Hormon spiral.

InLoveAndIHateIt

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Min mamma hadde vært å snakka om dette med sin gyn. Hun vurderte å sette inn dette igjen. Da kom de i samtale om kreft og livmor kreft. Da en av mammas nærmeste venninner har fått dette.
Da sa legen at hormornspiral faktisk hemmer livmorkreft, man får ikke det om man har hormonspiral! De vet ikke helt hvorfor. Men det viser seg at damer som har celleforandringner og får satt inn spiral da stopper celleforandringene frem til de evt tar ut spiralen igjen.

Så her blir det hormonspiral så fort det lar seg gjøre. En bekymring mindre da liksom :)

Har også hørt det, ba om celleprøve når legen satt inn hormonspiral når hun først skulle rote inni der uansett;)

Så greit da, da slipper jeg i hvert fall å bekymre meg for det. :D
Min lege ville ikke ta celleprøve siden jeg er under 25.

Da sa legen at hormornspiral faktisk hemmer livmorkreft, man får ikke det om man har hormonspiral! De vet ikke helt hvorfor. Men det viser seg at damer som har celleforandringner og får satt inn spiral da stopper celleforandringene frem til de evt tar ut spiralen igjen.

Ja, derfor skal mamma sette inn ny hormonspiral nå, i en alder av 45. Hun sa hun ville ha en resten av livet :p Hun har ingen celleforandringer da, heldigvis! Men vil ha den der pga effekten den har :)

Last edited:
Så greit da, da slipper jeg i hvert fall å bekymre meg for det. :D
Min lege ville ikke ta celleprøve siden jeg er under 25.

Det er så synd at mange leger fortsatt sitter på den at man skal være over 25. Det er jo bevist gang på gang at damer under 25 og har hatt celleforandringer og livmorhalskreft. Jeg har heldigvis ikke en slik lege men en som anbefaler det til alle sine kvinnelige pasienter som er sexueltaktiv.

Det er så synd at mange leger fortsatt sitter på den at man skal være over 25. Det er jo bevist gang på gang at damer under 25 og har hatt celleforandringer og livmorhalskreft. Jeg har heldigvis ikke en slik lege men en som anbefaler det til alle sine kvinnelige pasienter som er sexueltaktiv.

Ja, jeg tenkte jo egentlig at jeg like godt kunne gjøre det når jeg først var der, men neida..

Ja, jeg tenkte jo egentlig at jeg like godt kunne gjøre det når jeg først var der, men neida..

For en vanskelig lege, når min mor var 25 så var hun gravid med meg og det ble da oppdaget at hun hadde livmorhalskreft. Hadde de ikke oppdaget det da, hadde hun dødd så langt var det kommet. Men noen leger er jo fryktelig vanskelige når det gjelder den prøven...

Mamma er 50 og har brukt det i 12 år nå. Hun må heller ikke bytte den ut like ofte. Når hun får ustabile blødninger må hun sette inn ny, og det kunne visst ta opptil 10 år sa gyn til henne. Jeg derimot tåler ikke det som er i hormonspiral.

Så flott da :D Jeg satte inn det i desember, og er strålende fornøyd :)

Åå, det visste jeg ikke. Da blir vel valget av prevensjon etter fødsel enkel da:)

Man skal jo ta celleprøve etter fødsel da det kan bli celleforandring etter det. Å vis man har hatt flere sex partnere osv. Har tatt celleprøve gjevnt siden jeg var 17 :)

Ja jeg skal få time til gyn å få ordna det som må ordnes nå ganske kjapt :)

Men har dei gått vekk fra at tilførsel av hormoner både fra hormonspiral og fra andre typer hormoner øker faren for anna type kreft da? Slik som brystkreft?
Mamma har hatt brystkreft med spredning, det var eit mirakel at ho overlevde (legens ord), og ho fekk klar beskjed om at hormontilskudd gjennom for mange år mest sannsynleg var grunnen!

Back
Topp