Hoppegynge!

ORIGINAL: Lussa88

synes i grunn ingenting er bra for små barn lenger jeg da[8|], så Alt med måte mener jeg [:)] Her har vi tatt frem gåstolen og Lillegutt storkoser seg i den, reser bortover gulvene og er i fyr og flamme, men han sitter jo ikke der i mer en 5 minutter om gangen innimellom... litt moro må de få ha ;) Har hoppehuske å vi, men den venter jeg med og ta frem til han blir litt stødigere i balansen ;)

Veldig enig!

ORIGINAL: ¤Kristin¤

synes i grunn ingenting er bra for små barn lenger jeg da[8|], så Alt med måte mener jeg [:)] Her har vi tatt frem gåstolen og Lillegutt storkoser seg i den, reser bortover gulvene og er i fyr og flamme, men han sitter jo ikke der i mer en 5 minutter om gangen innimellom... litt moro må de få ha ;) Har hoppehuske å vi, men den venter jeg med og ta frem til han blir litt stødigere i balansen ;)

Veldig enig!

Har ikke hatt noen av delene til eldste og har ikke savnet det. Bruker vippestolen som avlastning hvis hun ikke vil ligge på gulvet lenger. Han en babybjørn og den er den beste for ryggen til babyen.
Hvis dere skal bruke gåstol eller sånn hoppeting, så kan dere ta tiden for moro skyld, hvor lenge de sitter i den. Hvor fort 5 min egentlig går, så vil dere nok merke at de sitter fort i den i nærmere halvtimen.
Og hvor mange orker egentlig å hoppe med et barn på fanget i en halvtime? Det blir fort en barnevakt[;)]
Og barn MÅ ikke "ha det gøy" hele tiden, trenger ikke stimuleres 24/7. De har ikke vondt av å slappe av og ha det rolig deler av dagen.
Ja, barna ELKSER hoppehuske!!! Jeg synes det er drit gøy å hoppe på trampoline, men jeg klarer jo ikke gå dagen etter da, så jeg lar det hver[8D]

Tror jeg ville spart pengene til en gåbil istedet[;)]

ORIGINAL: fysio79

ORIGINAL: fysio79

ORIGINAL: Kokle

Skjønna at du har peiling Anton Elias så saken er grei; eg høyrer på deg!

Herlig bilde, ser ut som ein veldig fornøgd liten pojke[:D]

Ville vurdert om det var nødvendig... les dette..
http://www.dagbladet.no/dinside/2002/06/19/339085.html
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=9858271

men igjen dette er jo ikke noe som må skje, og det er ikke snakk om og ha ungene i stolene i timesvis..

Dattteren min gikk før hun var året, og jeg synes nesten det var for tidlig fordi hun var for liten til og skjønne konsekvensen av ting og man måtte fly etter henne hele tiden.. og hun brukte gåstol, noe som jo er stikk i strid med hva det står om overalt.. Anton krabber , åler sitter og kan stå oppreist og støtte seg opp mot ting, og ligger absolutt ikke etter med noe, så tar igrunn det med knusende ro...

Hvert sitt valg, men som sagt så tror jeg at så lenge det er bare for korte tidsrom gjør det ingen skade [;)]

nå har jeg sagt mitt, så skal jeg trekke meg ut av samtalen og la folk bestemme selv [;)]

Er enig om at dette ikke gir skader eller forsinket utvikling hos alle barn som bruker hoppestol eller gåstol, heldigvis sjeldent, MEN det KAN føre til skader eller forsinket utvikling. Det jeg stusser på er at alle er veldig opptatt av å ikke sette igjen barnet i bilen når de handler for eksempel, fordi det KAN skje noe...det skjer oftere ulykker (rapporterte) i en hoppestol eller tilfeller av forsinket utvikling enn det skjer rapporterte ulykker der hvor barnet sitter å venter i bilsetet i bilen mens mamma handler et brød i butikken... Når man faktisk har forskningsresultater å vise til i forhold til skader eller forsinket utvikling vil ihvertfall jeg lytte til disse.

Som noen andre her også har poengtert, alt med måte er et begrep som vi bruker for å "rettferdiggjøre" en handling. "Alt med måte" har veldig ofte en tendens til å skli ut til et par ekstra minutter her og der. Og hvorfor bruke penger på en leke som barnet faktisk ikke burde bruke mer enn noen minutter daglig? Hva gjør du når barnet faktisk er så stort og får egen vilje, vil kun opp i huska eller gåstolen fordi det er SÅ MORO?? Masse hyl og skrik, og da blir "alt med måte" gjerne en lengre periode for å tilfredsstille barnet og slippe gråt for din egen del...

Hver forelder må gjøre hva de vil, jeg bare poengterer forskningsbaserte undersøkelser som IKKE anbefaler bruk av disse mer en kort tid om gangen, noen anbefaler å ikke bruke i det hele tatt...

I forhold til sammenligningen av hoppe i huske og i fanget er det en stor vesentlig forskjell. Ved å hoppe i fanget holder du barnet rundt mage og rygg (korsrygg) og de får dermed god støtte i ryggen samt at du kontrollerer landingen noe mer. I en hoppehuske vil barnet hoppe "fritt" og har ingen støtte rundt mage/rygg, i tillegg hopper de fleste av de som er så små som våre barn er fortsatt uten støtte i anklene..Legg merke til et barn som hopper i fanget hvordan de tråkker, de fleste tråkker ikke "reint", rett eller hva man velger å kalle det..foten lander litt på siden, foran, bak, tærne krølles og mange andre posisjoner..dette kan du velge å styre noe når de hopper i ditt fang men barnet klarer ikke dette selv i en hoppehuske...

Støtter denne!!

Back
Topp