Holder jeg på å bli gal?

B

Bekymret

Guest
Hjelp, tror jeg holder på å bli gal her nå! Er helt gående for tiden, føler kroppen min er helt rar.
Jeg blir redd for alt ting. Vet ikke om jeg får panikk anfall eller om det er noe annet.

Jeg blir helt nummen i kroppen til tider, føler meg nesten litt svimmel og ut av meg selv opplevelse liksom. Nesten som jeg føler jeg skal kaste opp. Så blir jeg veldig kald og fryser.
Jeg får vondt i brystet og noen ganger får jeg høy puls.

Og jeg er veldig redd for tiden, redd jeg skal dø. Redd noe er gale med meg. Føler hele kroppen min er full av kreft eller andre sykdommer.

Holder jeg på å bli gal her eller? :( er ikke noe kjekt å ha det slikt :(
 
Hei! Høres ut som om du trenger noen å snakke med, som kan hjelpe deg å evt utelukke sykdommer og forklare det hvorfor kroppen reagerer slik. Ta kontakt med helsesøster,fastlege eller lignende. Lykke til!
 
Høres ut som angst, men det kan jo være en fysisk årsak så du bør ta deg en tur til legen så fort som mulig. Uansett årsak så er det ikke lurt å gå sånn lenge <3
 
Klassiske angstsymptomer, og angsten nærer seg selv, så gå og få hjelp! <3
(Da får du også utelukket andre årsaker, som i seg selv kan hjelpe på angsten.)
 
Det her høres ut som klassisk panikkangst!
Helt forferdelig når det står på, og hjertet dunker og det føles ut som man skal gå. Vanskelig å forstå for folk som ikke er plaget med det selv, det ligger ikke bare i hodet. Symptomene er fysiske som bare det!!

Det som hjelper for meg når det står på er:
1. Husk på at dette har skjedd mange ganger før. Det går over. Du dødde ikke forrige gang. Det føles fælt men det går over.
2. Fokuser på å puste. Pust inn, pust ut.
3. Sett på rolig musikk.
4. Ikke tenk på hvor ubehagelig det er, prøv å ignorere det.
5. Distraksjoner. Distraher deg med hva som helst. Gå en tur. Se en serie. Det som har hjulpet for meg er å se for alle fargene og navngi en ting som har den fargen. Feks: Rødt - ketchup. Blått - hav. Gul - sul. Og så fortsete med mønster og annet, eller bare beskrive ting jeg ser og hva de får meg til å tenke på.

Blir det for gale, burde du snakke med legen. Det finnes hjelp å få.
 
Takk for svar alle sammen ❤ Har fått time hos legen så får høre hva legen sier.

Det her høres ut som klassisk panikkangst!
Helt forferdelig når det står på, og hjertet dunker og det føles ut som man skal gå. Vanskelig å forstå for folk som ikke er plaget med det selv, det ligger ikke bare i hodet. Symptomene er fysiske som bare det!!

Det som hjelper for meg når det står på er:
1. Husk på at dette har skjedd mange ganger før. Det går over. Du dødde ikke forrige gang. Det føles fælt men det går over.
2. Fokuser på å puste. Pust inn, pust ut.
3. Sett på rolig musikk.
4. Ikke tenk på hvor ubehagelig det er, prøv å ignorere det.
5. Distraksjoner. Distraher deg med hva som helst. Gå en tur. Se en serie. Det som har hjulpet for meg er å se for alle fargene og navngi en ting som har den fargen. Feks: Rødt - ketchup. Blått - hav. Gul - sul. Og så fortsete med mønster og annet, eller bare beskrive ting jeg ser og hva de får meg til å tenke på.

Blir det for gale, burde du snakke med legen. Det finnes hjelp å få.

Det er fryktelig ekkelt! Har aldri vært borti noe sånt før.
Har hatt et ordentlig anfall hvor jeg tenkte at nå dør jeg, det var grusomt!

Men nå de siste dagene så får jeg sånn små anfall flere ganger før dagen. Og det kan komme helt ut av det blå.
Jeg blir utrolig dårlig. Er småkvalm hele tiden. Kjenner jeg har mistet litt matlysten også. Prøver å spise men orker ikke.

Det rare er at når jeg føler jeg får sånne små anfall så blir jeg dårlig i magen. Så rart!
Så blir jeg kald innvendig også.

Takk for tipsene over :) Har du hatt det lenge? Får du noe hjelp for det?
 
Takk for svar alle sammen ❤ Har fått time hos legen så får høre hva legen sier.



Det er fryktelig ekkelt! Har aldri vært borti noe sånt før.
Har hatt et ordentlig anfall hvor jeg tenkte at nå dør jeg, det var grusomt!

Men nå de siste dagene så får jeg sånn små anfall flere ganger før dagen. Og det kan komme helt ut av det blå.
Jeg blir utrolig dårlig. Er småkvalm hele tiden. Kjenner jeg har mistet litt matlysten også. Prøver å spise men orker ikke.

Det rare er at når jeg føler jeg får sånne små anfall så blir jeg dårlig i magen. Så rart!
Så blir jeg kald innvendig også.

Takk for tipsene over :) Har du hatt det lenge? Får du noe hjelp for det?

Det er fryktelig ekkelt ja. Helt forferdelig når det står på, og det føles virkelig ut som om noe er fysisk galt.

Så travelt at du har det flere ganger om dagen :(
Min erfaring er også at det kan komme helt ut av det blå.
Det er ikke uvanlig å få vondt i magen når man har angstanfall, for angst er veldig fysisk. Og kaldsvetting og høy puls og slikt er også vanlig å få. Man føler seg fysisk syk, det føles ikke psykisk ut for meg ihvertfall.

Har hatt det i mange år, får ingen annen hjelp enn meg selv :p
Det er ikke så ille nå lenger, men det kommer oftere i perioder hvor noe plager meg eller jeg er stresset eller syk.
Blir jeg overveldet av noe som skjer i livet mitt ender jeg som regel opp med å få angstanfall.
De første gangene var det superskummelt, men selv om det fysiske fortsatt er utrolig ekkelt er det litt enklere å roe meg ned når jeg vet at det går over og vet hva det er.
...jeg ahr fortsatt nødnummeret klart til å trykkes på, da :p Så panikk får man!
 
Lykke til hos lege
 
Back
Topp