mammatilTheodor
Elsker forumet
Hvor gamle må de være for å bruke det? og hvor får man tak i de? noe sted på nettet? lillegutt er sååå glad i å hoppe, så tror det hadde vært perfekt for ham[:D]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: DjevelensLilleEngel
De anbefaler det vel ikke i det hele tatt. [;)]
ORIGINAL: Sicily
ORIGINAL: mammatilTheodor
Hvor gamle må de være for å bruke det? og hvor får man tak i de? noe sted på nettet? lillegutt er sååå glad i å hoppe, så tror det hadde vært perfekt for ham[:D]
Er du klar over hvor skadelig det er, selv bare med én hopperunde?
ORIGINAL: .Lilla Gumman.
Det jeg har fått høre fra fysioterapeuter og det jeg har lest meg frem til så anbefales nok ikke slike hoppehusker til barn før de selv kan gå og hoppe.
Håper du får svar på hvor de kan kjøpes og pris av andre her.
_____________________________ORIGINAL: mammatilTheodor
nei...derfor jeg spør..
De har ikke godt nok utviklet balanseapparat. Altså stabiliseringsmusklene i kroppen ("core") er ikke sterke nok til å støtte f.eks ryggsøylen og hodet er for stort og tungt og musklene enda for svake til at de kan holde hodet selv i en sånn hoppedings. Også har de veldig mye brusk i leddene, og ved belastning som i hoppehusken/gåstol/babybjørn, kan denne brusken skades og da blir det problemer når brusken senere skal omdannes til fast ben, spesielt i hoftene. (Den skal brukes en del for at det skal skje, da, men syns det er verdt å nenve.) Noen av problemene som følge av slik bruskskade oppdages ikke før lenge etterpå, og kan vanskelig spores til hoppehuske/gåstol/babybjørn, men forskerne ser en klar sammenheng. Mange av problemene kan imidlertid ses ganske umiddelbart. Og fysioterapauter anbefaler det heller ikke, for kroppen deres er ikke sterk nok. De får feil belastning på musklene, og bruk av slike leketøy forsinker opptreningen av kjenrnemuskulatur, og der igjen forsinkes utviklingen fra åle, til krype, til sitte, til stå og til slutt gå. Tanten min er fysioterapaut og jobber kun med barn og babyer, og hun ber faktisk folk om å kaste sånne ting hvis de sier at de har dem. Ikke gi dem bort eller selge dem, det er å overføre problemene på andre sine barn. Kast dem. Det beste for babyer og det viktigste leketøyet er en god plass på gulvet å trene kroppen sin på.
ORIGINAL: Suppadura
EHmm.
Ikke for å være vanskelig, men jeg ville sjekket opp litt nærmere.
Fordi:
Nyere hoppehusker er laget for å stabilisere kroppen mye bedre enn de gamle.
Pluss
Helsesøstre sier ganske mye rart, uten å ha dekning for det. Sjekk hvor mange barn som faktisk er skadet av en hoppehuske.
Helsestasjoner er opplært til å si at små babyer ikke skal sitte mer enn 20 minutter i en bilstol, om ikke kan de få ryggskader.
Pr idag er det ikke oppdaget et eneste tilfell, på verdensbasis, der en barnestol har medført slike skader. Allikevel sier de det. De går i en del tilfeller så langt som å anbefale bag. Som er mye mer farlig, basert på fakta som ikke finnes.
Jeg er opvokst i en hoppehuske, uten å være skadet i det hele tatt. Jeg sier ikke at derfor er det bra, jeg sier ikke at det er bra i det hele tatt, jeg sier bare, ikke ta helsestasjonenes ord for en sannhet, be om dokumentasjon.
EHmm.
Ikke for å være vanskelig, men jeg ville sjekket opp litt nærmere.
Fordi:
Nyere hoppehusker er laget for å stabilisere kroppen mye bedre enn de gamle.
Pluss
Helsesøstre sier ganske mye rart, uten å ha dekning for det. Sjekk hvor mange barn som faktisk er skadet av en hoppehuske.
