Hoppe over ett klassetrinn

Mamusia

Gift med forumet
Sensommerbarna 2016
Er det noen her som har ett barn som hoppet over ett klassetrinn og kan fortelle litt om prosessen, eller noen lærere som vet hvordan det foregår :-) ?

Er lærer, men har aldri hørt om det..!?!?

Nå har jo alle barn krav på TILPASSET OPPLÆRING, så da forsvinner vel hele "poenget" med å hoppe over et klassetrinn, vil jeg tro???

Er selv lærer, og har aldri vært med på at en elev har hoppet over et klassetrinn. Ikke hørt om det heller.
Vet det var vanlig før i tiden at man utsatte skolestart 1 år i noen tilfeller der ungen var umoden/født sent på året, men det er vel også borte nå.

jeg slapp/hoppet over 10.klasse... ;)
reform 97...:)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Vet ikke hvordan det er i praksis men ser jo at man kan fortsatt søke om det (ihvertfall sier de det på hjemmesiden til skolene her)

Er selv lærer, og har aldri vært med på at en elev har hoppet over et klassetrinn. Ikke hørt om det heller.
Vet det var vanlig før i tiden at man utsatte skolestart 1 år i noen tilfeller der ungen var umoden/født sent på året, men det er vel også borte nå.
Er fortsatt mulig med utsatt skolestart. Hadde en gutt i bhg i jor som gikk et ekstra år, i år er det ei jente.
Men er ofte andre grunner til utsatt start nå enn bare umodenhet.

Storebror april 09 ♥
Lillesøster juni 12 ♥

Jeg har aldri hørt om at man kan hoppe over klasser nå i dag, jeg er selv av det første kullet som skulle starte på skolen 1 år tidligere enn hva som hadde vært vanlig så har selv aldri hoppet over noen klasser.

Men lillebroren min er veldig smart og tar ting litt for lett, så på hele barneskolen fikk han oppgaver fra klassen over eller to klasser over - alt ettersom hvor lett han tok de spesifikke fagene :)

Jeg startet et år tidligere på skolen etter mamma fikk beskjed i barnehagen at det kunne være greit

Sent from my GT-I9305

Tusen takk for mange svar!
Jeg selv begynte på skolen ett år for tidlig, men det var i tyskland, derfor spør jeg hvordan det er her :-)
Jeg har googlet litt og det ser ut som om noen barn har hoppet over, derfor lurte jeg om kanskje noen her har erfaring med det :-)
Ang tiplasset læring har jeg ikke fått med meg noe sånt fra (2.) klassen til Mannen sin datter. De får et lik ark alle, som er ukesplanen, med alt som blir gjort og alle lekser...
Det hadde vært flott hvis de hjelper de som kan mye mer å ikke kjede seg ihjel...
Jeg er litt 'bekymret' for 4åringen min ( født 2009 ) som allerede nå har kommet lengre med skrivingen/lesingen, matte osv enn det de gjør i 2 klasse og han begynner ikke på skolen før om to år... Jeg ser for meg en skikkelig problemelev som ikke vil gå på skolen fordi det ikke er noe nytt å lære...

Tusen takk for mange svar!
Jeg selv begynte på skolen ett år for tidlig, men det var i tyskland, derfor spør jeg hvordan det er her :-)
Jeg har googlet litt og det ser ut som om noen barn har hoppet over, derfor lurte jeg om kanskje noen her har erfaring med det :-)
Ang tiplasset læring har jeg ikke fått med meg noe sånt fra (2.) klassen til Mannen sin datter. De får et lik ark alle, som er ukesplanen, med alt som blir gjort og alle lekser...
Det hadde vært flott hvis de hjelper de som kan mye mer å ikke kjede seg ihjel...
Jeg er litt 'bekymret' for 4åringen min ( født 2009 ) som allerede nå har kommet lengre med skrivingen/lesingen, matte osv enn det de gjør i 2 klasse og han begynner ikke på skolen før om to år... Jeg ser for meg en skikkelig problemelev som ikke vil gå på skolen fordi det ikke er noe nytt å lære...
Du bør kanskje undersøke med den aktuelle skolen om det er mulig å begynne et år før. Vet ikke hvordan det er nå, men ei i min parallellklasse hadde begynt et år før. Tror det var et poeng at man var født tidlig på året.

