Hodet fult av spørsmål!

**MarteMor**

Mamma for første gang
Aprilbarna`15
Er så mye hormoner i sving! Gråter for den minste ting og er bekymret for ting jeg ikke har tenkt over.
Var babyboom på sykehuset når vi var der og de gangene jordmødrene og alle de andre var innom var de super hyggelige og sa at er det noe må du bare dra i snora så hjelper vi til. Vel jeg er ikke den som liker å gjøre så stort ut av meg så ringte skjeldent. Ble vist en ammestilling og følte at jeg mestret den og de andre. Men ellers fikk jeg ikke noe hjelp, fordi jeg ikke spurte om det.
Jeg er nå hjemme og vært her siden lørdags ettermiddag. Hun spiser godt føler jeg men noe i hodet sier å hun ikke spiser nok. Over alt står det jo fra 8-12 ganger om dagen. Tror ikke lillemor er oppe i de tallene. Så jeg har prøvd å følge med i dag fra vi våkna.
Ferdig spise, 0800 ca, Litt 1155, Mye 1530, 1740, Bittelitt 2045. Ja ser jo nå det er 5 ganger og blir jo noen i natt også. Så da er jeg innafor kanskje. Logikk er ikke logisk i hodet...

Ser å mange som veier barna ofte. Hvor? På helsestasjon? Hvordan vet jeg hvilken jeg skal til, når kontakter helsesøster meg? Frykten i hodet sier jeg er redd hun ikke går opp i vekt men føler jo hun spiser godt og fingrene ser jo litt tykkere ut.

Har å vondt i magen, på venstre side, kanskje der eggsokken sitter. Er en stikkene smerte som kom i gårkveld og nå i kveld. Ubehagelig og ikke kjenne sin egen kropp og hvorfor den gjør som den gjør. Prøver jo å ikke google alt heller for da er man jo enten gravid eller dødssyk.

Er så vanskelig å å vite hvem jeg skal kontakte å om det skulle være noe med snuppa eller meg. Lege, barselpoliklinikk eller helsesøster. Nå er det jo ikke noe jeg føler jeg må til de om men vil være føre var å.

Plutselig i dag har det begynt å blø litt fra navlestumpen å. Er ikke mye men litt hver gang jeg bytter bleie. Bretter bleiene så er ikke de som gnager heller. Er nok ikke farlig men blod på den lille perfekte jenta er jo litt skummelt for en hormonell førstegangsmor.

Tror å jeg har fått en hersens hemoride men tør ikke bruke ac3, er liksom så i nærheten og stingene og de skal jo helst ha det så tørt som man kan ha det nedentil.

Har nå sitti å gråti en liten stund i armene til mannen. Han er så snill og prøver å få meg til å se det logiske men hode er så irrasjonelt. Jeg skjønner babyer ikke kommer med bruksanvisning, men det hadde vært litt lettere.

Er å så lei av å tenke på å finne ammebh. Puppene har jo spengt i størrelse og bruker jo stor fra før. Om noen vet om noe undertøysforretinger i Grenland så hyl ut! Jeg trenger å finne noen gode store. Har en nå som er super men er sportsbh type og vil jo kunne ta på annet tøy etterhvert og ikke ha hele bh'n visende.

Må ventillere litt. Er ikke bare bare å si det til mannen og han svarer så rett og akkurat det jeg tenker. Må få det ut skriftlig å se om logikken kommer.

Hvis du har spørsmål så kan du ringe barsel. På mitt sykehus kan jeg iallefall ringe dit i 2 uker etter hjemreise, og i verstfall vil de henvise deg en annen plass.

Ang blod fra navelstumpeb er det helt normalt slik jeg har skjønt det. Er du usikker kan du ringe helsestasjonen og dra dit så kan de se på den:)

Ang hemoridekrem så er jeg usikker, de kan sikkert svare om dette på barsel også. Ellers vil legen kunne svare. Mine sting er alle innvendige så jeg tenker ikke over salven. Du kan jo evt få stikkpiller hos legen.

Ang vekten. Du sier selv at barnet blir rundere og virker tilfreds. Jeg tror at et barn som ikke legger nok på seg vil være slapt og kun sove hele tiden, altså vanskelig å få til å spise, vanskelig til å holdes våken lenge nok til å spise tilfedstillende. Igjen hvis du er usikker kan du ta turen på helsestasjonen for å veie. På min helsestasjon trenger man ikke time, kan bare dra innom å veie på egenhånd.

