Hormonspiral ??

Valentiine91

Forelsket i forumet
Nå har jeg endelig bestmt meg for å ta hormonspiral : )

Dere som har eller har hatt den.

Lurer da litt på noe :
- Når dere satte den inn, hadde dere mesnsen eller ikke ?? ( Hvet mange venter med å bagynne på p-piller før man har mensen.. for å være sikker på at man ikke blir gravid )
- Hvor lang tid tar det fra men er sikker etter man har satt inn hormonspiralen ?
- Kjøpte dere hormonspiralen på Apoteket eller oss selve legen ??  
- Hvor lang tid tokk ingrepet ?
- Hvar det vondt mens den ble satt inn eller vondt ubahgelig etter på ???

- Hadde ikke fått mensrn igjen etter fødsel enda.
- Fikk beskjed om at den var sikker med en gang
- Fikk respept hos legen, og dro på apoteket å kjøpte den
- Vet ikke hva som er vanlig, tok ekstra lang tid for meg.
- For de fleste gjør det ikke vondt, noen kjenner litt ubehag bare. 

- Hadde ikke mensen når jeg satte den inn verken første eller andre gang..
- Den er sikker med en gang, men man skal vente noen dager før man har samleie pga infeksjonsfaren.
- Jeg satte den inn hos gynekolog, så kjøpte spiralen der..
- Tar ikke lang tid.. Hos gynekolog (usikker med lege) tar de alltid ultralyd først for å forsikre seg om at man ikke er gravid.. Tar vel ca 5 min å sette inn spiralen..
- Ikke vondt når den ble satt inn, det er viktig å slappe av.. Etter ca 10 min fikk jeg mens-smerter, men tok bare en paracet så gikk det bra.. Sistegangen tok jeg paracet rett før jeg gikk inn til gynekologen..

- Hadde ikke mensen når jeg satte den inn verken første eller andre gang..
- Den er sikker med en gang, men man skal vente noen dager før man har samleie pga infeksjonsfaren.
- Jeg satte den inn hos gynekolog, så kjøpte spiralen der..
- Tar ikke lang tid.. Hos gynekolog (usikker med lege) tar de alltid ultralyd først for å forsikre seg om at man ikke er gravid.. Tar vel ca 5 min å sette inn spiralen..
- Ikke vondt når den ble satt inn, det er viktig å slappe av.. Etter ca 10 min fikk jeg mens-smerter, men tok bare en paracet så gikk det bra.. Sistegangen tok jeg paracet rett før jeg gikk inn til gynekologen..

- Når dere satte den inn, hadde dere mesnsen eller ikke ?? ( Hvet mange venter med å bagynne på p-piller før man har mensen.. for å være sikker på at man ikke blir gravid )
hadde mensen, dag 3. legen satte opp time slik med hensikt for å forsikre seg om at jeg ikke var gravid. tok og preggistest før han satte den inn.

- Hvor lang tid tar det fra men er sikker etter man har satt inn hormonspiralen ? sikker med en gang, men ikke anbefalt å pule før dagen etter.

- Kjøpte dere hormonspiralen på Apoteket eller oss selve legen ??  Hos legen, var med i prisen, privat klinikk.
Tre minutter inkl å kave seg opp på stolen? gikk kjempefort! han sjekka med ultralyd etterpå for å se at den var skikkelig på plass.

- Hvar det vondt mens den ble satt inn eller vondt ubahgelig etter på ??? han ba meg hoste, så det gjorde jeg, han smetta den inn akkurat da jeg hosta å det var ubehagelig men ikke direkte vondt nei. kraftig mensensmerte etterpå men gikk over fort :)

har ikke merka mer til den i etterkant :) en  mnd csiden nå

Læidy Bla Bla skrev:

hadde mensen, dag 3. legen satte opp time slik med hensikt for å forsikre seg om at jeg ikke var gravid. tok og preggistest før han satte den inn.

- Hvor lang tid tar det fra men er sikker etter man har satt inn hormonspiralen ? sikker med en gang, men ikke anbefalt å pule før dagen etter.

- Kjøpte dere hormonspiralen på Apoteket eller oss selve legen ??  Hos legen, var med i prisen, privat klinikk.
Tre minutter inkl å kave seg opp på stolen? gikk kjempefort! han sjekka med ultralyd etterpå for å se at den var skikkelig på plass.

- Hvar det vondt mens den ble satt inn eller vondt ubahgelig etter på ??? han ba meg hoste, så det gjorde jeg, han smetta den inn akkurat da jeg hosta å det var ubehagelig men ikke direkte vondt nei. kraftig mensensmerte etterpå men gikk over fort :)

Høres veldig greit ut : )
Man kan ta den ut når man selv ønsker ??
Når dere fikk kraftige mensen smerter, fikk dere mensen også da ??
Hvor lenge / mange ganger blør dere før dere mister mensen for godt på hormnspiral ??

Læidy Bla Bla skrev:

Høres veldig greit ut : )
Man kan ta den ut når man selv ønsker ??
Når dere fikk kraftige mensen smerter, fikk dere mensen også da ??
Hvor lenge / mange ganger blør dere før dere mister mensen for godt på hormnspiral ??

- Hadde ikke hatt mensen før jeg satte den inn.
- Hørt at det er sikkert med en gang, men legen sa vent 1 uke. Ble til at vi ventet lenger fordi jeg blødde noen dager etter at spiralen ble satt.
- Kjøpte det på legekontoret.
- Tok faktisk en stund. Legen fikk den ikke ordentlig inn og måtte få hjelp fra en mer erfaren lege. Skal også sies at jeg aldri har født vaginalt før.
- Begge deler. Tok paracet etterpå. Følte også en del ubehag under eggløsning og mensen de første månedene.

Har hatt spiral i ca 1 år nå. Er veldig fornøyd. Blør fortsatt hver måned, men i mye mindre mengder enn før.

Back
Topp