Hofteleddsdysplasi...

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Ja, da viser det seg at Kaja har hofteleddsdysplasi, så nå blir det frejkas pute i 3 mnd.. Kom vel egentlig ikke som noen overraskelse siden jeg hadde det selv da jeg var liten... Er i hvert fall veldig glad for at det ble oppdaget så tidlig som det ble!! :o)

Ja det er godt når det blir oppdaget tidlig.

Vi skal inn på ultralyd med lillemann i morgen for å sjekke hans hofter. Tviler på det er noe, men er jo godt det sjekkes.

Jeg har ikke hatt det selv, men vi har mye i familien så derfor sjekkes han

Da er vi flere her inne :-) Min gutt ligger også i pute, og har gjort det nå i 2,5 uker. Her ble det oppdaget en dag etter fødselen. Tok det tungt at han måtte ha pute, men er som du sier veldig glade for at de fant det ut nå, så tidelig. Her er det faren som har ligget i pute. De kjente ingen feil på hoftene ved legesjekken, men var på en UL som de så det på. Hadde det ikke vore for at mannen min har ligget i pute hadde de ikke funnet ut av det nå. Her er det ikke så alvorlig gale, så det kan hende at hofta hadde blitt helt normal av seg selv, men det er ikke en kjangse å ta.

Hvor mange grader er hoftene til jenta di?? Er det bare den ene eller begge?

Åh, men så bra det ble funnet ut så tidlig, og 3 mnd er jo ikke så ille lenge!
Vi var på UL forrige uke med Oskar - har mange tilfeller i min familie, så de har tatt inn begge mine på sjekk. Har ikke vært noe å utsette på dem, men syns det er bra de er såpass nøye som de er!

bloomen skrev:
Da er vi flere her inne :-) Min gutt ligger også i pute, og har gjort det nå i 2,5 uker. Her ble det oppdaget en dag etter fødselen. Tok det tungt at han måtte ha pute, men er som du sier veldig glade for at de fant det ut nå, så tidelig. Her er det faren som har ligget i pute. De kjente ingen feil på hoftene ved legesjekken, men var på en UL som de så det på. Hadde det ikke vore for at mannen min har ligget i pute hadde de ikke funnet ut av det nå. Her er det ikke så alvorlig gale, så det kan hende at hofta hadde blitt helt normal av seg selv, men det er ikke en kjangse å ta.

Hvor mange grader er hoftene til jenta di?? Er det bare den ene eller begge?

Det var UL som avslørte skaden her også. 3 undersøkelser av barneleger har erklært hoftene stabile, men.. ;o) Det er 15%  (bruker de % eller grader???, var i hvert fall tallet 15) feilstilling her på venstre side. Samme side som jeg hadde.. Snodig at det skal være så arvelig.. Hvor mange grader er det hos gutten din?? Er det "bare" den ene eller det begge?? 

Veldig glad for at de er så rutinerte på å undersøke det.. Jeg ble ikke oppdaget før jeg var 6 mnd, og lå en stund på sykehuset og fikk aldri lært meg å krabbe.. Godt jeg ikke husker noe av det.. ;o)

Julia09 skrev:
Vi var på UL forrige uke med Oskar - har mange tilfeller i min familie, så de har tatt inn begge mine på sjekk. Har ikke vært noe å utsette på dem, men syns det er bra de er såpass nøye som de er!

Så bra at hoftene var fine :o) Syns det er kjempebra at sykehusene tar det såpass seriøst at de sjekker de barna som er i risikogruppen :o) 

Nei da, 3 mnd er ikke så lenge. Mest spent på hvor svett snuppa blir med den puten i sommer, for hun er så innmari varm av seg... 

Eplefrøet skrev:
Julia09 skrev:

Så bra at hoftene var fine :o) Syns det er kjempebra at sykehusene tar det såpass seriøst at de sjekker de barna som er i risikogruppen :o) 

Nei da, 3 mnd er ikke så lenge. Mest spent på hvor svett snuppa blir med den puten i sommer, for hun er så innmari varm av seg... 

Æsj ja.. får bare passe på å kle henne i tynne linbukser under:) Eller håpe på en kald sommer?;)
Det som er litt morsomt nå, er jo at det finnes så mange stilige puter, med morsomme mønstre:) Før var det jo bare kjedelige stygge!

