hodeomkrets på barna.. nervøs..

x1x*hemlis_i_magen*

Elsker forumet
førstemann var 36cm i HO.. han kom 2 uker før termin og var mindre pga sf. babyen i magen veide 3,7kg, nesten en kg mer enn førstemann når det ble sjekket på fredag 8 dager før termin.. revna masse med førstemann og er så redd jeg kommer til å spjære alt som er denne gangen, ihvertfall om det ikke starter snart.

noen som har født barn med stor HO? hvordan gikk det?

hvis du revna masse f
med førstemann, så vil de etter all sannsynlighet klippe deg nå for å forhindre gjentagelse..

tobias veide forøvrig 4 kg, og var 37 rundt hodet.. sydde 5 pyntesting.. fettern hans var 2,9 og 34 cm rundt hodet og jeg tror ikke hun sydde nevneverdig heller.. så alt er individuelt. noen er bare mer disponert for å sprekke enn andre..

[:)]Eldstemann var 39,7 i hodeomkrets - og 3930 tung. Fødte vaginalt,og det gikk geit det,noen sting ble det jo men fult levelig[;)][8D] Minsten var bare 37 rundt hodet ,gikk greit det også,ingen sting.[:D]
Og jeg er ganske lita...164 cm og til vanlig veier jeg ca 50 kg.(Str 34 i bukser)

ORIGINAL: Hønni Bønni

[:)]Eldstemann var 39,7 i hodeomkrets - og 3930 tung. Fødte vaginalt,og det gikk geit det,noen sting ble det jo men fult levelig[;)][8D] Minsten var bare 37 rundt hodet ,gikk greit det også,ingen sting.[:D]
Og jeg er ganske lita...164 cm og til vanlig veier jeg ca 50 kg.(Str 34 i bukser)

ok, da er du omtrent som meg[:)]

ORIGINAL: Dollface

hvis du revna masse f
med førstemann, så vil de etter all sannsynlighet klippe deg nå for å forhindre gjentagelse..

tobias veide forøvrig 4 kg, og var 37 rundt hodet.. sydde 5 pyntesting.. fettern hans var 2,9 og 34 cm rundt hodet og jeg tror ikke hun sydde nevneverdig heller.. så alt er individuelt. noen er bare mer disponert for å sprekke enn andre..

ja, det skal jeg skrive i brev til føden, legen min anbefalte meg å skrive at jeg revna mye sist og ville at de helle skulle klippe denne gangen så jeg ikke revna ukontrollert.. (på tide å få skrivi ned et brevet kanskje... hehe)

andrea var 4kg og 39 rundt huet + en arm[8D] ( skikkelig supermann look ) så sikkert 41cm eller noe som kom ut samtidig.. jeg sydde vel 2-3 pyntesting. ble klippt så vidt det var..

han var 39 cm rundt hode, fikk ikke han ut... Hun var 38,5 rundt hode, jeg ble klippet pluss så revnet jeg så jeg hadde neten full reptur[:o][:-] Så det var litt mere enn bare pynte sting, fikk heldigvis full bedøvelse på oprasjonsborde...

Førstemann: 36 rundt hodet, 3500g og hadde 2 pyntesting

Andremann: 38 rundt hodet, 4000g og trengte trenhte ingen sting.

Klipping forebygger dessverre ikke store revner (sfinkterskader) i motsetning til hva enkelte tror.
Stor HO øker sjansen for å revne , samme gjør det dersom en har mye arrvev fra tidligere revner.

Det som kan hindre ny revning er at JM sørger for at utdrivningen skjer rolig og kontrollert, bruk av varme kluter og oljer, "finskegrepet" + at en eventuellt ligger i badekar med varmt/lunka vann en stund før pressriene startet (for å mykgjøre vevet og gjøre det mer tøyelig).

Ellers står det litt om problemstillingen her:

http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Fodselen/Fodselens-faser/Vil-forebygge-rifter/

Jeg ble klippet og revnet likevel grad 3B med førstemann. Får sannsynligvis KS med denne. Det er ulike faktorer som avgjør, f.eks om du sliter med inkontinens, om du har fått økte inkontinensplager etter uke 20 av svangerskapet og liknende. Kun 5% av dem som revnet første gang revner like mye eller mer neste gang. Det er altså risikofaktorene som indikerer om man sannsynligvis vil revne for andre gang.

