Hormonkviser ("Rev")

Jani

Glad i forumet
Har deres små fått det? Hvor lenge varte det?
Maja har hatt det i 2 uker nå, og det har begynt å skorpe seg[&:] Andre som har opplevd det samme? Syntes det ser fælt og vondt ut[:(] Syntes så synd på henne, og ingen jeg kjenner har sett noen baby med det helt sånn før.......
 
HS her sa at det kalles melkeutslett, helt vanlig, helt ufarlig, og at ingen egentlig vet hvorfor de får det. OG det har ingenting med melka våres å gjøre. Bare et navn det har fått, visstnok [;)]
 
Snakker dere om de hvite små flekkene i ansiktet? De på sykehuset kallte det hum.. fett... nei.. jeg husker ikke..

ammetåka ftw [8D]

Synes bare de er litt sjarmerende jeg.. [:D][:D]

Men hele vesenet er jo sjarmerende.. *sukk*

Jeg lurer på når jeg blir lei av å ha henne liggende tvers over fanget og i armkroken min 75% av dagen [8D]
Synes det er dødskjipt å legge henne fra meg i lekegrinda eller noe jeg [8D]
Håpløs?? [8D][8D]
 
Lilja har både hormonutslett som ligner små kviser, og så har hun noen sånne hvite "talg-prikker".
 
ORIGINAL: suki

Tulla mi har små røde nupper i kinnene og litt på halsen/nakken.  Litt rødflammete iblandt også. Dette likner ikke helt på de hormonflekkene hun hadde i begynnelsen. Har lurt litt på om det kommer av all gulpingen. Hun gulper så ofte at hun innimellom blir liggende med kinnet ned i teppet som jo har blitt litt fuktig. Bytter jo tepper og kluter og klær i ett sett, men ikke til å unngå at hun kan bli liggende innimellom på litt fuktig underlag eller at halsen på body/pysj har blitt litt vått.

Men kan jo være sånne hormonkviser også kanskje? [8|]

Syns foresten hun blir værre med en gang etter amming. [&o]

 
Hvis hun er litt rødflammet, er det kanskje varmeutslett? Kanskje hun har det for varmt?
 
Marie hadde veldig lite slike prikker/utslett/rever den første tiden. Den 2. eller 3. dagen på sykehuset hadde hun noen få kviselignende prikker, men de forsvant dagen etter. Etter den første halvannen uke har hun fått mer og mer, og jeg mener også å ha registrert at det virker litt mer hissig i forbindelse med amming. Men det er ingen skorper. Noen steder er det bare røde prikker, og andre steder ser det mer ut som tilstoppede talgkjertler e.l. Jeg tror dette er helt ufarlig, og vil nok gå over av seg selv etter hvert.
 
hadde det bare en uke.. men første mann hadde det nesten en mnd..
 
Her snakkes det om to ting:
 
Det første er MILIER: Dette er overproduskjon av talg i huden. Hvite runde prikker, som kan se ut som små klemmeklare kviser uten noe rødt rundt. Disse er enten medfødt eller kommer i løpet av de første dagene etter fødsel. Skal ikke klemmes på, er ikke vonde for babyen og forsvinner etterhvert.
 
Det andre er MELKEUTSLETT eller HORMONUTSLETT eller REV (finnes sikkert flere navn): Dette er et kvislignende utslett som babyene kan få. Som noen skriver så vet en ikke årsaken til det. Men i en tid trodde en det var overproduskjon av hormoner hos mor som ble skillt ut i melken og påvirket babyen (de fikk et forklaringsproblem når også babyer som fikk bare MME fikk dette utslettet). Utslettet ser ut som kviser, hvite prikker som er rødflammete og irriterte rundt. Huden blir ofte veldig tørr og litt skorpete når dette forsvinner. Kan komme og gå fra fødselen og til barnet er ca tre mnd. Noen får ingenting andre får masse og alt er helt normalt. Skal ikke behandles, men dersom de blir veldig tørre kan en smøre med fuktighetskrem (jeg har fått anbefalt vitapan-gul). En skal også være obs på at det kan bli betennelse i dem, men da blir det puss byller.
 
Ja jenta mi har hatt REV. Masse, varte opp til to uker før det var borte, men nå har det kommet igjen en del. Ikke så mye som første runde, men litt. Trøster meg med at det går over, og at det ikke skal gjøre vondt for de små.
 
Vesla her har rødflammete "utslett" som kommer og går, gjerne innen samme dagen til og med.
Helsesøster sa det er vanlig og helt ufarlig :)

Om de er våte i nakken er de for varme. Vesla mi svetter mye iblant, og hun blir klissvåt da, så det er lett å kjenne når de er for varme!
 
Sebastian har fjeset fullt av utslett. Og nakken. Og egentlig ganske mye nedover skuldrene og ryggen og magen også... Er det også normalt??
Og det er ikke bare sånne kviselignende utslett, det er sånne små små røde prikker tett i tett...
Jeg syns liksom det kan se ut som om han er allergisk mot et eller annet jeg. Vaskemiddel/skyllemiddel for eksempel...?
Eller er det bare sånt hormonutslett dette også, tror dere? Blir så usikker.
Var på helsestasjonen på fredag og spurte, og hun sa det bare var babyutslett. Men det har jo blitt verre etter at jeg var der, så jeg er ikke sikker lenger jeg [8|]
 
ORIGINAL: Woletta

Sebastian har fjeset fullt av utslett. Og nakken. Og egentlig ganske mye nedover skuldrene og ryggen og magen også... Er det også normalt??
Og det er ikke bare sånne kviselignende utslett, det er sånne små små røde prikker tett i tett...
Jeg syns liksom det kan se ut som om han er allergisk mot et eller annet jeg. Vaskemiddel/skyllemiddel for eksempel...?
Eller er det bare sånt hormonutslett dette også, tror dere? Blir så usikker.
Var på helsestasjonen på fredag og spurte, og hun sa det bare var babyutslett. Men det har jo blitt verre etter at jeg var der, så jeg er ikke sikker lenger jeg [8|]

Høres ut som snuppa her. Mamme er hs, hun sa det var helt normalt. Det ble bedre en periode, men er nå kommet tilbake.
 
