Holdninger til sykemelding/svangerskapspenger i svangerskapet

Bønnelus

Flørter med forumet
Ja - som tittelen tilsier, så lurer jeg litt på hvordan holdningene er på din arbeidsplass.

På min arbeidsplass er vi 12 stk, hvor jeg er den yngste (29). De andre har voksne barn. 10 kvinner og to menn. 9 av 12 er jurister, og resten bachelor/mastergrad.

Ikke at det skrikes høyt, men jeg merker godt at det var annerledes "før i tiden". Da kunne ingen være borte fra jobb mente de, selv ikke med sykt barn. Terskelen for å være hjemme var mye større da enn nå. Det skrytes av å gå på jobben selv med kronisk svangerskapsplager, bekkenløsning ol - eller så er det de som ikke hadde plager, og tenker at plager er noe som sitter i hodet...

Jeg pendler, og bruker omlag to timer hver vei fra jeg reiser hjemmefra og til jeg er på jobb (og vica versa). I mitt første svangerskap slet jeg voldsomt med fatigue. Hjernen min var grøt, og var så utmattet at jeg måtte sove etter å ha gjort små oppgaver hjemme. Ble gradvis sykemeldt fra 20-100%.

Dette satt langt inne, for som de fleste så ønslet jeg et fint svangerskap der jeg kunne jobbe løpet ut. Sånn ble det ikke. Jeg visste på forhånd at det nok ikke ble godt mottatt, og gruet meg til å fortelle. Det gikk greit, men jeg kunne "kjenne" holdningene selv om alle gratulerte, og tilsynelatende hadde forståelse for min situasjon.

.. Helt til jeg hadde medarbeidersamtale med min sjef etter jeg hadde kommet tilbake i jobb etter endt permisjon. Jeg fortalte om min fødsel som endte i KS, og at jeg hadde blitt lagt inn pga mistanke om svangerskapsforgiftning. Hun tenkte nok kanskje at dette hadde sammenheng med plagenr mine i svangerskspet (jeg tror egentlig ikke det), og hun sa at hun beklaget for at hun ikke tok meg seriøst i graviditeten med min sønn.

Så - det positive er at HUN kanskje tar meg seriøst denne gangen. Tviler på resten, og det er vondt å gå å kjenne på. Prøver å presse meg frem til legetime i uke 12. Er jeg like dårlig da må jeg be om sykemelding.

Hvordan er det hos dere?
 
Jeg sliter veldig med dette...
På min arbeidsplass er vi 5 stk, jeg er yngst, og eneste dame.

Yrket er generellt sterkt mannsdominert (jobber i shipping), og jeg har helt siden jeg begynte måttet ha ganske "bein i nesa" og tåle en del kommentarer maskert som humor.

Mye det siste halve året har vert fokusert rundt at damer sykemelder seg så mye og blir gravide og skal ha permisjon og hjemme med sykt barn osv. Jeg har vært sykemeldt 1 gang i forbindelse med en operasjon, og har ingen barn fra før.

Nå er jeg gravid og har mått gitt beskjed allerede fordi jeg er så sykt dårlig...

kjenner på kroppen at jeg burde hatt en sykemelding, men vet helt ærlig ikke om jeg tør å gradere, må nesten ta 100% for å slippe kommentarer og dritt...

Var skikkelig sur stemning for de egemeldingsdagene jeg har måttet ta...
 
Jeg sliter veldig med dette...
På min arbeidsplass er vi 5 stk, jeg er yngst, og eneste dame.

Yrket er generellt sterkt mannsdominert (jobber i shipping), og jeg har helt siden jeg begynte måttet ha ganske "bein i nesa" og tåle en del kommentarer maskert som humor.

Mye det siste halve året har vert fokusert rundt at damer sykemelder seg så mye og blir gravide og skal ha permisjon og hjemme med sykt barn osv. Jeg har vært sykemeldt 1 gang i forbindelse med en operasjon, og har ingen barn fra før.

Nå er jeg gravid og har mått gitt beskjed allerede fordi jeg er så sykt dårlig...

kjenner på kroppen at jeg burde hatt en sykemelding, men vet helt ærlig ikke om jeg tør å gradere, må nesten ta 100% for å slippe kommentarer og dritt...

Var skikkelig sur stemning for de egemeldingsdagene jeg har måttet ta...

Jordmor sa til meg første gangen at det ikke er ofte i løpet av et arbeidsliv man går gravid, og at man ikke skal kjenne på skyld om man trenger sylemelding.

Mye sant i det hun sier, men er fryktelig ubehagelig allikevel - særlig når man møter negative holdninger.

Har du snakket med legen din? Av erfaring er det veldig godt når en først sykemelder seg når det er behov for dette.

Har du snakke med sjefen om dette? Hvordan du opplever å bli møtt/holdninger?
 
Jordmor sa til meg første gangen at det ikke er ofte i løpet av et arbeidsliv man går gravid, og at man ikke skal kjenne på skyld om man trenger sylemelding.

Mye sant i det hun sier, men er fryktelig ubehagelig allikevel - særlig når man møter negative holdninger.

Har du snakket med legen din? Av erfaring er det veldig godt når en først sykemelder seg når det er behov for dette.