Søstra mi ble ikke oppdaget før hun var 1,5 år, hun måtte ligge i gips i 1 år!:s 
Håper mnd ungene deres må ligge i pute går smertefritt og fort :)

Off ja kan ikke si hvor glad jeg er for de fant det tidelig ut :-) Den skal jo være 60 grader eller over, og Leon sin var 49 grader, så her manglet vi 11 grader. Her var det høyre hofte. Skal på kontroll om 4 uker, håper at det er fremgang :-)

bloomen skrev:
Off ja kan ikke si hvor glad jeg er for de fant det tidelig ut :-) Den skal jo være 60 grader eller over, og Leon sin var 49 grader, så her manglet vi 11 grader. Her var det høyre hofte. Skal på kontroll om 4 uker, håper at det er fremgang :-)

Det er det nok helt sikkert!! Er jo veldig føyelig skjelettet når de er så små, så behandlingen skal visst være meget effektiv :o) Hvordan gjør dere det når dere har han i bilstol forresten???

Julia09 skrev:
Eplefrøet skrev:
Julia09 skrev:

Æsj ja.. får bare passe på å kle henne i tynne linbukser under:) Eller håpe på en kald sommer?;)
Det som er litt morsomt nå, er jo at det finnes så mange stilige puter, med morsomme mønstre:) Før var det jo bare kjedelige stygge!

Søstra mi ble ikke oppdaget før hun var 1,5 år, hun måtte ligge i gips i 1 år!:s 

Oj, det var sent... Gikk det bra  med henne eller??

Ja, linbukser tror jeg er tingen. Også tenker jeg at jeg får klippe noen bukser om til shortser... :o)

Eplefrøet skrev:
Julia09 skrev:
Eplefrøet skrev:
Julia09 skrev:

Oj, det var sent... Gikk det bra  med henne eller??

Ja, linbukser tror jeg er tingen. Også tenker jeg at jeg får klippe noen bukser om til shortser... :o)

Det gikk bra ja, men hun plagdes noen ganger i oppveksten under puberteten, at hofta gikk ut av ledd. Og det skal jeg love deg hørtes i huset!! :s Men det er jo lenge siden, tror de oppdager slikt nå for tiden!

Lurt å klippe om til shorts da:) blir nok bare fint dette :)

Det går veldig fint i bilstolen nå når han er så liten :-) Vi har brio sin bilstol. Sitter veldig godt oppi der virker det ut som :-) Håper vi kan ha det sete til han er fedrig behandlet :-) På facebook er det en side som heter putekrigerne! den er veldig kjekk, for der er det mange som er i samme situasjon :-) Bli medlem der :p

så bra at dem oppdaget det så tidlig..

min sønn ligger også i pute, oppdaget det på sykehuset. så han har ligger i det siden dag 1.. fått ny time til UL når han er 3mnd.. håper virkelig han får den av da.. han ligger ikke i den frejkas puta (dem hadde byttet den modellen mot en annen her jeg bor) denne er laget av gummi.. han blir så sinnsykt varm og gjennomblaut av svette av å gå med denne.. og det blir han nå, nå som det ikke er så veldig varmt enda.. tørr ikke tenke på hvordan det blir i juni.. så håper virkelig vi får den av etter 3 mnd

Skal dere ike på kontroll før om 3 mnd?? Vi var på kontroll nå etter 14 dager for å sjekke at puta var rett på, og høre hvordan det har gått. Så skal vi tilbake om 4 uker for å snakke med legen og ta UL. Så igjen etter 3 mnd. Er vist forskjellig fra plass til plass :-)

Synes du det er masse stress med puta, hvordan reagerer han?

Sønnen min ligger også i pute, de fant det ut på sykehuset. Ble veldig sjokkert, aldri hørt om det før og det ligger ikke i familien. Vi var på ultralyd, og ultralyden var helt fin så var ganske så sikker på at puten skulle av, men da vi var hos ortoped merket han at venstre hofte lagde en klikkelyd som han ikke skjønte hva var. Så blir pute i 6 uker til for å så gå på ny ultralyd. Ble rimlig skuffet, var så sikker på at alt var fint, men viktigste er at lillegutt blir fin i hoftene..

Jeg selv hadde det da jeg var lita. Ble oppdaget litt sent, men ikke for sent. Lærte meg aldri å krabbe jeg da.. Reiste meg opp og gikk når puta ble borte i 1 års aldern.. hehe

Men uansett. Begge guttene ble sjekket på ul siden jeg har hatt det, men de har ikke hatt det.
Vi var på ul på mandag med frøkna. de kjendte ikke no på sykehuset, men skulle på sjekk uansett. Var vel no 2-3% "umodenhet" som hu sa, men det vil fint gå til av seg selv. Skal tilbake for sjekk når hu er 12 uker.

Back
Topp