Spørsmål:
Hei. Har nå sittet og lest litt både her og der om holdbarheten på utpumpet morsmelk som oppbevares i kjøleskapet på 4 grader. På Ammehjelpen sin nettside og i brosjyren står det 3- 5 døgn, mens helsesøster på denne siden sier 48 timer (to døgn). Dette er jo en ganske stor forskjell på hvor lenge man kan ha en flaske med utpumpet melk i kjøleskapet. Det er også andre steder som sier at den ikke er holdbar så lenge som 3- 5 døgn. Hva er riktig og hvorfor er det så store forskjeller? Fra 3- 5 døgn er jo også en forskjell på 2 døgn. Hva utgjør denne forskjellen? Alle er ihvertfall enige om at den holder seg i 6 mnd i fryseren, men jeg synes det er viktig å få riktig informasjon om noe så viktig for det er jo tross alt verdifull næring. Takker for svar!
Svar:
Hei! Jeg har alltid hørt at 3 - 5 døgn er ok, det har jeg selv praktisert og det har gått bra. Men det er viktig med god hygiene og at melken blir avkjølt hurtig.
Jeg kan desverre ikke forklare hvorfor det er ulik info ute og går. Men det sentrale her er at det går an å oppbevare morsmelken så lenge den står kaldt. - Hvis man ikke vet når man skal benytte melken, så kan man jo fryse den - selv om den kanskje blir benyttet allerede 2 - 3 dager senere. - Bare for å være sikker på at man ikke går over datoen, mener jeg.