Sent from my GT-S5360 using BV Forum

Du bør kanskje undersøke med den aktuelle skolen om det er mulig å begynne et år før. Vet ikke hvordan det er nå, men ei i min parallellklasse hadde begynt et år før. Tror det var et poeng at man var født tidlig på året.

Sent from my GT-S5360 using BV Forum

Ja, det var en ide! Nå er han født i slutten av April, det er jo ikke akkurat tidlig på året, men det går sikkert å spørre... :-)

Nå er det ikke bare det faglige og hvor "skoleflink" barnet er som bør avgjøre om det skal begynne tidligere på skolen. Den sosiale intelligensen bør også matche med barna og klassetrinnet barnet skal gå i. Det er kanskje viktigere enn lesing og regning..

Han kan fint begynne på skolen et år før selv om han er født i april. Men det har nok mest med modenhet å gjøre og ikke så mye at han kan lese og skrive. Og om det ikke fungerer så greit så er det ikke mulig å "dumpe" et år senere. Jeg vil hellet anbefale deg å sjekke ut privatskoler der du bor. De har ofte bedre muligheter for å tilrettelegge, færre elever og annen pedagogikk som ofte passer de som faller utenfor i det norske skolesystemet bedre.

Aner ikkje korleis det er no, men eg begynte på skulen 1 år før eg skulle. Men dette var når alle begynte på skulen som 7-åringer. Eg er født i januar og eitt av krava var at eg var fødd tidlig på året. Husker ikkje akkurat så mykje av dette egentlig, men husker at eg var med på ein masse tester/oppgåver for å finne ut om eg var klar for å begynne på skulen som 6-åring.
Usikker på om eg egentlig vil anbefale det.. Eg kjeda meg også i starten når eg begynte på skule, men det var mest i lesing og rekning, og det finnes jo andre fag i tillegg. Som barn var det også kjedelig å alltid vera yngst i klassen. Samme på ungdomsskulen når dei andre blei 15 og 16.. Å vera skuleflink er jo ikkje akkurat synonymt med å vera populær i klassen..

En kan få utsettelse nå også, vi fikk det på jenta her. Her så var en av årsakene at ho var prematur da ho kom til og at ho fulgte 2007 kullet i bhg og da sa PPT at det var mer forsvarlig at ho fortsatte å følge det kullet istede for å begynne med 2006. Slik at ho kune modnes mer. Her så fikk jenta også diagnose epilepsi det året vi søkte om utsetelse så det hadde nok litt å si også for å få ho någelunde medisinert før ho startet

Aner ikkje korleis det er no, men eg begynte på skulen 1 år før eg skulle. Men dette var når alle begynte på skulen som 7-åringer. Eg er født i januar og eitt av krava var at eg var fødd tidlig på året. Husker ikkje akkurat så mykje av dette egentlig, men husker at eg var med på ein masse tester/oppgåver for å finne ut om eg var klar for å begynne på skulen som 6-åring.
Usikker på om eg egentlig vil anbefale det.. Eg kjeda meg også i starten når eg begynte på skule, men det var mest i lesing og rekning, og det finnes jo andre fag i tillegg. Som barn var det også kjedelig å alltid vera yngst i klassen. Samme på ungdomsskulen når dei andre blei 15 og 16.. Å vera skuleflink er jo ikkje akkurat synonymt med å vera populær i klassen..

Helt enig. Det har jeg selv opplevd, iom at jeg var klassebeste og i tillegg en 'wunderkind' ble jeg rett og slett hatet av nesten alle elevene... Og det er jo selvfølgelig ikke noe jeg vil for mitt eget barn :-(
Moden nok er han absolutt, bortsett fra høyden og litt 'babyface' ennå kunne man tro at han er 8-9 år... Huff, det er ikke lett... Privatskole er kanskje en god ide. Og så har han en storebror som er ett år eldre og skal på skolen neste år, som et det aboslutt motsatte. Han sliter med alt og det er mulig han kommer til å trenge ekstra hjelp på skolen, sånn som det ser ut nå... Ikke greit for ham heller at lillebror har kommet på et et helt annet sted... Ikke lett å ikke gjøre noe feil med både han ene og den andere...