Helsestasjoner er opplært til å si at små babyer ikke skal sitte mer enn 20 minutter i en bilstol, om ikke kan de få ryggskader.
Pr idag er det ikke oppdaget et eneste tilfell, på verdensbasis, der en barnestol har medført slike skader. Allikevel sier de det. De går i en del tilfeller så langt som å anbefale bag. Som er mye mer farlig, basert på fakta som ikke finnes.
Jeg er opvokst i en hoppehuske, uten å være skadet i det hele tatt. Jeg sier ikke at derfor er det bra, jeg sier ikke at det er bra i det hele tatt, jeg sier bare, ikke ta helsestasjonenes ord for en sannhet, be om dokumentasjon.
ja, synes det virker litt rart at de selges om det er sååå skadelig da.. og som Mammam til Emil sier lenger nede, alt med måte..
Tjaa.
Kjøpsloven i norge er ikke så god..
Det er lov å selge og bruke bagsikring, og det er dødelig helt nede i 30 km/h.
Det er også lov å selge forovervendte bilstoler, og det er svært skadelig nede i 40 km/h.
Det er lov å selge røyk, som er svæært skadelig.
Og alkohol..
Det er lov å selge brukerutstyr til hasj.
Hele poenget mitt er at man bør ikke bare ta en helsesøsters ord for sant, for de sier mye rart!
ORIGINAL: moask
ORIGINAL: Mamman til Emil
Alt med måte sier no jeg. Herregud.. Folk er så hysteriske her inne![&:]
Signerer denne jeg.. alt med måte, uansett hva det gjelder.
vet dere hvorfor de ikke anbefaler det? lillegutt vil hoppe konstant...[8D]
ORIGINAL: ~T@r@nit@s øyensten~
du får kjøpt dem på feks reflex, er veldig god støtte i dem, de henger på den måten at barnet knapt nok tar ani gulvet, sebastian elsket den, men sjelden vi brukte den, noen ganger hang vi den et godt stykke over gulvet slik at han fikk disse, da lo han, hehe[:D]
Det er jo nettopp denne "hengingen" som er verst, da..
ORIGINAL: *~Janne2101~*
du får kjøpt dem på feks reflex, er veldig god støtte i dem, de henger på den måten at barnet knapt nok tar ani gulvet, sebastian elsket den, men sjelden vi brukte den, noen ganger hang vi den et godt stykke over gulvet slik at han fikk disse, da lo han, hehe[:D]
ja, i lengden er det godt mulig, vi har kanskje brukt den toppen 10 ganger da han var rundt 7-10 mnd, han begynte å gå når han var 9 mnd & har aldri hatt problemer med hofter osv. Alt med måte.
du gjør det du mener er riktig for dine barn og jeg gjør det jeg mener er riktig for mitt.
hva med sånne bæresjal?der henger jo ungen der å[8|]
og de er jo sååå utrolig hippe å sååååå bra for ungene?
ORIGINAL: *~Janne2101~*
ja, i lengden er det godt mulig, vi har kanskje brukt den toppen 10 ganger da han var rundt 7-10 mnd, han begynte å gå når han var 9 mnd & har aldri hatt problemer med hofter osv. Alt med måte.
du gjør det du mener er riktig for dine barn og jeg gjør det jeg mener er riktig for mitt.
hva med sånne bæresjal?der henger jo ungen der å[8|]
og de er jo sååå utrolig hippe å sååååå bra for ungene?
ja, du sier noe der, feks babybjørn sine seler ser jo nesten ut som en hoppedisse............. og der henger de i selen, en slik har jeg brukt til småen også
ORIGINAL: ....Tammis....
Jeg trodde det var slik at det var farlig hvis man brukte det lenge og ofte jeg.
Hvorfor er det farlig kun etter en hopperunde? Har du linker til seriøse steder som støtter opp om det du sier?
ORIGINAL: ....Tammis....
Jeg trodde det var slik at det var farlig hvis man brukte det lenge og ofte jeg.
Hvorfor er det farlig kun etter en hopperunde? Har du linker til seriøse steder som støtter opp om det du sier?
ikke sant.. alle skjønner jo at de ikke skal sitte der i timesvis liksom..[8|]