Min fikk litt da han var ca to uker gammel og har fortsatt litt igjen som 6-ukers baby. Legen sa på kontroll at de vanligvis har det i to måneder.
 
ORIGINAL: Gussi

ORIGINAL: Woletta

Sebastian har fjeset fullt av utslett. Og nakken. Og egentlig ganske mye nedover skuldrene og ryggen og magen også... Er det også normalt??
Og det er ikke bare sånne kviselignende utslett, det er sånne små små røde prikker tett i tett...
Jeg syns liksom det kan se ut som om han er allergisk mot et eller annet jeg. Vaskemiddel/skyllemiddel for eksempel...?
Eller er det bare sånt hormonutslett dette også, tror dere? Blir så usikker.
Var på helsestasjonen på fredag og spurte, og hun sa det bare var babyutslett. Men det har jo blitt verre etter at jeg var der, så jeg er ikke sikker lenger jeg [8|]

Høres ut som snuppa her. Mamme er hs, hun sa det var helt normalt. Det ble bedre en periode, men er nå kommet tilbake.


Godt å høre [:)] Man blir jo litt bekymret... Håper det snart blir bedre i hvertfall, det ser jo ikke så pent ut [8|]
 
borte etter rundt en måned her..
 
ORIGINAL: Gussi

Her snakkes det om to ting:

Det første er MILIER: Dette er overproduskjon av talg i huden. Hvite runde prikker, som kan se ut som små klemmeklare kviser uten noe rødt rundt. Disse er enten medfødt eller kommer i løpet av de første dagene etter fødsel. Skal ikke klemmes på, er ikke vonde for babyen og forsvinner etterhvert.

Det andre er MELKEUTSLETT eller HORMONUTSLETT eller REV (finnes sikkert flere navn): Dette er et kvislignende utslett som babyene kan få. Som noen skriver så vet en ikke årsaken til det. Men i en tid trodde en det var overproduskjon av hormoner hos mor som ble skillt ut i melken og påvirket babyen (de fikk et forklaringsproblem når også babyer som fikk bare MME fikk dette utslettet). Utslettet ser ut som kviser, hvite prikker som er rødflammete og irriterte rundt. Huden blir ofte veldig tørr og litt skorpete når dette forsvinner. Kan komme og gå fra fødselen og til barnet er ca tre mnd. Noen får ingenting andre får masse og alt er helt normalt. Skal ikke behandles, men dersom de blir veldig tørre kan en smøre med fuktighetskrem (jeg har fått anbefalt vitapan-gul). En skal også være obs på at det kan bli betennelse i dem, men da blir det puss byller.

Ja jenta mi har hatt REV. Masse, varte opp til to uker før det var borte, men nå har det kommet igjen en del. Ikke så mye som første runde, men litt. Trøster meg med at det går over, og at det ikke skal gjøre vondt for de små.


Håper at det snart går over[&:]
Ringte til HS i dag og spurte om det var noe jeg kunne gjøre siden det har skorpet seg sånn og hun er så tørr. Hun anbefalte ADERMA krem som fås kjøpt på apoteket. Tenkte jeg skulle prøve det og se om at det kanskje kan roe det ned litt.....[&o]
 
ORIGINAL: Jani

ORIGINAL: Gussi

Her snakkes det om to ting:

Det første er MILIER: Dette er overproduskjon av talg i huden. Hvite runde prikker, som kan se ut som små klemmeklare kviser uten noe rødt rundt. Disse er enten medfødt eller kommer i løpet av de første dagene etter fødsel. Skal ikke klemmes på, er ikke vonde for babyen og forsvinner etterhvert.

Det andre er MELKEUTSLETT eller HORMONUTSLETT eller REV (finnes sikkert flere navn): Dette er et kvislignende utslett som babyene kan få. Som noen skriver så vet en ikke årsaken til det. Men i en tid trodde en det var overproduskjon av hormoner hos mor som ble skillt ut i melken og påvirket babyen (de fikk et forklaringsproblem når også babyer som fikk bare MME fikk dette utslettet). Utslettet ser ut som kviser, hvite prikker som er rødflammete og irriterte rundt. Huden blir ofte veldig tørr og litt skorpete når dette forsvinner. Kan komme og gå fra fødselen og til barnet er ca tre mnd. Noen får ingenting andre får masse og alt er helt normalt. Skal ikke behandles, men dersom de blir veldig tørre kan en smøre med fuktighetskrem (jeg har fått anbefalt vitapan-gul). En skal også være obs på at det kan bli betennelse i dem, men da blir det puss byller.

Ja jenta mi har hatt REV. Masse, varte opp til to uker før det var borte, men nå har det kommet igjen en del. Ikke så mye som første runde, men litt. Trøster meg med at det går over, og at det ikke skal gjøre vondt for de små.


Håper at det snart går over[&:]
Ringte til HS i dag og spurte om det var noe jeg kunne gjøre siden det har skorpet seg sånn og hun er så tørr. Hun anbefalte ADERMA krem som fås kjøpt på apoteket. Tenkte jeg skulle prøve det og se om at det kanskje kan roe det ned litt.....[&o]


Adermakremene er supre..[:)]
 
Smørte med ADERMA i går kveld og i dag morges, og det har allerede blitt bedre[:D][:D][:D]
 
Back
Topp