Jeg ville snakket med lærer jeg
Forklar situasjonen først og fremst. Men fraråder deg til å endre klassetrinn mtp sosial utvikling.
1. Krev tilrettelegging, egne bøker, ukeplaner, mapper/permer på skolen som ivertar hans nivå i ALLE fag.
2. Ha en dialog via mappen hans om hvordan dette fungerer for dere og hvordan det fungerer på skolen.
3. Han skal til enhver tid ha bøker skjønnlitterære/fagbøker i hylla og sekken som fenger ham.
Men la han være en gutt som koser seg sammen med jevnaldrende. De liker ofte de samme lekene, har de samme interessene.
Jeg har tre elever i min klasse som har denne ordningen. Fungerer strålende sosialt, men trenger fler utfordringer mtp fag. De får likevel utbytte av den ordinære undervisningen, da vi som underviser er bevisste på at de også er der
På samme måte med de svake elevene. De får jobbe med det samme stoffet, men med andre innfallsvinkler og krav enn sine jevnaldrende.
De fleste lærerne ved norske skoler kan undervise barn/ungdom til og med 1. vgs. og er dermed godt kvalifiserte. De fleste av oss har også tilleggsutdanning, som igjen gjør oss bedre rustet.
Mange nevner ovenfor her at privatskoler lettere kan tilrettelegge pga læreren, det er nok ikke tilfellet da vi alle tar den samme utdanningen.
(sorry, skriver litt kjapt med kynnere og gir dermed blanke i alle skriveleifene mine)
1. Krev tilrettelegging, egne bøker, ukeplaner, mapper/permer på skolen som ivertar hans nivå i ALLE fag.
2. Ha en dialog via mappen hans om hvordan dette fungerer for dere og hvordan det fungerer på skolen.
3. Han skal til enhver tid ha bøker skjønnlitterære/fagbøker i hylla og sekken som fenger ham.
Men la han være en gutt som koser seg sammen med jevnaldrende. De liker ofte de samme lekene, har de samme interessene.
Jeg har tre elever i min klasse som har denne ordningen. Fungerer strålende sosialt, men trenger fler utfordringer mtp fag. De får likevel utbytte av den ordinære undervisningen, da vi som underviser er bevisste på at de også er der
De fleste lærerne ved norske skoler kan undervise barn/ungdom til og med 1. vgs. og er dermed godt kvalifiserte. De fleste av oss har også tilleggsutdanning, som igjen gjør oss bedre rustet.
Mange nevner ovenfor her at privatskoler lettere kan tilrettelegge pga læreren, det er nok ikke tilfellet da vi alle tar den samme utdanningen.
(sorry, skriver litt kjapt med kynnere og gir dermed blanke i alle skriveleifene mine)