Hoftedysplasi

ebeth83

Gift med forumet
Noen andre som også har barn som har/har hatt hoftedysplasi eller kjennskap til det på andre måter (hatt selv?)..?
Sander fikk påvist på første undersøkelse av barnelegen på sykehuset, så det ble heldigvis oppdaget med en gang.
Men det jeg lurte litt på var hvor lenge dere har måtte bruke frejkas-puten..?

Vi skal på kontroll igjen når Sander er 6 uker, men har lest at de vanligvis må bruke de i 3-4 mnd..!?
Uff..håpe han slipper det. Han begynner å bli så aktiv og eeelsker å bli stelt/skiftet på da vi må ta av puten.
Da spreller og koser han seg masse. Men puten går jo fort på igjen, og da blir han så trist stakkar...[&o]

Og en annen ting; hvordan gjør vi det med bilsete?
Han går så vidt akkurat ned i setet nå, så hvordan vil det bli etterhvert? Hva brukte dere?

Emmeli ble undersøkt da hun var 2 dager gammel på sykehuset, og da hørte de ett klikk i hofta.. Var på ultralyd da hun var 14 dager gammel, men der så alt fint ut.. Jeg fikk da høre at det var vanlig å ligge med pute til de var 4 mnd, for så komme tilbake på ultralyd.. Hvis de da fremdeles var i tvil, så måtte de ligge 1 mnd til....

Jeg ønsker det beste for dere, og vær glad for at det ble oppdaget tidlig!! Men det er en utfordring med bilstol osv... Jeg mener jeg husker at man kan få leid bilstol enten fra hjelpemiddelsentral eller gjennom hd-foreningen, og de skal være tilpasset barna når de har pute på...

Ønsker dere lykke til, håper alt ender godt!! [;)]

ORIGINAL: vand

Emmeli ble undersøkt da hun var 2 dager gammel på sykehuset, og da hørte de ett klikk i hofta.. Var på ultralyd da hun var 14 dager gammel, men der så alt fint ut.. Jeg fikk da høre at det var vanlig å ligge med pute til de var 4 mnd, for så komme tilbake på ultralyd.. Hvis de da fremdeles var i tvil, så måtte de ligge 1 mnd til....

Jeg ønsker det beste for dere, og vær glad for at det ble oppdaget tidlig!! Men det er en utfordring med bilstol osv... Jeg mener jeg husker at man kan få leid bilstol enten fra hjelpemiddelsentral eller gjennom hd-foreningen, og de skal være tilpasset barna når de har pute på...

Ønsker dere lykke til, håper alt ender godt!! [;)]

Mange takk! [:)]

Har bare lest litt om det på nettet og der står det jo stort sett 3-4 mnd har jeg sett. Derfor jeg syntes det var litt rart at vi fikk time til ultralyd allerede etter 6 uker....[8|] Men er vel sikkert bare for å sjekke at det bedrer seg da tenker jeg.

huff, så kjedelig... men greit at de fann det ut så tili og at d blir brukt pute!

jeg og min søster har hoftedysplasi, så her ble trygve dobbelsjekka, doktor og UL på hofta! Fandt heldigvis ikke noe, men er ikke helt rolig enda!

Men iallefall når de så jeg hadde det (23 år siden d da), så ble jeg nekta pute for de mente d ikke var bra! Så d endte m gipsa føtter fra 3-4 mnd alder, husker ikke når de tok av gipsen. Men var leeeenge på operasjon ved 4 års alderen. Er helt fin nå, men det var mye sykehusopphold og kjipt m gipsen...

Så i dag er det supert at puta kommer fort på, verre hvis man ikke merka d og man må til m operasjon...

lykke til... må få høre hvordan d går videre...

ORIGINAL: Kidada

Jeg er selv født med HD.

Lå med pute i 6 mnd. Men jeg har aldri blitt bra etterpå. Har en feil stilling mellom hofte, kne og ankel.. Så når tærene peker fremover, så peker kneene innover.. hehe og når kneene peker fremover så peker tærene utover i god chaplin stil [:'(] Men det blei vist oppdaga i siste liten på meg, skulle vist egentlig heller ligget med gips i ukesvis.. fantastisk.

