Hoste/forkjøla, kan jeg ta fribol?

RosaGull

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
FebbisBebbis2021 ❄️
tror jeg begynner å bli forkjøla :( vondt under hosting i hals og underlivet. Hørte paracet kan tas. Hva med Fribol? Noen som vet?
91B847F8-0406-49F2-BAFB-1A334B59C307.jpeg
C03B3C78-246B-4F69-8DF7-DFAA43A4AB43.png
 
Last edited:
Men les hva som står bak på pakken Just in case :)
 
Vis vedlegget 309915
Aner ikke noe av dette. Vet du i såfall om disse er trygge?

Siden den eneste advarselen er at det kan virke lakserende med overdrevent inntak, så vil jeg si det er trygt ja :)
Ser du noe på ingredienslista som står på nei-lista til matportalen? Jeg gjør hvertfall ikke det :)
Det står også veldig ofte i pakningsvedlegg på medisin og lignende dersom gravide skal holde seg unna.
Jeg synes ikke Fribol er noe magisk medisin da
, men det kan lindre tørrhoste om kvelden. Men varmt vann med honning, sitron og ingefær er også lindrende.
 
Siden den eneste advarselen er at det kan virke lakserende med overdrevent inntak, så vil jeg si det er trygt ja :)
Ser du noe på ingredienslista som står på nei-lista til matportalen? Jeg gjør hvertfall ikke det :)
Det står også veldig ofte i pakningsvedlegg på medisin og lignende dersom gravide skal holde seg unna.
Jeg synes ikke Fribol er noe magisk medisin da
, men det kan lindre tørrhoste om kvelden. Men varmt vann med honning, sitron og ingefær er også lindrende.

Man skal være forsiktig med ingefær når man er gravid. Dyreforsøk har vist økt fare for spontanabort ved høyt inntak av ingefær. Det er ikke påvist hos mennesker ennå, men greit å være litt forsiktig uansett :)
 
Siden den eneste advarselen er at det kan virke lakserende med overdrevent inntak, så vil jeg si det er trygt ja :)
Ser du noe på ingredienslista som står på nei-lista til matportalen? Jeg gjør hvertfall ikke det :)
Det står også veldig ofte i pakningsvedlegg på medisin og lignende dersom gravide skal holde seg unna.
Jeg synes ikke Fribol er noe magisk medisin da
, men det kan lindre tørrhoste om kvelden. Men varmt vann med honning, sitron og ingefær er også lindrende.
Man skal være forsiktig med ingefær når man er gravid. Dyreforsøk har vist økt fare for spontanabort ved høyt inntak av ingefær. Det er ikke påvist hos mennesker ennå, men greit å være litt forsiktig uansett :)

Takk jenter. Ja har hørt at man skal være forsiktig med ingefær og honning?

Vet ikke. Har vondt i halsen :/
 
Angående Paracet: jordmor sa til meg at man kan ta det under graviditeten, men ikke ta det med mindre det er høyst nødvendig! Var det jeg fikk beskjed om :) god bedring :Heartred
 
Takk jenter. Ja har hørt at man skal være forsiktig med ingefær og honning?

Vet ikke. Har vondt i halsen :/

Gå inn på matportalen.no og finn kostholdsveiledning for gravide. Der finner du oversikt over alt du skal holde deg unna, så slipper du å bli stressa over ting bestemor eller grandtante sier at man skal holde seg unna eller at er helt trygt (en del i eldre generasjoner som tenker alkohol er ok feks), det er oppdaterte og nasjonale råd fra helsedirektoratet, og er også det en jordmor vil veilede deg utfra.

Ingefær står ikke på lista over nei-mat, så det kan du spise. Om du har litt skiver av ingefærrrot i tevann, og evt spiser litt rå ingefær blir det uansett ikke så store mengder :) honning er også uproblematisk, det er spedbarn under 12 mnd som skal holde seg unna med mor kan spise både som gravid og ammende.
 
Man skal være forsiktig med ingefær når man er gravid. Dyreforsøk har vist økt fare for spontanabort ved høyt inntak av ingefær. Det er ikke påvist hos mennesker ennå, men greit å være litt forsiktig uansett :)

Tenker p trekke te av litt ingefærrot er uproblematisk. Har matportalen begynt p advare mot det også? :)
 
Man skal være forsiktig med ingefær når man er gravid. Dyreforsøk har vist økt fare for spontanabort ved høyt inntak av ingefær. Det er ikke påvist hos mennesker ennå, men greit å være litt forsiktig uansett :)

Jeg har sjekka nå. Det man skal være forsiktig med, ifølge matportalen, er ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. Med andre ord trenger en ikke drive skremselspropaganda rundt det p feks lage mat med ingefær eller trekke te vann av ingefærrot, da det er langt unna den konsentrasjonen som er skadelig :)

Kopi fra matportalen:

"Ingefær som ingrediens eller krydder i matlaging anses ikke som problematisk fordi inntaket av ingefær da vil være mye lavere enn i konsentrerte produkter som shots og kosttilskudd."
 
Back
Topp