Jeg går lærerutdanning og har vært borti elever som har gjort dette under praksis. Det jeg har lagt merke til er at det kun blir lagt vekt på fagkunnskapen eleven har når de får hoppe over et klassetrinn, og den sosiale kompetansen blir ikke regnet med. Den sosiale kompetansen må også få tid til å utvikle seg og dersom den ikke er tilstede, eller på nogenlunde likt nivå som resten, kan det få leie konsekvenser. g

Var borti en gutt i praksis som hoppet over et klassetrinn, fordi han var utrolig smart faglig sett, men sosialt hadde han utfordringer. Han forsto ikke det sosiale samspillet mellom mennesker, og klassekamerater, og hadde tendenser til psykiske lidelser. Når han hoppa over et klassetrinn ble disse probleme forsterka, og ekstra synlige. Ett år kan faktisk ha mye å si for den sosiale kompetansen.. `Årsaken til at denne gutten ble hoppet opp var fordi "de" mente at han kanskje skulle blomstre dersom han fikk større faglige utfordringer, fordi han var utrolig smart. Uansett det var trist å se hvordan denne gutten hadde endt opp; med store psykiske lidelser, liten tiltro til seg selv, og VELDIG negativt syn på seg selv og andre. Han fungerte ikke i samspill med andre, og hadde svært få, omtrent ingen, venner. Det var faktisk snakk om tvangsinnleggelse hos en gutt på ungdomsskolen. Jeg deltok i samtale med han selv, og det var utrolig trist å se. Når en gutt på 13-14 år sier at "ingenting interesserer meg", at han ikke føler glede over noenting, og at han føler at det ikke er noe mening med livet, er det trist.

Jeg går lærerutdanning og har vært borti elever som har gjort dette under praksis. Det jeg har lagt merke til er at det kun blir lagt vekt på fagkunnskapen eleven har når de får hoppe over et klassetrinn, og den sosiale kompetansen blir ikke regnet med. Den sosiale kompetansen må også få tid til å utvikle seg og dersom den ikke er tilstede, eller på nogenlunde likt nivå som resten, kan det få leie konsekvenser. g

Var borti en gutt i praksis som hoppet over et klassetrinn, fordi han var utrolig smart faglig sett, men sosialt hadde han utfordringer. Han forsto ikke det sosiale samspillet mellom mennesker, og klassekamerater, og hadde tendenser til psykiske lidelser. Når han hoppa over et klassetrinn ble disse probleme forsterka, og ekstra synlige. Ett år kan faktisk ha mye å si for den sosiale kompetansen.. `Årsaken til at denne gutten ble hoppet opp var fordi "de" mente at han kanskje skulle blomstre dersom han fikk større faglige utfordringer, fordi han var utrolig smart. Uansett det var trist å se hvordan denne gutten hadde endt opp; med store psykiske lidelser, liten tiltro til seg selv, og VELDIG negativt syn på seg selv og andre. Han fungerte ikke i samspill med andre, og hadde svært få, omtrent ingen, venner. Det var faktisk snakk om tvangsinnleggelse hos en gutt på ungdomsskolen. Jeg deltok i samtale med han selv, og det var utrolig trist å se. Når en gutt på 13-14 år sier at "ingenting interesserer meg", at han ikke føler glede over noenting, og at han føler at det ikke er noe mening med livet, er det trist.

Huff stakkars! Det er sikkert ikke lett å være supersmart nei, men tror du han hadde klart seg bedre hvis han ikke hadde hoppet over det trinnet? Det er jo tross alt også alders/og modenhets forskjeller mellom barn født 1. Januar og 31. Desember, ikke sant?
Det er godt å høre erfaringer!

Back
Topp