Utover dette så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke husker den puta [8D] (annet enn at jeg ligger å skræver på stort sett alle bildene av meg fra første halve året [;)])

Når jeg var liten så lå jeg i bag i baksetet på bilen, så hadde ikke bilstol.

Robin skal til Ultralyd neste uke, men han virka fin på lege kontrollen da han blei født.

Uff, så kjedelig da... Søskenbarnet til mamma hadde også HD, men da fant de det ikke ut før han var 11 mnd og måtte da ligge i gips over et halvt år. [:o] Akkurat den perioden han skulle lært å gå liksom, -kunne ikke gå før han var 2 og et halvt år stakkar... Så veldig glad de oppdaget det med en gang! [:)]

Kunne visst være arvelig sa de, så det er hvertfall bra Robin ser ut til å ha sluppet unna da. Ingen direkte i familien vår som har hatt, men siden søskenbarnet til mamma hadde så kan det jo være noe gener i vårt tilfelle...

ORIGINAL: chrichri

huff, så kjedelig... men greit at de fann det ut så tili og at d blir brukt pute!

jeg og min søster har hoftedysplasi, så her ble trygve dobbelsjekka, doktor og UL på hofta! Fandt heldigvis ikke noe, men er ikke helt rolig enda!

Men iallefall når de så jeg hadde det (23 år siden d da), så ble jeg nekta pute for de mente d ikke var bra! Så d endte m gipsa føtter fra 3-4 mnd alder, husker ikke når de tok av gipsen. Men var leeeenge på operasjon ved 4 års alderen. Er helt fin nå, men det var mye sykehusopphold og kjipt m gipsen...

Så i dag er det supert at puta kommer fort på, verre hvis man ikke merka d og man må til m operasjon...

lykke til... må få høre hvordan d går videre...

Oi...det hørtes utrolig ubehagelig ut! Stakkars... Godt Trygve ikke har noe tegn på dette da, og at han blir undersøkt nøye. De er heldigvis blitt kjempe flinke til å sjekke de små for HD ved første undersøkelse av barnelege på sykehuset, så stort sett så oppdager de det med en gang nå. Veldig glad for det! Så mest sannsynlig så er nok Trygve helt fin! [:)] Skal nok oppdatere dere så fort vi har vært på ny kontroll..!! [;)]

ORIGINAL: mamma til 2søtesmå

hei på deg. visste ikke at sander lå i pute....
min kjære sønn ah ligget emd freikjas pute i 4mnd.... syns det va ille de ogd a men de e små sat de lide ingen nød.. han vet jo ikke noe annet...
he også ble det hørt p barnekontollen etter 3 dage å sa da det lille klikket...
de ville ikke ta noen sjanser så ble pute fra dag 3 noe jege r kjempeglad for at de tar ting så alvorlig.
selv om det var litt rart så va det godt at de kunne gjøre noe med det..... å forhinde senere skader s tidlig...
skulle ta ultralyd når han var 1mnd det ble gjort å de fant ingenting galt men ville gå behandlingstid aut som var 4mnd  helt greit men klart kjedlig at han måtte ha den puta hvis det ikke var nødvendig men ville ikke ta sjanse å det var helt greit...
så thomas likte puta godt lå mye p magen det e kjempeviktig emd putebehandling. han var kjempeflink.. lit styr med av og på men ikke noe poblem. kunen vært såå mye være....

så ette 4mnd så tok det ultralyd og røntgen av hofter å alt var kjempebra han hadd ingenting har nok aldri vært det men de ville ikk gamble med noe slikt helt enig.
å dermed va puta vekk å thomas syns det var rart men utrolig godt...  demed tok utviklinga en ny etning kjempealktiv...
vi var på kontroll igjen nr han var 10mnd å alt var hundre da og...

så jege  rkjempeglad fo at de tok det så seiøst e bare 4mnd av barnas liv stort sett å de vet ikke annet så det gikk kjempebra

heldigvis hadde vi stor vogn og bilstol så det gikk bra
emmaljunga edge duo og graco bilstol....

det gå nok kjempebra men er jo litt tungvidt emd denne puta da men det odner seg alltid....
ville nok godt behandlingstida ut uansett for da er man på sike sida
lykke til
bare spøre hvis det er noe

Takk for det! [:)] Ja, jeg er utrolig glad de oppdaget det med en gang i hvertfall! Da må han nok sikkert gå ca 4 mnd han også da...men det er jo for så vidt greit så lenge han slipper noe større plager når han blir eldre. Er jo bare for en liten periode i livet hans, og han vet jo ikke annet som du sa...

