Hoppe over ett klassetrinn

Jeg ville snakket med lærer jeg :) Forklar situasjonen først og fremst. Men fraråder deg til å endre klassetrinn mtp sosial utvikling.

1. Krev tilrettelegging, egne bøker, ukeplaner, mapper/permer på skolen som ivertar hans nivå i ALLE fag.
2. Ha en dialog via mappen hans om hvordan dette fungerer for dere og hvordan det fungerer på skolen.
3. Han skal til enhver tid ha bøker skjønnlitterære/fagbøker i hylla og sekken som fenger ham.

Men la han være en gutt som koser seg sammen med jevnaldrende. De liker ofte de samme lekene, har de samme interessene.

Jeg har tre elever i min klasse som har denne ordningen. Fungerer strålende sosialt, men trenger fler utfordringer mtp fag. De får likevel utbytte av den ordinære undervisningen, da vi som underviser er bevisste på at de også er der :P På samme måte med de svake elevene. De får jobbe med det samme stoffet, men med andre innfallsvinkler og krav enn sine jevnaldrende.

De fleste lærerne ved norske skoler kan undervise barn/ungdom til og med 1. vgs. og er dermed godt kvalifiserte. De fleste av oss har også tilleggsutdanning, som igjen gjør oss bedre rustet.

Mange nevner ovenfor her at privatskoler lettere kan tilrettelegge pga læreren, det er nok ikke tilfellet da vi alle tar den samme utdanningen.

(sorry, skriver litt kjapt med kynnere og gir dermed blanke i alle skriveleifene mine)

Helt enig. Det har jeg selv opplevd, iom at jeg var klassebeste og i tillegg en 'wunderkind' ble jeg rett og slett hatet av nesten alle elevene... Og det er jo selvfølgelig ikke noe jeg vil for mitt eget barn :-(
Moden nok er han absolutt, bortsett fra høyden og litt 'babyface' ennå kunne man tro at han er 8-9 år... Huff, det er ikke lett... Privatskole er kanskje en god ide. Og så har han en storebror som er ett år eldre og skal på skolen neste år, som et det aboslutt motsatte. Han sliter med alt og det er mulig han kommer til å trenge ekstra hjelp på skolen, sånn som det ser ut nå... Ikke greit for ham heller at lillebror har kommet på et et helt annet sted... Ikke lett å ikke gjøre noe feil med både han ene og den andere...

Ja, skjønner det er vanskelig.
Dersom mi jente viser tegn på det når ho nærmer seg skulealder så trur eg at eg ikkje hadde søkt henne inn tidligere. Både pga det med korleis dei andre elevene vil sjå på henne og fordi at det er fryktelig tidlig å begynne på skulen som 5-åring. Føler det var litt annerledes når vi starta som 6-åringer siden det faktisk er det som er vanlig no. Det blir mykje krav og forventninger til ein 5-åring på skule i forhold til bhg.

Jeg ville snakket med lærer jeg :) Forklar situasjonen først og fremst. Men fraråder deg til å endre klassetrinn mtp sosial utvikling.

1. Krev tilrettelegging, egne bøker, ukeplaner, mapper/permer på skolen som ivertar hans nivå i ALLE fag.
2. Ha en dialog via mappen hans om hvordan dette fungerer for dere og hvordan det fungerer på skolen.
3. Han skal til enhver tid ha bøker skjønnlitterære/fagbøker i hylla og sekken som fenger ham.

Men la han være en gutt som koser seg sammen med jevnaldrende. De liker ofte de samme lekene, har de samme interessene.

Jeg har tre elever i min klasse som har denne ordningen. Fungerer strålende sosialt, men trenger fler utfordringer mtp fag. De får likevel utbytte av den ordinære undervisningen, da vi som underviser er bevisste på at de også er der :P På samme måte med de svake elevene. De får jobbe med det samme stoffet, men med andre innfallsvinkler og krav enn sine jevnaldrende.

De fleste lærerne ved norske skoler kan undervise barn/ungdom til og med 1. vgs. og er dermed godt kvalifiserte. De fleste av oss har også tilleggsutdanning, som igjen gjør oss bedre rustet.

Mange nevner ovenfor her at privatskoler lettere kan tilrettelegge pga læreren, det er nok ikke tilfellet da vi alle tar den samme utdanningen.

(sorry, skriver litt kjapt med kynnere og gir dermed blanke i alle skriveleifene mine)

TUSEN TAKK for en veldig fin innlegg og mange gode ideer!

