Hodeform

Erilea

Betatt av forumet
Marsipanene 2019
Er det noen med erfaringer med baby som har asymmetrisk hode?
Min lille ble født i sete, noe som påvirket hodeformen hans, og som fremdeles ikke har rettet seg.
Selve hodeformen er ganske oval, og han ser noe skjev ut i ansiktet. Lege/helsestasjon mener det vil rette seg ut over tid, men jeg synes ikke det har skjedd store endringer siden fødsel. (4,5 mnd siden).
Noen som har erfaringer med at asymmetrisk hodeform blir mer symmetrisk etterhvert? Virker jo som jeg bare må ta tiden til hjelp, men hva om det ikke retter seg? :wideyed:

Har født i sete og hadde problem med at den ene siden var ganske flat (han fikk hard medfart under fødsel). Fikk da beskjed om å prøve å unngå at han lå på den flate siden. Noe som ikke var så lett, men prøvde å bygge opp på den siden han ikke skulle ligge på. Om natta lot jeg vær å bygge opp for å sikre frie luftveier. Vi kjøpte også etterhvert en spesial pute til nyfødte som skulle hindre flatt og skjevt hode etter anbefaling fra helsesøster. Den hjalp mye.

Her har mini flat side pga favorittside. Fått samme beskjed som stolt mamma, unngå at han ligger på den flate siden, ligge mye på magen når våken og ta tiden til hjelp. Har også bestilt spesialpute, men vet ikke helt om jeg tørr å bruke den på natta.

Mini her har også flat side pga favorittside. Vi ble anbefalt å legge mini på siden som ikke er favorittsiden/flat når han sover på dagtid og å rulle sammen et håndklede å legge det bak ryggen så han ikke får rullet seg tilbake på rygg eller favorittsiden. Og som rapunzell skriver: å la han ligge så mye på magen når han er våken.

Er det noen med erfaringer med baby som har asymmetrisk hode?
Min lille ble født i sete, noe som påvirket hodeformen hans, og som fremdeles ikke har rettet seg.
Selve hodeformen er ganske oval, og han ser noe skjev ut i ansiktet. Lege/helsestasjon mener det vil rette seg ut over tid, men jeg synes ikke det har skjedd store endringer siden fødsel. (4,5 mnd siden).
Noen som har erfaringer med at asymmetrisk hodeform blir mer symmetrisk etterhvert? Virker jo som jeg bare må ta tiden til hjelp, men hva om det ikke retter seg? :wideyed:

Min hadde jevn fasong da hn ble født, men fikk etterhvert skikkelig favlrottside som gjorde hele høyre side av hodet flatt. Jeg begynte å ta han med til en osteopat som er veldig dyktig på hode og spedbarn, og sakte men sikkert har det rettet seg. Asymmetrisk hode kan vel også gi litt spenninger i nakke, som vi fikk ordnet opp i her. I tillegg måtte vi i det daglige såklart stimulere han til å snu hodet mot den siden han likte dårligst. Nå har jeg jo ingen erfaringer med ikke å ta babyen med til osteopat da, så aner ikke hvrodna hodet ville ha vært da. Men nå er det snaaart jevn fasong på det og han er 1,5 år. Harhlrt om dem som har fått beskjed om at det går seg til, hvor det ikke gjorde det.

Takk for svar folkens! :) Har kjøpt sånn spesialpute, men bruker den kun på dagtid, tør ikke når han sover. Problemet her et at han egentlig ikke har en flat side, det er hele skallen som er skjev, så ser det mest i bakhodet og forfra. Han har heldigvis blitt mye sterkere i nakken nå, så det blir mye mageleie. Får krysse fingrene for at det hjelper på!

Min hadde jevn fasong da hn ble født, men fikk etterhvert skikkelig favlrottside som gjorde hele høyre side av hodet flatt. Jeg begynte å ta han med til en osteopat som er veldig dyktig på hode og spedbarn, og sakte men sikkert har det rettet seg. Asymmetrisk hode kan vel også gi litt spenninger i nakke, som vi fikk ordnet opp i her. I tillegg måtte vi i det daglige såklart stimulere han til å snu hodet mot den siden han likte dårligst. Nå har jeg jo ingen erfaringer med ikke å ta babyen med til osteopat da, så aner ikke hvrodna hodet ville ha vært da. Men nå er det snaaart jevn fasong på det og han er 1,5 år. Harhlrt om dem som har fått beskjed om at det går seg til, hvor det ikke gjorde det.
Hva gjør en osteopat egentlig? Har tatt han med til kiropraktor, og vi fikk løsna opp i en del spenninger, så bevegeligheten ble bedre. Er det noe av det samme en osteopat gjør?

Hva gjør en osteopat egentlig? Har tatt han med til kiropraktor, og vi fikk løsna opp i en del spenninger, så bevegeligheten ble bedre. Er det noe av det samme en osteopat gjør?

Tror de jobber litt ulikt, men kan sikkert bli samme resultat. Ostepopaten jobba mye med selve hodet hans og nakken, men jeg vet ikke så mye mer enn forskjellen utover det :p

Min eldste har medfødt Torticollis (stram muskel i nakken) sånn at han hadde vansker med å snu seg og fikk dermed flat hodefasong på den ene siden.
Han har nok muligens fortsatt det nå (17 år) men man ser det ikke pga han har tykkt hår.

Last edited:
Vår var helt skjev når hun ble født (sete), hadde avtrykk i panna etter ribbeinsbuen min. Det retta seg ut ila 4-5 dager, men hun hadde låsning i nakken og lå derfor kun med hodet mot venstre, og ble skjev/flat på nytt. Var til kiropraktor som løste opp låsningen når hun var 5 mnd, og ved 7 mnd alder så hun symmetrisk ut igjen.

Gammel tråd, men hvordan gikk det med babyene deres? Gikk hodeformen seg til? Min på 11 uker har favorittbilde og er flatere på ene siden.

Gammel tråd, men hvordan gikk det med babyene deres? Gikk hodeformen seg til? Min på 11 uker har favorittbilde og er flatere på ene siden.

Det samme lurer jeg på, min er 14 uker og flat på siden :p

Det samme lurer jeg på, min er 14 uker og flat på siden :p

Etter en del jobbing med å unngå å ligge på favoritt siden på dagtid (natta er det vanskelig å gjøre noe med) så ble hode helt fint :)

Etter en del jobbing med å unngå å ligge på favoritt siden på dagtid (natta er det vanskelig å gjøre noe med) så ble hode helt fint :)

Så bra :)
Natten er veldig vanskelig, merker det selv for hver gang jeg er inne å snur på han så har han snudd seg tilbake omtrent før jeg er ute av døra :p

Mini er fortsatt flat, blitt bedre enn det var, men har ikke rund hodeform :/ syns ikke like godt pga håret men man der det veldig godt når han blir våt i håret :( Fått beskjed at det fremdeles kan rette seg noe, men at han nok kommer til å være litt flat.

Back
Topp