Hoftedysplasi

Har ikke erfaring, men vi ble spurt begge to både før og etter fødsel om vi hadde hatt eller andre i familien

Jeg har ikke lest alle andre sine svar, men jeg hadde HD, og søsteren min hadde det, men datteren min fikk ikke (vi ble fulgt ekstra godt opp etter fødsel nettopp fordi det er arvelig, men alt var heldigvis bra!)

Hei,

Både jeg og min bror var født med hoftedysplasi, og da dette kan være arvelig er jeg spent på om babyen slipper unna eller ikke.
Er det noen som har erfaring med det? Hvor lenge måtte de evt gå med pute før de var "friske"? Og hvordan var det ift stell, vogn o.l. at babyen hadde denne puta?
Sønnen min hadde det, i familie var det kun ett søskenbarn av mamma som hadde hatt det tidligere!
Minste sønnen min hadde det ikke!

Gikk bare 3mnd med pute då vi var heldig!! Det gikk AKKURAT i bilstolen mot slutten.. Det var det største problemet.. Stell vente vi oss på så det eneste problemet var bilstolen..

Sønnen min hadde det, i familie var det kun ett søskenbarn av mamma som hadde hatt det tidligere!
Minste sønnen min hadde det ikke!

Gikk bare 3mnd med pute då vi var heldig!! Det gikk AKKURAT i bilstolen mot slutten.. Det var det største problemet.. Stell vente vi oss på så det eneste problemet var bilstolen..

Hvilken bilstol hadde dere da?

Jeg hadde i 6mnd, lillebroren min i 4mnd, mens minste søsteren min slapp unna.. Håper vi slipper unna..

Hei

Frøkna hadde det.
Hadde pute fra hun var 1 måned til hun var nærmere 5 måneder.
Vi hadde allerede et Maxi Cosi bilsete og en Emmajunga Duo Edge vogne etter storebror.
Begge er så store at det gikk fint med puten.
Hadde et New born sett fra stokke som vi måtte være litt kreativ med (se bilde under).
Puten ble egentlig bare en del av det vanlige stellet etterhvert.

Må innrømme jeg ble overrasket at hun hadde det, og først litt lei meg siden jeg ikke hadde vært borti det før.
Har det ikke i familien som jeg vet om

IMAG0634.jpg

Hvilken bilstol hadde dere da?

Jeg hadde i 6mnd, lillebroren min i 4mnd, mens minste søsteren min slapp unna.. Håper vi slipper unna..
Ja får håpe dere slipper!! Jeg syns det var så sårt for alle spurte hva som feila han.. Han ble jo så diger i puta og puta er stygg!! Jeg husker ikke hva den het men vi fikk den av ei jeg kjenner så det var ganske gammelt.
Vi fikk beskjed om at vi kunne ta av puta på bilturer om det ble alt for trangt, men vi burde ikke kjøre langt.

Ja får håpe dere slipper!! Jeg syns det var så sårt for alle spurte hva som feila han.. Han ble jo så diger i puta og puta er stygg!! Jeg husker ikke hva den het men vi fikk den av ei jeg kjenner så det var ganske gammelt.
Vi fikk beskjed om at vi kunne ta av puta på bilturer om det ble alt for trangt, men vi burde ikke kjøre langt.

Hørt at det finnes tynnere puter, og at man kan bruke Ergobaby.. Den blir nok flittig brukt dersom hun har hd..

Hørt at det finnes tynnere puter, og at man kan bruke Ergobaby.. Den blir nok flittig brukt dersom hun har hd..
Ja vi ordna oss med den tynneste, men den er stor og gjør ongen stor uansett.. Men ble bedre liggestilling for han da :)

Hva heter de? Og hvor får man kjøpt dem?
Frejkas tror jeg det var :o
På den Facebooksiden for hofteleddysplasi var det ei som ha bort sin så hu var så snill å sendte meg den i posten :) jeg gjorde det samme når vi var ferdig med vår. Hør på den sia :)

Frejkas tror jeg det var :o
På den Facebooksiden for hofteleddysplasi var det ei som ha bort sin så hu var så snill å sendte meg den i posten :) jeg gjorde det samme når vi var ferdig med vår. Hør på den sia :)
Frejkas er den type pute vi også brukte. Vi fikk den av sykehuset, vi

Hvilken barnevogn er bred nok til at en putebaby/putebarn ikke får det trangt? Er det kun Simo som er brei nok? Har HD i familien og må tenke på dette nå når vi skal kjøpe vogn.

Hvilken barnevogn er bred nok til at en putebaby/putebarn ikke får det trangt? Er det kun Simo som er brei nok? Har HD i familien og må tenke på dette nå når vi skal kjøpe vogn.
Vi hadde Emmaljunga Duo Edge når frøkna hadde pute.
Ikke noe problemer med plassen der.
Vet at Simo var bred nok nå, men dama i butikken sa at de modellene som er nå er litt smalere enn de som var for et par år siden, så da ble det ny Emmaljunga i steden

Jeg hadde det som baby, og dermed ble jenta mi grundig undersøkt etter fødsel. Hun var på ultralyd av hoftene da hun var 5 dager gammel, 4 uker og 4 måneder. Heldigvis slapp hun unna.

Men de putene virker ganske greie. På meg ble det oppdaget altfor sent. Jeg ble først lagt i skinner men fikk en allergisk reaksjon på plasten, så jeg endte opp med å ligge i spagat i gips i mange måneder. Jeg måtte ha spesialsydde klær, tvillingvogn, spesialbygget babystol, bleieskift var veldig komplisert, og jeg måtte bade på sykehuset... Og jeg har slitt med mye vondt i hoftene siden jeg var i tenårene.

Fikk beskjed om å søke på angelcare pute på Putekrigerne, finner ikke noen link til det. Det skal visst være de tynne putene..
Nå må jeg bare vente å se om jeg får bruk for det..

Back
Topp