Ang ammeBH, ikke stress med det. Passer ammesinglene fra Lindex? Hvis så bruk de en periode til du er stabilisert deg og har mer energi til å lete etter riktig BH:)

OG det er helt normalt å være hormonell og tro at verden går under den første tiden etter fødselen. Det er også helt normalt å bli overvelmet av babyen. Jeg har mange ganger tenkt at nei det her gidder jeg ikke, vil pakke sakene mine og reise langt bort. Men det går som oftest over. Hvis det ikke gjør det så er det hjelp å få for det også:):)

På helsestasjonen her tror jeg de bruker å kalle inn til en time en uke etter fødsel eller ha hjemmebesøk. Det er en fin anledning til å spørre om alt sånn, amming, vekt, navle osv. Ring dem i dag og hør hvordan de gjør det hos deg :)

Ang vekt og amming så tenker jeg at så lenge ungen virker fornøyd, altså sover og spiser og ikke skriker masse, så er det ikke noe å bekymre seg for. Og størrelsen på puppene er helt ute å kjøre de første dagene, med melkespreng osv. Det stabiliserer seg etterhvert, og du kan finne riktig ammebh :)

Og som nevnt over er det helt normalt å være helt crazy i hodet akkurat disse dagene. Føle at hele verden ramler sammen fordi mannen har glemt å kjøpe melk, gråte for absolutt alt, føle at man ikke skal gråte fordi man egentlig burde være så lykkelig osv :) men det går over det også.

Snakk masse med noen som du vet har vært gjennom det samme, søster, venninner eller mamma? Og hvis noen spør hvordan det går så vær ærlig, istedet for å bare si at det går bra :)

Og alt blir bedre etterhvert. Klem til deg :)

Hilsen snart tre-barnsmamma

Ser du har fått noen gode svar. Vil bare sende deg en god klem! Lytt til magefølelsen din også, du virker som en klok jente. :-)

Masse bra svar:) tror vi har det likt med antall amminger med vår lille, for ellers sover ho for det meste og tuller avogtil på puppen under måltid i tillegg, men veide ho i går(ble spurt om å komme å veie siden ho er litt lita, av helsesøster som var her forrige uke) og vekta har skutt i taket her, så jeg sier som Lizarella at så lenge baby spiser og sover godt pluss virker fornøyd ellers så er nok alt veldig bra:)

Skjønner tankene og hormonene tar overhånd, tenkte med meg selv at siden jeg har en fra før og har gjort det før så takler jeg sikkert hormonene denne gangen på en bedre måte, men åneeeeei! Ble værre synes jeg, masse tanker bekymringer om kropp, barn, søskenkjærlighet, kjæresteforhold o.l.
Har blitt mye bedre, må bare bruke tida, og snu hode litt å gjøre ting og tenke på ting som gjør en glad:) er lov å være hormonell når man nettopp har båret frem en nyfødt til denne verden og det er ikke no farlig å være nedfor å bli lei seg heller;) det er en svær omveltning vi har vært gjennom, det må ikke glemmes!

Vil gi deg en kjempe klem, og håper alt blir mye bedre:D

Sniker fra en annen gruppe; ville bare si at det er undertøysforretning Change( tror jeg) på Herkules i Skien:)

Så gode dere alle er!
Har sovet masse med tulla i natt å dagen starter så godt med at hu har sovet i bedsidecriben i 2 timer. Ellers vil hun jo bare sove intil meg. 2 gode timer jeg kunne sove på magen.

Etterpå ha telt amminger og bæsjebleier ble jeg litt tryggere. Hode spiller et puss på meg. Hun har det jo så fint atte!

Med tanke på ammebh var jeg bombesikker på at den jeg har var bravado men er la leche league sports ammebh, så jeg bestile 2 bravado seamless nå så får vi håpe de kommer fort. Har ikke testet ut ammesinglet enda så får se om jeg våger meg en tur på butikken. Ellers sender jeg slave mannen ;)

De sa helsestasjonen skulle ta kontakt med oss men blir litt usikker når jeg ikke helt vet når. Men de gjør det nok før eller senere.

Utrolig hva litt flere sammenhengende timer med søvn gjør. Føler alt er bedre og ser mer positivt på dagen. Det hjelper å utrolig å ha så mange gode damer her som skjønner hva en går igjennom!
I natt sov vi fra 02 til 0530 ca

Her kom både jordmor og helsesøster på besøk. Kan være greit å få spørre om ting hjemme i eget hus :)

Hører til mai-forumet, men fikk min lille skatt 3 mai, så veldig greit å komme inn her for å lese om deres erfaringer.

Er førstegangs, og vår sønn er i dag 1uke.
Merker barselstårene/hormonene spiller meg et puss innimellom. Spesielt når man har sovet dårlig.
Da er det deilig å komme inn her å lese flere av disse "gamle" sakene og se at man ikke er alene, og at verden går videre. :shy: Kjenner meg veldig igjen i denne tråden, ikke selve sakene, men hele sinnsstemningen og alt man uroer seg for.
Ville bare sende en liten takk for at dere hjelper oss som kommer etter:)

Back
Topp