hormonspiral/resept

Fuvi25

Elsker forumet
Har vært hos legen på etterkontroll, og vi fant ut at æ skulle begynne med spiral, men legen min gikk på ferie i 5 uke, så æ fikk resept og henvisning til gyn.tromsø. Men ka e det æ skal gjøre med den resepten? Skal æ ta den med, eller skal æ på apotek og kjøpe spiral sjøl???
Da æ ringte å bestilte time der, prøvde æ å spørre, men dama i telefonen va utenlandsk og skjønte ikkje heilt spørsmålet, og æ skjønte ikkje heilt svaret.........[8|]
 
du skal på apoteket å hente den selv.. [;)]
 
hmpf! Dumme apoteket var UTSOLGT! Så teit! Jaja, har jo ikkje time før neste torsdag, så får vel finne mæ et anna apotek... Takk før svar!
 
ORIGINAL: Fuvi24

hmpf! Dumme apoteket var UTSOLGT! Så teit! Jaja, har jo ikkje time før neste torsdag, så får vel finne mæ et anna apotek... Takk før svar!

 
oj, det var jo ganske dårlig!!!
Håper du får tak i på et annet apotek da!!!
 
ORIGINAL: lilletrampe

hva koster hormonspiralen???[8|]

 
koster 12-1300 kr .
Litt dyr, men den varer jo i fem år[:)]
 
Tror det må være litt forskjellig, jeg betalte kun 1000,- (men det var jo litt bortkastede penger :)
 
ORIGINAL: dollface

kan man ta den ut før det har gått 5 år??

 
jepp! det kan en gynekolog gjøre ganske enkelt.. vis den ikke passer for deg, eller andre grunner[:)]
 
ORIGINAL: dollface

ORIGINAL: ma-lina

ORIGINAL: dollface

kan man ta den ut før det har gått 5 år??


jepp! det kan en gynekolog gjøre ganske enkelt.. vis den ikke passer for deg, eller andre grunner[:)]

det kunne jo hende jeg ville ha barn igjen før det var gått 5 år [:)]

hvor lenge etter fødselen må man vente med å sette den inn?

 
10-12 uker. [:)]
 
Hvis alt ser bra ut kan legen/gynekologen sette inn spiralen ved 6 ukers kontrollen. Du kan ha den i inntil 5 år, men den kan tas ut når du vil. Bivirkninger vil være omtrent som for p-piller. (hormonene i spiralen tilsvarer de i enkelte p-piller). Kan blø litt i det de setter den inn/tar den ut, men ikke mye. Og det kan ta et par måneder før mensen kommer tilbake "i vanlig dur" etter at den har blitt tatt ut..
Håper dette hjalp litt på? Har hatt den selv- anbefaler den :)
 
ORIGINAL: dollface

hmmmmmmmmmm... har man ikke mensen når man har spiralen i???
*blond på dette området*

 
Mange mister mensen med spiral. Grei bivirkning, det![;)]
 
Og siden det er veldig lite hormoner i den, i forhold til andre prevensjonsmetoder,
kan den også brukes når man ammer.[:)]
 
hei leste dette. jeg har hormonspiral og synes det er kjempe flott. den er jo litt dyr men legger du i hop pris på p piller bind og tamponger i 5 år er det faktisk kjempe billig.
jeg blødde den første uken, men etter har jeg vært helt fri.
den kjennes ikke under samleie heller.
 
 
ikke få sjokk når du får pakken med spiralen... for den er stor... jeg var hos legen og han hadde aldri satt inn i en spiral uten at esken var åpnet først . når man får den store esken så begynner man å lure på hva det er oppi der. men spiralen er liten hehe. heldigvis
 
Da er hormonspiralen et brukbart alternativ :)
 
ORIGINAL: dollface

prisen er ikke så veldig viktig..
jeg vil bare ha noe som
1. ikke må huskes på hver dag
2. ikke dreper sexlysten min
3. ikke fucker opp hodet mitt
4. ikke ramler ut, sånn som p-ringen [:D]


da er jo hormonspiralen et godt alternativ.
Eller vanlig spiral, for den har jo ingen hormoner, og kan dermed ikke påvirke sexlyst eller fucke opp hodet ditt[;)]

men man får jo som regel større mensblødninger og sterkere menssmerter av den.
 
ORIGINAL: dollface

så det finnes altså to spiraler.. hmmm



 
jeppz, hormonspiral og kobberspiral.[:)]
 
Er veldig fornøyd med hormonspiralen, jeg hvertfall!!!
 
 
 
Nu har æ hatt spiralen i noen daga. foreløpig veldig fornøyd.
Ca 20 % mister mensen helt med spiralen, de fleste andre får mindre blødning.
Kan settes inn 6 uker etter fødsel, så fremt livmora er stor nok (mi va 3,6 cm, det va akkurat nok)
Kosta 1200 kr pluss 330 til gynekologen i mitt tilfelle.
Eneste minus e at sambo trur han kjente den stakk litt i pikken... Altså tråden... hm...
 
ORIGINAL: Fuvi24

Eneste minus e at sambo trur han kjente den stakk litt i pikken... Altså tråden... hm...

 
fikk beskjed om at dersom vi merka no til det, var det bare å komme inn igjen å "stusse" trådene...[;)]
 
Har ikke merka no til det vi da[:)]
 
Back
Topp