Men hvordan gjorde dere det med klær og sånn egentlig? Nå bruker vi kun body under puta (og pakker heller rundt han tepper/dyne utenpå puta), men han blir jo så varm -helt våt under puta noen ganger. Går jo greit nå, men blir jo snart kaldere... Brukte dere bukser på han selv om han hadde puta? Tenker det må bli veldig varmt akkurat under puta, men må jo bli kald på beina uten noe...? [8|] 

jeg vet ikke så mye om hd. Men jeg vet att det er tilatt å ha barnet liggende i bag i baksetet i bilen.

Man kan leie spesialsele til det, ett sted de leier ut det er barnevogn huset.

Ida har fått påvist umoden hofte på venstre side. Men hun skal ikke gjøres noe med før ul om 6 uker. Hvis det ikke er bedre da så blir det pute[:(] Men jeg aner ikke hva som er normalt mtp hvor lenge de må ha det[8|]

det var noe kjedlige greier det de med klæ så mye fineklær vi hadde som vi ikke kunne bruke.
thomas ble født i begynnelsen av juli å sommeen 2006 var steike varm så på sommeren lå han ute i vogna i bare body han ble så svett.... får jo så vondt av disse små når de må ligge de med denne puta..
n det ble kaldt etetrhver brukte jeg body med bukse og genser... og jakke etterhvert....
det gikk veldig greit, thomas var en baby som frøys lett ette den sommeen
vi var ferdig emd puta i oktober så slapp det med kulda.
så bare bruke gense og bukse og bodyer.... blir kanskje litt verre med dress... så bare å pakke han godt inn i tepper. viss du kan så legg lammeskinn i bilstolen og ha pose i vogna så slipper du  ha så mye klæ på detgjode vi å gikk helt supert....

håpe det odne seg.....men er litt me styr er det men venner seg fort til
han komme til  bli så sterk.. men legg han mye på magen så han får styrket nakken. fort for å bli litt slappe disse med pute thomas elsket jo å ligge på magen

mange klemmer

Tusen takk for gode svar...! [:)] Ja, det er jo veldig kjedelig å ikke få brukt og vist frem alle de fine klærne vi har fått og kjøpt da. Men sånn er det nå... Det med puta er egentlig ikke så mye styr sånn sett for vi er jo ikke vant til annet vi heller siden dette er førstemann,  -han har jo hatt den siden den dagen han ble født. Men kommer til å bli rart  og utrolig godt når han er ferdig med den..! [:)] 

ORIGINAL: Ho Mor

Ida har fått påvist umoden hofte på venstre side. Men hun skal ikke gjøres noe med før ul om 6 uker. Hvis det ikke er bedre da så blir det pute[:(] Men jeg aner ikke hva som er normalt mtp hvor lenge de må ha det[8|]

Uff, får håpe hun slipper det da... Lykke til på kontroll, når den tiden kommer..! [:)]

e s deilig når den er.....
men ble han født i sete elelr noe s,ikt. er det noe avelige i familien siden han har fått pute vet de noe
jeg lå i puta som lita jente så tior det kommer defra.... elisabeth hadd eingentimg heldigvis

Ingen setefødsel, men søskenbarnet til mamma hadde også HD så er nok noe gener derfra sikkert. Ellers har vi ingen tilfeller av HD direkte i min familie. Men i tilfellet med søskenbarnet til min mamma så fant de ikke ut før han var nesten ett år, og måtte gipse stakkar. Akkurat den perioden han skulle lært å gå, så gikk ikke før han var to og et halvt år...[&o] Så veldig glad de fant det ut så tidlig med Sander, og håper det blir bra bare med pute! [:)]

Back
Topp