Ja, skjønner det er vanskelig.
Dersom mi jente viser tegn på det når ho nærmer seg skulealder så trur eg at eg ikkje hadde søkt henne inn tidligere. Både pga det med korleis dei andre elevene vil sjå på henne og fordi at det er fryktelig tidlig å begynne på skulen som 5-åring. Føler det var litt annerledes når vi starta som 6-åringer siden det faktisk er det som er vanlig no. Det blir mykje krav og forventninger til ein 5-åring på skule i forhold til bhg.

Ja, det er nok kanskje ikke så populær med en 'baby' i klassen som er flinkere. Han har veldig lyst til å gå på skolen nå med en gang, han skjønner hva det betyr og vet veldig godt at det ikke er sånn som i bhg men huff, vi få bare prøve å finne en løsning som er sen beste for han...

Svigerbror gikk gjennom den prosessen fordi han gikk på en fådelt skole (betyr at flere klasser er samlet på samme klasserom og at man gjerne er en lærer for 5-10 elever som går i to-tre ulike klassenivåer), han var alene på sitt trinn og hadde i hovedsak fulgt undervisningen til de som var ett år eldre. Da det nærmet seg at de skulle gå ut av tiende ble det søkt om at han kunne flyttes opp sammen med dem. I følge de faglige testene kunne han det, og det sosiale var ikke noe problem akkurat, men skolen sa nei. Ryktene sier at det var fordi de da mistet økonomisk støtte fordi de fikk en klasse mindre...

- Vet ikke hvor dere bor, men i Oslo er det flere skoler man begynner tidligere på så vidt jeg har forstått - Den franske skolen feks. Er jo mange internasjonale skoler - som følger sitt respektive hjemlands skolestart - så hvis de beg tidligere i Tyskland kan du jo ringe å høre med den tyske skolen feks.

Tusen takk for mange svar!
Jeg selv begynte på skolen ett år for tidlig, men det var i tyskland, derfor spør jeg hvordan det er her :-)
Jeg har googlet litt og det ser ut som om noen barn har hoppet over, derfor lurte jeg om kanskje noen her har erfaring med det :-)
Ang tiplasset læring har jeg ikke fått med meg noe sånt fra (2.) klassen til Mannen sin datter. De får et lik ark alle, som er ukesplanen, med alt som blir gjort og alle lekser...
Det hadde vært flott hvis de hjelper de som kan mye mer å ikke kjede seg ihjel...
Jeg er litt 'bekymret' for 4åringen min ( født 2009 ) som allerede nå har kommet lengre med skrivingen/lesingen, matte osv enn det de gjør i 2 klasse og han begynner ikke på skolen før om to år... Jeg ser for meg en skikkelig problemelev som ikke vil gå på skolen fordi det ikke er noe nytt å lære...
Da skal han få tilpassede oppgaver. Husk at det er mange andre ferdigheter som er viktig for barnet å kunne før han begynner på skolen, enn skriving og regning. Sosiale ferdigheter er viktigere, samt selvstendighet og motorikk. Ikke sikkert han er mer klar enn gjevaldrende til å begynne tidligere eller gå i en klasse høyere opp. Barna har en veldig utvikling fra de er 4 til 6 år på mange ukike nivåer som det er viktig at han får gå igjennom. Jeg jobber i bhg og det er ikke uvanlig at fireåringer kan lese/skrive og regne. Så det går nok helt fint ;)

Jeg hoppet over et klassetrinn fordi lærerne og foreldrene mine trodde det ville være det beste for læringen og motivasjonen min. Selv nå snakker foreldrene mine om hvor dumt det valget var, og at de angrer på det. La barnet starte med sine bhg-venner, og lag ikke et skille mellom "flink og enda flinkere". Selv om du som forelder synes barnet er klar og sosialt modent, betyr det ikke at barnet er dette i en skolesetting.

Mine foreldre søkte om at jeg skulle få begynne et år for tidlig, men fikk avslag fordi jeg er født på høsten. Mamma er fortsatt irritert over at hun ikke maste mer. Alle vennene mine var et år eldre enn meg, så sosialt hadde det vært mye bedre for meg å få begynne sammen med dem. Kom aldri inn i gjengen til mine jevnaldrende. (Og jeg kunne selvsagt lese, skrive og regne, ellers ville de jo ikke søkt). Synes det er for dumt at de henger seg opp i når på året man er født, de burde heller se på modenhet både faglig og sosialt.

Jeg gikk ikke i 1.klasse, hoppet rett over i 2.klasse, men det var fordi at det kom en ny regel det året om at man skulle være 6 år når man begynte i 1.klasse, jeg var da 7 det er året og begynte rett i 2.klasse :P

Back
Topp