Har du snakke med sjefen om dette? Hvordan du opplever å bli møtt/holdninger?
Har ikke snakka med legen enda, tenker jeg må ringe for nå går det snart ikke lengre å være i jobb...

sjefen har jeg såvidt snakka med, når jeg fortalte at jeg var gravid, men det er vanskelig da han er den «værste» med kommentarer og sånn på kontoret. sist jeg sendte melding om at jeg hadde kasta opp hele natta og ikke kom fra toalettet til å komme på jobb fikk jeg bare ikke svar på SMS, og måtte ringe å høre om alt var OK, da gadd han ikke svare telefonen. Bare en SMS om at vi tok en prat denne uka...
 
Har ikke snakka med legen enda, tenker jeg må ringe for nå går det snart ikke lengre å være i jobb...

sjefen har jeg såvidt snakka med, når jeg fortalte at jeg var gravid, men det er vanskelig da han er den «værste» med kommentarer og sånn på kontoret. sist jeg sendte melding om at jeg hadde kasta opp hele natta og ikke kom fra toalettet til å komme på jobb fikk jeg bare ikke svar på SMS, og måtte ringe å høre om alt var OK, da gadd han ikke svare telefonen. Bare en SMS om at vi tok en prat denne uka...


Fy faen...... Er du organisert i fagforening? Det der er IKKE greit. Min arbeidsplass høres ut som en syforening sammenlignet med din:oops::oops:

Sender deg mange, styrkende klemmer:Heartred
 
Fy faen...... Er du organisert i fagforening? Det der er IKKE greit. Min arbeidsplass høres ut som en syforening sammenlignet med din:oops::oops:

Sender deg mange, styrkende klemmer:Heartred
Jeg er desverre ikke det, søker ny jobb...

Gutteklubben grei er ikke så greie når ting ikke går som dem vil...
 
Det er så tragisk at dette fortsatt skjer i så stor grad.. Men sånn kan du ikke ha det, og håper at du får et bedre arbeidsmiljø:Heartred

Er selv på søken, men er lite i byen jeg bor i.. Merker at det er tøft å leve opp til forventningene til den "eldre" generasjonen, som bestemt mener å huske hvordan alt var. Var ingen som var sykemeldte på den tiden nemlig
:help dette sitter godt i både for damene, og for mennene:dontknow

I tillegg har sjefen en datter med ME, så av alle mennesker så trodde jeg at hun kom til å vise forståelse :confused013

Men kjenner på at skråblikkene, de "skjulte" kommentarene og de "tilfeldige" diskusjonstemaene gjør skade på psyken, selv jeg anser meg selv som ganske tykkhudet! I tillegg vet jeg at det er ganske vanlig å snakke om kollegaer som ikke er på jobb, og da forventer jeg selvsagt at det samme skjer med meg.

Håper vi begge får ordnet oss en ny jobbxsmile9
 
Det er så tragisk at dette fortsatt skjer i så stor grad.. Men sånn kan du ikke ha det, og håper at du får et bedre arbeidsmiljø:Heartred

Er selv på søken, men er lite i byen jeg bor i.. Merker at det er tøft å leve opp til forventningene til den "eldre" generasjonen, som bestemt mener å huske hvordan alt var. Var ingen som var sykemeldte på den tiden nemlig
:help dette sitter godt i både for damene, og for mennene:dontknow

I tillegg har sjefen en datter med ME, så av alle mennesker så trodde jeg at hun kom til å vise forståelse :confused013

Men kjenner på at skråblikkene, de "skjulte" kommentarene og de "tilfeldige" diskusjonstemaene gjør skade på psyken, selv jeg anser meg selv som ganske tykkhudet! I tillegg vet jeg at det er ganske vanlig å snakke om kollegaer som ikke er på jobb, og da forventer jeg selvsagt at det samme skjer med meg.

Håper vi begge får ordnet oss en ny jobbxsmile9
Yes, jobbsøken er i gang, jeg og sambo har også diskutert at dersom jeg ikke finner noe nytt i løpet av permisjonen min, vil vi prøve å få til at jeg kan være hjemme med kontantstøtte over en periode, ingen av oss vil at jeg skal fortsette der jeg er

lykke til!
 
Er så glad i min jobb. Hos oss er vi oppriktig bekymret for kollegaene våre som er sykemeldt. De har også en stående invitasjon til å komme å dele lunsjpausen vår. De kommer med bakverk og kaker å slår av en prat med oss. Ingen som ser ned på de som er sykemeldt. Vi syns det er bra at kollegaer tar vare på seg selv. Så kan man konsentrere seg om å bli friske før de kommer på jobb.
 
Er så glad i min jobb. Hos oss er vi oppriktig bekymret for kollegaene våre som er sykemeldt. De har også en stående invitasjon til å komme å dele lunsjpausen vår. De kommer med bakverk og kaker å slår av en prat med oss. Ingen som ser ned på de som er sykemeldt. Vi syns det er bra at kollegaer tar vare på seg selv. Så kan man konsentrere seg om å bli friske før de kommer på jobb.


For en drømmeplass:Heartred
 
Sjefen min tok det heldigvis fint! Men spent på kollegaene siden vi har slitt med mye fravær en stund
 
Back
Topp