Hodeomkrets 8 uker.

millemarie

Forelsket i forumet
Hvor mange cm har babyen deres i omkrets når den var ca 8 uker?

fått beskjed at min baby har avvik, lurer bare på hvor mye.?
 
Hører ikke til i denne gruppen, men svarer deg allikevel. Håper det er greit. :) Ved 7 uker var omkretsen 41 cm. Var over kurven og er fortsatt det, uten at noe er galt. Men har hatt noen ekstra kontroller pga hodeomkrets. Hva lå din baby på?
 
Hører ikke til i denne gruppen, men svarer deg allikevel. Håper det er greit. :) Ved 7 uker var omkretsen 41 cm. Var over kurven og er fortsatt det, uten at noe er galt. Men har hatt noen ekstra kontroller pga hodeomkrets. Hva lå din baby på?
37 cm. Fikk beskjed at fontanellen er veldig liten, og at jeg må kontrollere hode fremover. Ble litt stressa for det. Googler skriver alt om operasjoner, psykisk utvikling, høyt press i hode osv. Men 37 cm kan ikke være så mye under og 41 cm er over. Da burde de sikkert ligge på ca 39 cm da.
 
Min forrige hadde hodemål over øverste del av grafen. Vi ble sendt til sykehuset på ul av hjernen. Men var ingen avvik på hjernen, og de sa at når de så på faren var de ikke bekymret, siden hode i stor grad er genetisk betinget, og han har stort hode. :)
 
37 cm. Fikk beskjed at fontanellen er veldig liten, og at jeg må kontrollere hode fremover. Ble litt stressa for det. Googler skriver alt om operasjoner, psykisk utvikling, høyt press i hode osv. Men 37 cm kan ikke være så mye under og 41 cm er over. Da burde de sikkert ligge på ca 39 cm da.
37cm er ikke veldig lite ved 8 uker. Det er litt under snittet. 20-persentil. Dvs av 100 babyer vil ca 80 være større og 20 mindre. Helt normal altså. 38cm er snittet. Dette i følge WHO sin graf. Det var nok noe de reagerte på ved å kjenne på fontanellene. Bedre med en kontroll for mye enn en for lite. De aller fleste ekstra-kontroller viser heldigvis at alt er helt fint. Hva var omkretsen ved fødsel? De kan ha reagert på veksten relativt til fødselsmålet også.
 
Last edited:
Jenta vår var 36,5cm rundt hodet da hun var 7 uker. Hun var 33cm da hun ble født. Verken helsesøster eller barnelege har kommentert at hun har unormalt lite hode, for ja, hun har et lite hode i forhold til gjennomsnittet - men alle kan jo ikke ligge på gjennomsnittet :p

Kommer vel an på veksten babyen har hatt siden fødselen :)
 
Jenta mi lå på 99-percentil ved 6-ukeskontrollen, men så har både jeg og faren store hoder. Broren hadde enda litt større hode, men var «bare» 98-percentil likevel fordi han er gutt:) Variasjonene er store, og alt mellom 1 og 99-percentil må jo i alle fall regnes som normalt. Da er det jo fremdeles 1 av 100 som har større/mindre.
 
40.2 da han var 7 1/2 uker.
Helsesykepleier reagerte da hun la inn målene på skjemaet skjemaet viste at han hadde flatet helt ut på vekst. Men da hun lå inn målene igjen på det "gamle" skjemaet så fulgte han kurven helt som han skal
 
Back
Topp