Hormonspiral??

Mamma-03-06-13-17

Forumet er livet
Er det noen som har erfaring med hormonspiral! Jeg vurderer alternativ prevansjen for tiden. Har brukt kondom siste 3-4 mnd.
Er det vondt å sette den inn? Hvor mye koster den? Hvor lenge kan den stå i?? 5år? Blør man mye første tiden?

ORIGINAL: 2-barnsmamma-22

Jeg har satt inn vanlig kobber-spiral. Det kjente jeg ikke i det hele tatt.
Homonspiralen må hentes ut på apoteket og jeg tror den koster i underkant av 1000kr.
Kobberspiralen får man hos legen og jeg bet 550 for legetimen og spiralen, så det er litt billigere. Den kan sitte i 5 år hvertfall. Regner med at det er likt for begge typer. Og man må kontroll etter et år for å sjekke at den sitter riktig.

Jeg syns det er veldig praktisk! Man slipper å tenke på det, og så kan man ha sex når og hvor man vil [;)]

Jeg fikk satt inn hormonspiral for snart to mndr. siden. Tror man merker innsettingen litt bedre enn med kobberspiral (tror den er litt tykkere). Nå har ikke jeg født vaginalt, så da merker man det uansett litt mere p.g.a. at ikke livmorhalsen har vært utvidet under fødsel, men det er uansett ikke vondere enn at man orker det. Den koster mellom 1200 og 1300 + egenandel for legetimen. Ved mitt legesenter har de den ikke på lager, man får resept fra legen og kjøper den selv på apoteket. Den kan sitt i 5 år. Hvor mye man blør tror jeg er individuelt, men jeg blødde mye den dagen den ble satt inn (p.g.a. innføringen), småblødde daglig i ca. halvannen måned, men nå virker det som om det har gitt seg.

Jeg har også hormonspiral. Kjente knapt at den ble satt inn i det hele tatt - det var ikke no å grue for [:)]
Jeg blødde litt (mindre blod enn renselsen) den første månenden, men så var det helt slutt.
Fordelen med hormonspiral i forhold til vanlig kobberspiral er jo at en blør lite/ingenting når en har mens - etter innkjøringsperioden, altså.
Med kobberspiral blør mange mye mer enn vanlig, og flere jeg kjenner har også mer smerter.
Så langt er jeg kjempefornøyd! [:D]

Den varer 5-6 år, og kostet vel drøyt 1000.

Jepp! [;)]

Jeg har også hormonspiral... Syns heller ikke det var vondt å sette inn men hadde litt sånn menssmerter etterpå men det gikk over veldig fort. Men jeg blør enda da.. Er vell 2mnd siden jeg satt den inn. Det er ikke mye blod, men litt.... Lei det da [:'(] 

Back
Topp