Hmm, jordmor?

MammaMarit87

Flørter med forumet
Er det rart/uvanelig å ikke gå te jordmor under svangerskapet??
Jeg har ikke vært hos noen jordmor, og alle venninnene mine som er/har vært gravide synes dette er veldig rart og synes jeg burde det..

Men føler liksom ikke at jeg trenger det, jeg er jo på kontroll hos legen annenhver uke. Og der blir jo urin, blod og blodtrykk sjekket og ellers annet hvis det sku vært noe.

Gjøres noe annet hos en jordmor som gjør at jeg burde ha ei å gå te?

jeg har bare vært hos JM, ikke hos lege. du kan sikkert bestemme det selv, vet ikke hva mere legnen gjør jeg.. min JM sjekker blod, urin,mage, hjerterytme til barnet og BT og snakker ALT for mye spørr du meg..

Du velger selv om du vil gå til bare lege, bare jordmor, eller begge deler.[:)]
Jeg har gått mest til legen min, men går nå til jordmor i tillegg pga. anbefaling av legen min.
Han er bare allmennlege, og syns jeg burde snakke med en jordmor om svangerskapsrelaterte spørsmål...[:)]

Vel, jeg går til jm for å ha en å snakke med. Hun tar seg god tid og vi kan snakke om ting som legen ikke har peiling på (ikke medisinske ting). Jeg føler jeg får bedre oppfølging hos jm enn lege og at hun kan myye mer, men har gått til begge. 

Jeg har gått til lege og jordmor, men mest hos jordmor. Jeg føler meg bedre tatt vare på hos jordmor, det er hun som kan svare best på mine spm og forklare skikkelig. Legen min er kjempeflink hun altså, men likevel ikke som en jordmor. Det er jo tross alt jordmor som er utdannet innen graviditet og fødsel[:D]

Men det er jo valgfritt[;)]

Søstern min gikk kun til lege i 1. og 2. trimester siden legen hennes sa det ikke var noen grunn til å gå til jordmor, men jeg anbefalte det så hun prøvde. Hun følte seg nesten lurt av legen siden hun likte seg så mye bedre hos jordmor, følte seg også mye bedre tatt vare på.

Sist gang jeg gikk gravid gikk jeg bare til fastlegen min og var fornøyd med det. Nå går jeg annenhver gang hos legen min og jordmor. Ville prøve jordmor denne gangen pga at jeg følte for å prate litt mer om fødselen osv pga at jeg hadde en vanskelig fødsel sist med komplikasjoner. Legen min har alltid tid til å høre på meg men hadde ikke lyst til å okkupere masse av hans tid fodi at jeg hadde behov for å prate. Og jm veit jo mer om fødseler osv. Synes dette fungerer greit. Hvis du er fornøyd med å gå til fastlegen din så tregner du ikke å tenke på hva alle andre gjør..

Takker for alle svar [:)]

Føler meg vel og gå te legen, han har alltid klart å gi meg et svar på det jeg spør om, forklarer veldig forståelig og tar seg god tid når jeg er inne hos han. Og sier etter hver time at hvis det er noe må jeg bare komme med en gang.
Men godt å høre at jeg "ikke MÅ te jm".  Har følt det litt sånn når venninner har snakket[8|]

Jeg gikk ikke til JM med første mann... følte bare ikke behov for det. Eneste er at JM har som regel litt bedre tid til å svare på
spørsmål, og som legen min sa, så forteller hun gjerne mer uten at du blir nødt for å spørre[:)]

Om man går til JM eller lege får man jo sjekket de viktige tingene uansett.

Forskjellen er jo at legen er en allmennpraktiserende lege som har et bredt spekter på sitt fagområdet, vet litt om mye. En JM er spesialiert på et område, vet mye om et lite fagfelt.

Eneste jeg kansje ville ha gjort er å hatt en time hos JM før fødselen. Spesiellt om dette er ditt første barn.
Tenker i forhold til fødselen, om du har spørsmål og Jordmødre vet ofte litt mer eksakt om hva som kan skje, hvordan ting foregår osv under selve fødselen, tiden rett før og tiden etterpå. En allmennlege, såfremst det ikke er en kvinne med barn, har ikke samme innblikk som en JM i alt som skjer, ting å huske på, tips og råd.

Tror egentlig at forholdet mellom den gravide og den som us henne er viktigere enn om det er en JM eller en Lege som man går til. Føler man en "kjemi" at man blir ivaretatt så er det det beste, uansett hvem man gå¨r til.

Jeg har gått til JM alle gangene utenom nå når eg var i uke 36, for da hadde hun ingen ledige! Gikk da til privatlegen min, han gjorde akkurat de samme undersøkelsene som JM gjorde! Men det er jo noe helt annet å gå til en dame synes eg, for hun vet jo sånn ca akkurat hva du har i vente og går igjennom! Men det er meg da[8D][:)]

jeg gikk til lege og jm første gang, denne gangen kun lege. Fordi jeg trives med å gå til ham, i tillegg til at jeg ikke har så stort behov for oppfølgning.

Back
Topp