Hofteleddsdyplasi

Familiedrømmen

Forelsket i forumet
JuniJubel2021
Noen av dere som har erfaring med hofteleddsdyplasi? Min tante er født med det, og moren min er født med vridde hofter. Ei veninne av meg (født med hofteleddsdyplasi) fikk barn for ca et halvt år siden, og da skulle ikke barnet strekkes for å bli målt etter fødsel. Mens barna til tante er målt (de er 4 og 6 år nå).

Både jeg, søstra mi og samboer er født uten lignende problemer, så vil tro risikoen er veldig liten :)

Vet ikke om dette gjelder akkurat denne tilstanden, men vet at mange slike tilstander ofte hopper over et ledd. Så hvis din mor har det, men ikke du, så er det vel mulig at dine barn får det?

Hei, du er nok fremdeles arvelig disponert.
Min morfars søster hadde hofteleddsdysplasi.. Men min mor og søster hadde ikke det, jeg derimot fikk det, kusinen (og hennes datter) fikk det og tremenningene mine fikk det☺️ Min sønn fikk ikke det, nå venter jeg jente så er store sjanser.
Så lenge det er i familien på mors side er sjansen der, spesielt hvis du selv evt venter jente. Så du får vel kanskje ul av barnets hofter etter fødsel.
Men man må jo satse på det beste☺️

Broren min ble født med det.. Tror de bare sjekker ekstra nøye eller noe? Skal i hvert fall huske å si d til jordmor, legen spurte ikke om det men jeg så d sto som et punkt på papiret.

Her er faren født med det, og dermed fikk vi automatisk time til ultralyd av hoftene etter fødselen.

alle barn sjekkes for hoftedyslapsi, uavhengig om det er historie med det eller ikke...
men det er bare de som har historie som ofte blir automatisk sendt til ul...
og ingen av de nyfødte som blir født blir ikke strekt for måling.. så fødselslengenden er bare ca målinger... ;-)

Min grandtante er født med det, jeg er født med det og min datter er født med det. Jeg regner det som høyst sannsynlig at nestemann også får det. Gi beskjed om det slik at det blir tatt ultralyd etter fødsel. Om barnet ditt har HD er det stor fordel med rask behandling. :)

Min grandtante er født med det, jeg er født med det og min datter er født med det. Jeg regner det som høyst sannsynlig at nestemann også får det. Gi beskjed om det slik at det blir tatt ultralyd etter fødsel. Om barnet ditt har HD er det stor fordel med rask behandling. :)
Ja, det er gitt beskjed om :)

Bf hadde det og gutten vår ble undersøkt 2 ganger på barsel og ultralyd når han var 5 uker, det skal gjøres innen barnet er 6 uker gammelt :-) Bf hadde freikas pute i 4 mnd og ingen plager i ettertid :-)

Vi har mye av det i familien. Min mor har blandet annet fått "falsk" hofte pga mangel på behandling når hun var baby. Jeg fikk ultralyd til begge mine et par uker etter fødsel for å sjekke hoftene. Ingen av dem hadde tegn til noe:)
Dette ble også fulgt opp på sjekk på helsestasjonen. Men dersom de finner ut at barnet har det og det blir behandlet med pute eller lignende er det svært få som får plager i ettertid:)

Mormor og et søskenbarn av meg er født med det. Det ble tatt ultralyd av gutten min dagen etter fødsel, men risikoen er vel ganske lav om du eller dine søsken ikke har det.

Med førstemann var legen usikker på hoftene ved nyfødtsjekken. Siden min søster var født med HD ble vi henvist til ultralyd samme dag. Alt normalt Min søster brukte pute som baby og har aldri hatt plager i senere tid.

Back
Topp