Hofteleddsdysplasi

Oktoberglede25

Betatt av forumet
Hei på dere :) jeg ble da født med hofteleddsdysplasi og lå 23 timer av døgnet i bøyle til jeg var ca 1,5 år.. Jeg har nå begynt å få plager i korsryggen, spesielt på slutten av arbeidsdagen.. Er det noen av dere som har noen erfaring med denne Sykdommen og graviditet? LITE om dette på nettet egentlig..

Og et spørsmål til, er det noen som vet om kiropraktor/fysio osv er billigere eller gratis når man er gravid? Og blir henvist av lege?

Sent from my iPhone using BV Forum

Har ingen erfaring med sjukdommen. Men kan jo v begynnande bekkenløysing du har?
Fysio skal vel v gratis for oss med sånne plage i svangerskapet og inntil 6 mnd etter :)
Eg e ingen ekspert altså, men e vertfall dei opplysningane eg fekk forrige svangerskap.

R
Hei på dere :) jeg ble da født med hofteleddsdysplasi og lå 23 timer av døgnet i bøyle til jeg var ca 1,5 år.. Jeg har nå begynt å få plager i korsryggen, spesielt på slutten av arbeidsdagen.. Er det noen av dere som har noen erfaring med denne Sykdommen og graviditet? LITE om dette på nettet egentlig..

Og et spørsmål til, er det noen som vet om kiropraktor/fysio osv er billigere eller gratis når man er gravid? Og blir henvist av lege?

Rådfør deg med fastlegen din, og spør etter info og oppfølging ifht dette.

Sniker fra september her :) Har du sjekket at diagnosen din ikke gir gratis manuellterapi? (det er en fysioterepeut med mastergrad). Det er en del diagnoser som får det nemlig. Jeg får det og det er helt fantastisk, hehe. Det gjelder altså uansett om man er gravid eller ikke.
For i svangerskapet for "normale" får man bare dekket fysioterpeut eller manuellterapeut hvis du har fått diagnosen bekkenløsning.. Til fysioterpeut må du ha henvisning fra lege, men det trenger du ikke til manuellterapeut, de kan sykemelde også det kan ikke en fysioterapeut.

PS: Jeg ha rikke hofteleddsdysplasi altså, men en revmatisk sykdom.. Fant en liste en gang over hvilke diagnoser som ga gratis behandling, men klarte ikke å finne den igjen nå. Men du kan jo evt ringe til et senter og spørre. De må ha offentlig støtte.

Det er det jeg er redd for.. Begynnende bekkenløsning.. Funnet noen andre som har slitt med dette når jeg har googlet det.. Da kommer det til å bli et LANGT og slitsomt svangerskap gitt.. Får kanskje vurdere en tur til legen ja.. :/

Jeg har en mild grad av HD som ikke ble oppdaget da jeg var baby. Har slitt forferdelig men bekkenet lenge, men for 3 år siden begynte jeg med styrketrening og det har hjulpet. Går til manuell terapeut og det er himmelsk!

Aner ikke om man får støtte, skal undersøke det hos legen neste uke...:)

Det er det jeg er redd for.. Begynnende bekkenløsning.. Funnet noen andre som har slitt med dette når jeg har googlet det.. Da kommer det til å bli et LANGT og slitsomt svangerskap gitt.. Får kanskje vurdere en tur til legen ja.. :/

Jeg har hatt mye vondt i hoftene, skambeinet og halebeinet siden uke 8 +vonde strålinger i bena. F.eks i dag , etter jobb, så klarer jeg ikke å gå resten av kvelden pga smerter fordi jeg har vært litt ivrig på jobben. Ut i fra hva jeg har lest, så er det tidlig bekkenløsning så det er fult mulig. Skal til legen på mandag, så blir spennende å se hva hun gjør med det og om hun tar det alvorlig!:-)

Jeg hadde hofteleddsdysplasi når jeg var liten, men det skal ikke ha noen innvirkning på svangerskapet. Spurte legen min, og hun sa at bekkenløsning er hormonelt, og at de med hofteleddsdysplasi ikke er mer utsatt enn andre :)

Du bør snakke med lege, får du henvisning til fysio tror jeg du i hverstefall betale en egenandel. Litt usikker, men det får du antagelig beskjed om.

Back
Topp