes altfor synd på meg selv :wtf::angel7
Sender deg masse omsorg herfra, og håper vi blir friske veldig snart :happy::happy:

Som regel er det fornuftig å oppsøke lege dersom høy feber varer over mange dager eller om den ikke går ned ved bruk av febernedsettende. Og dersom symptomene hindrer søvn og/eller nærings- og væskeinntak.

Utover det vil jeg bare, som helsepersonell som jobber med covid, anbefale at man tester seg for covid når man får symptomer på luftveisinfeksjon. Litt fordi at om den er positiv, får man gjerne god oppfølging fra kommunalt helsevesen. Men også fordi at om du skulle være så uheldig at du utvikler senvirkninger fra en covid-infeksjon, står du veldig mye sterkere om du kan dokumentere en positiv test tatt i infeksjonsforløpet :)

Som regel er det fornuftig å oppsøke lege dersom høy feber varer over mange dager eller om den ikke går ned ved bruk av febernedsettende. Og dersom symptomene hindrer søvn og/eller nærings- og væskeinntak.

Utover det vil jeg bare, som helsepersonell som jobber med covid, anbefale at man tester seg for covid når man får symptomer på luftveisinfeksjon. Litt fordi at om den er positiv, får man gjerne god oppfølging fra kommunalt helsevesen. Men også fordi at om du skulle være så uheldig at du utvikler senvirkninger fra en covid-infeksjon, står du veldig mye sterkere om du kan dokumentere en positiv test tatt i infeksjonsforløpet :)
Takk for nyttig info :happy:. Jeg har tatt hjemmetest for covid før jeg beveget meg ut blant folk igjen. Er de like bra som de andre eller ikke så pålitelige??
Er uansett mye bedre nå selv om det ikke er helt over. Jordmor sa det skulle gå bra selv om man har hostet kraftig, så prøver å berolige meg med det :happy:.

Back
Topp