Hormonspiral

Ceccii86

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Vurderer sterkt å sette inn hormonspiral (har fått time hos gynekolog om en måned). Problemet er at jeg får mye bivirkninger av annen prevensjon som p-piller, minipille, p-sprøyte, ol, og er i tillegg plaget med migrene. Men det hadde vært veldig greit å slippe å tenke på prevensjon og forhåpentligvis slippe blødninger (skal ikke ha flere barn).

Noen som har erfaringer med hormonspiral på godt og vondt?
 
Dette er andre gangen med hormonspiral ( Mirena, 5 år) og er godt fornøyd med den:) Ingen mens (foreløpig, 1 år siden fødsel) , lite plager i grunn med den - til nå:) Skal heller ikke ha fler barn, godt fornøyd med 3 stk og føler at spiral er det tryggeste alternativet for meg.
 
Erfaring både på godt og vondt.. veldig fornøyd med den i utgangspunktet, satt inn på 6 ukers kontroll og mistet menstruasjon så glemte hele greia.. til jeg ble gravid med den.. da skapte den litt problemer :)
 
God efaring mistet mensen og ingen bivirkninger men taklet også p-piller
 
Jeg fikk forferdelige bivirknger av hormonspiral. Ble lei meg og gråt mye og også sint. Med en gang jeg tok den ut ble jeg meg selv igjen...
 
Jeg fikk satt inn min for 3mnd siden. Foreløpig ikke noe positivt å si om den... blør hele tiden, masse kviser og menssmerter. Men skal gi den noen mnd til før jeg ev tar den ut... men da må jeg ha en mer permanent løsning. Skal ikke ha flere barn.
 
Jeg satte inn hormonspiral etter å ha fått mitt 2 barn. I begynnelsen gav jeg nesten opp fordi jeg hadde blødninger i hytt og pine hele tiden.. Men etter en stund, kanskje 3 mnd, så forsvant mensen helt:) Så utrolig deilig! Ikke en eneste blødning etter det. Akkurat tatt den ut nå, men hadde den i 5 år uten problemer:) Noen kviser har det vært, men om det kom av spiralen eller andre ting aner jeg ikke.
 
Har hatt den to ganger, og opplevd positive og negative ting med den:

Positive: hadde KRAFTIGE blødninger som ble betraktelig mindre, mye mindre menssmerter, og såklart deilig å slippe å tenke på prevensjon på 5 år, ingen smerter og merker ikke noe til den sånn

Negative: tørrhet i skjeden, bekkensmerter som ble noe verre, hårtap etter noen uker. Første gang opplevde jeg noen vanvittige magesmerter noen dager etter innsetting, kan ha vært tilfeldig, men det tror jeg egentlig ikke.
 
Hadde litt murringer og småblødninger et par dager i starten, men har ikke blødd en eneste gang siden. Muligens bittelitt uren hud, men det kan jeg leve med. Sexlysten er så som så, men det hadde den sikkert vært uansett :joyful: Fikk resept og innsetting gratis av jordmor i kommunen. Hun anbefalte meg Kyleena pga mindre virkestoff enn den andre som vanligvis brukes :)
 
Det fine med hormonspiral er at den behandler kun lokalt. Det lille hormonet i den er det samme som kvinnekroppen produserer selv. Så de fleste tåler denne og de aller fleste mister mens innen ett år :)

Verd å prøve .
 
Takk for svar alle sammen! Ser det er veldig varierende erfaringer (som jeg antok det ville være), men greit å vite hva man muligens kan forvente. Skal ta en prat med gynekologen om hvilken type som passer meg best. Og krysse fingrene for at jeg slipper bivirkninger og blødninger. :)
 
Hadde vondt i 6 mnd etter innsetting, da også med blødninger. Det gikk seg til, etter det hadde jeg ikke mensen og kjente ikke noe til spiralen. Jeg trodde jeg var gravid 1 gang i mnd, ømme pupper, trøtt, kvalm osv. Ble jo sprø. Men nå har jeg skjønt at det bare var nok ved eggløsning eller da jeg skulle hatt mensen tenker jeg.
Jeg tålte ikke P-piller så bra, men denne tåler jeg. Nå har det kommet et nytt merke med enda mindre hormonene som anbefales :happy119
 
Jeg hadde Jaydess (3 års varighet)og hadde mensen sammenhengende i 3 mnd etter innsett, i tillegg til mye smerter hele tiden. Etter de tre månedene stabiliserte syklusen seg med mensen i 21-24 dager, med masse smerter, deretter en ukes pause fra blødningene, og kun med moderate smerter før det var ny runde. Etter 9 mnd fjerna jeg den igjen og det er det beste valget jeg har tatt!
 
Back
Topp