Hoftedysplasi

Pikenmedsvovelstikker

Forelsket i forumet
Har hoftedysplasi, og kjenner jeg gruer meg til senere i svangerskapet ettersom jeg har hørt at det kan bli en del værre ihht bekkenløsning.. tanta mi ødela hoftene totalt under siste svangerskapet og sliter den dag i dag, pga HD. Er det noen her som har født før som har gode/dårlige erfaringer? Mamma var heldigvis flink og brukte pute på meg da jeg var lita, så har ikke mer enn noen bittefå mm lengdeforskjell på beina og har en skeivhet på ca 9 mm i ryggen. Men håper dette skal gå bra :) Og håper selvsagt mini ikke arver mitt HD-gen. Jeg har det fra bestemor.

Har ikke selv, men har to venninner som har det og ingen av de hadde noe særlig bekkenløsning før mot slutten. Tidlig bekkenløsning er ofte hormonbetinget.

Jeg hadde alvorlig grad av hd da jeg var liten. Har ikke hatt noe problem med bekken/hofter, hverken da jeg gikk med nr 1 eller nå. Aldri hørt at det skal ha noe å si, så lenge man fikk behandling da man var liten. Jeg er skjev i ryggsøyle og bein, men ikke plaget på noen måter. Datteren min hadde og hd, så viktig å få det med på helsekortet at du hadde det som liten.

Er også født med det. Lå tre mnd med pute når jeg var baby. Har ikke hatt noen problemer med hoftene eller bekkenet før de siste to/tre ukene. Men det er ko vanlig å kjenne det i bekkenet på slutten. Man bærer tungt :)

Spennende å lese om voksne som har det!! Sønnen min brukte pute i 3mnd. Håper dette går bra for deg <3

Jeg er født med det. Lå 13 uker i strekk, 12 uker med gips, og nesten 1 år med ortose.

3 svangerskap og null problem med bekken :)

Så godt å høre noen gode erfaringer :D nå gruer jeg meg ikke så mye allikevel :) hadde vel pute i 4 mnd tror jeg. Er lite plaget selv nå i voksen alder, bortsett fra at jeg får vondt om jeg går for mye på asfalt/harde gulver, og om jeg løper på mølla :p også har jeg ryggvondt til tider. Men bank i bordet, har faktisk ikke hatt skikkelig vondt i ryggen siden jeg ble gravid :) Så får satse på at det holder seg slik :)

Ubehandlet HD her med 20 grader feilvinkel. Har hatt mye vondt før jeg ble gravid, men merket mindre til det under graviditeten faktisk :) kun mild bekkenløsning.

To uker siden fødsel nå, så spent på hvordan det blir etterhvert nå.

Krysser fingrene for at mini ikke har arvet det. Skal på UL 1 september, men alt så fint ut på legekontrollen før vi dro hjem fra sykehuset:)

Har HD og ikke merket noen bekkenplager hittil (har 3mnd igjen og mye kan skje...men søsteren min har det og - fikk beskkenløsning kun helt mot slutten med begge to)

Søsteren min hadde alvorlig sentoppdaget hofteleddsluksasjon, brukte gips og skinne i til sammen hvertfall halvannet år. Hun hadde mindre bekkensymptomer enn meg under sin graviditet.

Jeg hadde det da jeg var liten og lå i skinne. Går nå mitt 3. Svangerskap og det går supert! :-) tror ikke jeg kjenner noe mer enn andre gravide.

Hadde det da jeg ble født og hadde pute. Alle kvinnene i familien hadde det da de ble født. Merker ikke store forskjellen på gravid og ikke. Min datter ble ikke født med det så krysser fingra for at den i magen ikke har det heller.

Veldig glad for å høre at det er mange med svangerskap uten store vondter pga HD. Selv har jeg to barn som er behandlet med henholdsvis gips /skinne og pute.

Back
Topp