Hofteleddsdysplasi

Momme

Elsker forumet
❤Januarlykke 2022❤
Junibollene 2023
Hei alle sammen! :-)

Jeg ble født med hofteleddsdysplasi, og ble behandlet med pute i omlag 6 måneder etter fødselen. Er det noen her som vet hvor stor risiko det er for at barnet får hofteleddsdysplasi når mor har det? Hva slags oppfølging får man når barnet er i risikogruppen for å bli født med dette? Hvor tidlig er det vanlig å oppdage, hvordan foregår behandling og hva er prognosen?

Jeg var putebarn. Legene var i tvil, men endte med pute for sikkerhets skyld. Min eldste jente ble grundigere sjekket på hofter da hun var helt nyfødt, og på kontrollene.Det så fint ut, og da var det ikke videre kontroller. Minsten fikk ultralyd av hofter pga helsesøsteren mente han var litt skjev og asymmetrisk.. Men alt så fint ut, og det ble ikke noe mer kontroll!

Så lenge du opplyser om det, så tror jeg de undersøker en gang for mye enn en gang for lite :)

Jeg har arvet det samme fra min mor, så det er nok en viss økning i risiko. Så jeg tenker det kan være en god ide å opplyse lege og helsesøster om det. Det kommer jeg til å gjøre.

Tror de e bæst du sier ifr att du har vart det før då følger de med extra nog. Nær jenta me blev fødd så trodde de først att hon hade det. Å de førsta legen fråga meg var har vi som førældrer eller noen i familj haft det .

Tror de e bæst du sier ifr att du har vart det før då følger de med extra nog. Nær jenta me blev fødd så trodde de først att hon hade det. Å de førsta legen fråga meg var har vi som førældrer eller noen i familj haft det .
Jeg har sagt ifra til fastlegen, og jordmor :) men har ikke fått noe informasjon om risiko eller eventuell oppfølging.. Det står ihvertfall på helsekortet, så da håper jeg de sjekker litt ekstra etter fødsel!

Jeg har arvet det samme fra min mor, så det er nok en viss økning i risiko. Så jeg tenker det kan være en god ide å opplyse lege og helsesøster om det. Det kommer jeg til å gjøre.
Jeg har opplyst, håper de følger opp etter fødsel! Har lest at behandlingen er så godt som uproblematisk når man oppdager det tidlig, men betydelig mer komplisert om man ikke opplever det de første par månedene.

Jeg var putebarn. Legene var i tvil, men endte med pute for sikkerhets skyld. Min eldste jente ble grundigere sjekket på hofter da hun var helt nyfødt, og på kontrollene.Det så fint ut, og da var det ikke videre kontroller. Minsten fikk ultralyd av hofter pga helsesøsteren mente han var litt skjev og asymmetrisk.. Men alt så fint ut, og det ble ikke noe mer kontroll!

Så lenge du opplyser om det, så tror jeg de undersøker en gang for mye enn en gang for lite :)
Så bra du har fått god oppfølging for dine barn tidligere :-) betryggende å høre! Jeg har gitt beskjed, så håper vi får den samme oppfølgingen.

Jeg har sagt ifra til fastlegen, og jordmor :) men har ikke fått noe informasjon om risiko eller eventuell oppfølging.. Det står ihvertfall på helsekortet, så da håper jeg de sjekker litt ekstra etter fødsel!
Ohh ja de gjör de . Du kan ju spör om å få lov å vara med när legen ska undersöka babyen din. Så kan du SI det till legen selv. Eg var med in på undersökelse på barsel

Ei venninne hadde det, og datteren hadde det. Der satt de på pute med en gang på sykehuset og dermed hadde hun det ikke sååå lenge. De er flinke til å følge opp det har jeg hørt!
Min venninnes nr 2 hadde forøvrig ikke behov for pute!

Sjekk ut gruppa "putekrigerne" på Facebook :-) Der er mange foreldre med kunnskap og erfaring.
Man får ultralyd på sykehuset rett etter fødsel hvis noen i nær familie har hatt HD.

Back
Topp