hormon kobber spiral

27april11

Glad i forumet
noen med erfaringer?
jeg er så urikker på hva jeg skal velge...
slet med hormonene når jeg fikk på pilla, mye jeg ikke tålte, yasmin pillen var ok

har tenkt mye på kobber spiral, men hørt man kan blø mer med den og mer mensensmerter, jeg blør endel fra før, og har endel mensensmerter, så er jo vandt til det...

det er jo noe jeg kan leve mer med enn en hormonell sur kjærring ;)

Jeg hadde kobberspiral i 1 år og 3 mnd, tok den ut for 3 uker siden. Kommer ikke til å sette inn spiral igjen. Jeg tåler ikke hormonene i p-piller så tok ikke sjansen på hormonspiral, derfor ble det kobber. Jeg har hatt sinnsyke blødninger i starten av mensen og veldig menssmerter, har også hatt småblødninger mer eller mindre hele syklusen. Før jeg tok ut spiralen blødde jeg i 7,5 uke i strekk, ikke småblødninger, men mensen. Så jeg orka ikke mer og tok den ut...

Jeg har kobberspiral, men har bare hatt den i 2 uker, så har dessverre ikke noe særlig erfaring å dele enda... Men legen prøvde å overtale meg til å prøve hormonspiral i steden for pga større plager med kobberspiralen. De anbefaler ikke kobber til de som fra før har kraftige blødninger og mye menssmerter fordi dette blir værre. Jeg pleier ikke å ha særlig store blødninger og ikke mye menssmerter, men har ikke hatt mens med spiralen enda så jeg vet ikke hvordan det blir. Hormonspiralen derimot gir mindre menssmerter og mange mister også mensen. Hormonene i spiralen har lokal virkning i livmoren og svært lite går over i blodbanen, dermed er det ikke sikkert at du merker hormonene i det hele tatt selv om man reagerer på andre hormonpreparater. Men jeg valgte likevel kobber som er helt uten hormoner, det var det jeg hadde bestemt meg for :) Har ikke hatt noen blødninger siden dagen jeg satte den inn, men skal ha mens om en uke så da finner jeg ut hvordan det er. (Skriver på mobilen så det blir sikkert uten avsnitt... sorry :/ )

Jeg hadde kobberspiral, men tok den veldig fort ut. Hadde veldig lite mens og lite smerter før jeg satte den inn, etter den var på plass blødde jeg i ca 7 dager utrolig vondt og hadde kraftige smerter hver gang (like vondt som etterrier, eller værre!) Den ble også satt inn feil, slik at det å sitte var utrolig vondt, skal aldri ha noe oppi musa igjen!!!

Jeg satte inn kobberspiral for 2 mnd siden. har ikke hatt noen blødninger etter det, så kan ikke si om jeg blør mer eller mindre enn før. Hadde et par blødninger(som jeg da innbiller meg er mensen) før jeg satte inn spiralen så gud veit hvor den blei av! :P

Har litt mens-smerter innimellom, men det varer i et par minutter så går det over.

Hadde kobberspiral i 2,5 år.. Veldig fornøyd med den
Mensen kom endelig regelmessig, ikke så veldig stor økning i blødningen og kun 3 dagers varighet. Smertene ble ikke værre..

Natta skrev:
Jeg har kobberspiral, men har bare hatt den i 2 uker, så har dessverre ikke noe særlig erfaring å dele enda... Men legen prøvde å overtale meg til å prøve hormonspiral i steden for pga større plager med kobberspiralen. De anbefaler ikke kobber til de som fra før har kraftige blødninger og mye menssmerter fordi dette blir værre. Jeg pleier ikke å ha særlig store blødninger og ikke mye menssmerter, men har ikke hatt mens med spiralen enda så jeg vet ikke hvordan det blir. Hormonspiralen derimot gir mindre menssmerter og mange mister også mensen. Hormonene i spiralen har lokal virkning i livmoren og svært lite går over i blodbanen, dermed er det ikke sikkert at du merker hormonene i det hele tatt selv om man reagerer på andre hormonpreparater. Men jeg valgte likevel kobber som er helt uten hormoner, det var det jeg hadde bestemt meg for :) Har ikke hatt noen blødninger siden dagen jeg satte den inn, men skal ha mens om en uke så da finner jeg ut hvordan det er. (Skriver på mobilen så det blir sikkert uten avsnitt... sorry :/ )

jeg er veldig redd disse hormonene, med tanke på barn nr to og siden jeg blødde nesten hele tiden med p-sprøyte, og slitt med piller...

blør endel med vanlig mensten og har endel smerter, så synes dette er veldig vanskelig...
men billigere å gamble med kobber enn hormon...

Back
Topp