Gutten min var 40 cm rundt hovudet, sydde ca. 20 sting (inni og i mellomkjøttet). 50 minutt med pressing, så det hjalpe nok på revninga at det ikkje gjekk for fort. Har ikkje merka noko til det i ettertid [:)]

ORIGINAL: MammaOkt

Klipping forebygger dessverre ikke store revner (sfinkterskader) i motsetning til hva enkelte tror.
Stor HO øker sjansen for å revne , samme gjør det dersom en har mye arrvev fra tidligere revner.

Det som kan hindre ny revning er at JM sørger for at utdrivningen skjer rolig og kontrollert, bruk av varme kluter og oljer, "finskegrepet" + at en eventuellt ligger i badekar med varmt/lunka vann en stund før pressriene startet (for å mykgjøre vevet og gjøre det mer tøyelig).

http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Fodselen/Fodselens-faser/Vil-forebygge-rifter/

det er ikke alle jordmødre som bruker den teknikken - på sykehuset i tønsberg er de ganske dyktige på det..

venninna fikk andregrads ruptur bakover med førstemann, og da klippa de når andremann kom for å kontrollere det bedre..

ORIGINAL: Dollface

ORIGINAL: MammaOkt

det er ikke alle jordmødre som bruker den teknikken - på sykehuset i tønsberg er de ganske dyktige på det..

venninna fikk andregrads ruptur bakover med førstemann, og da klippa de når andremann kom for å kontrollere det bedre..

Nei ikke alle sykehus i Norge praktiserer denne teknikken, og det er veldig synd for de kvinnene som kunne vært skånt for slike skader da det er godt dokumentert at teknikken er effektiv. 

Rift grad 2 er noe helt annet enn de alvorlige riftene jeg snakker om (grad 3; sfinkterskader).
Klipping forebygger ikke disse riftene.

36 cm i hodeomkrets , stjernekikker , en arm med og hun ble tatt med vakuum. Sydde mellom 8 eller 12 sting. Alt var bare overflatisk. Kunne fint sitte og gå dagen etterpå og tisse uten smerter samme kvelden [:)]

Har født tre barn med 37 og et med 39 cm. Første gang ble jeg klippet, men det var nesten standard da (16 år siden). På de to neste - ingen sying. Nå sist (39 cm) ble det bare et par ytre pyntesting som de mente egentlig ikke var nødvendig, men den ene jordmora insisterte... Tror heller ikke det har så mye med str på ungen å gjøre nødvendigvis. Jeg var temmelig nervøs sist, da det ble påpekt stort hode under flere ultralyder...Men det gikk så lett som bare det[:D]

Førstemann 34 i hodet fikk en del sting
andremann 37,4 i hodet ett pyntesting

uff.. anger på at jeg ikke søkte om ks.. men er for seint nå.. bare gråter og gråter.

ORIGINAL: *hemlis_i_magen*

uff.. anger på at jeg ikke søkte om ks.. men er for seint nå.. bare gråter og gråter.

Uff skjønner godt at du er redd[&o]...men du; det er ikke for sent - det er det ikke før du faktisk er i fødsel og har nærmere full åpning.

Men det kan også gå bra å føde vaginalt denne gangen, er en del som ikke revner stygt andre gang selv om de revna stygt første gangen.
Men ville absolutt ha bedt om en samtale med de inne på sykehuset ang dette i morgen hvis jeg var deg - både om muligheten for KS, og om hvordan de kan hjelpe deg på best mulig måte å hindre å revne stygt igjen (støttemetoder Jm kan bruke osv osv). De er mye mer obs på dette nå enn bare for noen få år siden, og er blitt mye flinkere!!

Dette skal gå bra uansett hvordan du føder *klem*[:)][:)]

Min første hadde 37 i ho. veide 3944. 5 dager over termin. Gutt nr 2 veide 4270 og hadde ho på bare 34. Revnet ikke på førstemann, men ble klippet pga vacuum. Revnet bittelitt med nr 2

Back
Topp